FIFA Street Review

woensdag, 14 maart 2012 om 10:00
De gemiddelde voetballiefhebber mag zich verheugen op een zeer mooi voetbaljaar. Eerst krijgen we het EK, en dan ook nog de FIFA games. Games in meervoud, ja. Niet één, maar twee FIFA games komen er dit jaar uit. Naast FIFA 13 kunnen we namelijk aan het einde van deze week aan de slag met FIFA Street. Een oude bekende, die een complete metamorfose is ondergaan.
FIFA Street 3, dat in 2008 verscheen, was namelijk geen groot succes. De franchise bestond steeds meer uit games die je liever links liet liggen omdat het niet stoer overkwam. Een cartoony voetbalspel, dat wil toch niemand? Nou ja, kinderen van zes misschien.Dat is ook niet erg, maar het is absoluut niet des FIFA’s . Dat merkten ze bij EA Sports en daarom kreeg EA Canada, het team achter FIFA, de taak om van FIFA Street een volwaardige reboot te maken.
Meteen de straat op
Het moge duidelijk zijn. Met FIFA Street ga je de straat op. Vergeet het voetbalveld, vergeet de buitenspelregel, vergeet het elf-tegen-elf voetbal. Hier gaat het om puur straatvoetbal. En aangezien straatvoetbal een groot begrip is, kun je verschillende dingen doen. Een pannawedstrijd, afvalrace en noem maar op. Groot voordeel van FIFA Street is dus dat het aanbod groots is.
Daarbij komt ook nog het feit dat je een ‘Custom Match’ kunt creëren. Je kunt hier praktisch alles. Wil je dat de wedstrijd op panna’s is gefixeerd, of juist op het aantal doelpunten? Of een combinatie ervan? Hoeveel minuten moet zo’n wedstrijd duren? Hoeveel mensen mogen er meedoen? Zijn overtredingen toegestaan? En moet het een zware of een lichte bal zijn? Aan jou de keus. De vrijheid in FIFA Street is enorm.
Last Man Standing, Panna Rules, 5-A-Side
Er zijn dus verschillende wedstrijdtypen in FIFA Street te vinden. De eerste is 5-A-Side. Meer uitleg is waarschijnlijk niet nodig, maar het is hier het doel om met vijf voetballers ervoor te zorgen dat je meer doelpunten scoort dan het andere team. Dan heb je Panna Rules, waar een panna - de bal tussen de benen van een tegenstander poorten - beloond wordt met drie punten. Een tegenstander omspelen is één punt, terwijl je twee punten krijgt als je de bal de lucht in brengt en je zo je tegenstander passeert. Het leuke hieraan is dat deze punten in een soort bank terechtkomen, die alleen aan de échte score wordt toegevoegd als je een doelpunt hebt gemaakt. En ja, als het ander team dat doet, ben je al je punten kwijt. Oftewel: wees voorzichtig!
Dan de persoonlijke favoriet: Last Man Standing. Een afvalrace die je wellicht kent van je basisschool periode. Vier spelers staan in het veld, en elke keer als je scoort valt er een speler van jouw team af. Het wordt dus moeilijker en moeilijker. Vooral in de multiplayer is dit erg leuk, aangezien het op een gegeven moment erg uitdagend kan worden.
Futsal
Een grote en bijzondere toevoeging aan FIFA Street is futsal. Voor de mensen die de officiële naam niet kennen, hiermee wordt zaalvoetbal bedoeld. Regels zijn duidelijk. Je speelt niet op een grasveld, maar op een kleiner veld in een zaal waar techniek veel en veel belangrijker is. Wees dus voorzichtig met je dribbels, wees voorzichtig met je passes. Het moet allemaal op maat. Het is inmiddels veertien jaar geleden, met FIFA 98 als laatste game, dat we futsal hebben gezien. Die goede oude tijden zullen in FIFA Street duidelijk herleefd worden, want het werkt allemaal bijzonder goed.
Je eigen team starten
EA Canada heeft er goed aan gedaan om een World Tour te beginnen, waar je je eigen team kunt creëren en samenstellen om vervolgens de wereld proberen te veroveren. Uitdagingen, toernooien, wedstrijdjes, er zal van alles op je pad komen. Het mooie aan de World Tour is dat het niet per se uitgaat van de vier eerder genoemde wedstrijdtypen; soms wordt er wat gerommeld aan de regels waardoor je iedere wedstrijd weer te maken krijgt met iets anders. Kijk, dat maakt een carrière modus ineens veel leuker.
Speelt erg soepel
Een groot pluspunt ten opzichte van de vorige versie die uitgebreid getest werd, is dat FIFA Street nu veel soepeler aanvoelt. In de vorige versie was de besturing en het uitvoeren van de meer dan vijfitig trucjes nog niet helemaal optimaal, maar nu lijkt het alsof EA Canada toch een realistisch gevoel aan de besturing heeft gegeven. Wel is het zo dat het onder de knie krijgen van de trucjes nog altijd niet bijzonder makkelijk gaat, maar misschien heeft de ontwikkelaar daar bewust voor gekozen. Uitdaging moet er immers zijn.
Geen Ajax, Feyenoord, PSV, Twente, AZ
Het is alleen een groot minpunt dat je deze trucjes niet kunt uitvoeren met je favoriete Eredivisie speler. Zoals in de impressie al werd gezegd is het enigszins logisch om te bedenken dat de gemiddelde Eredivisie speler er geen hout van kan, maar toch is het vrij jammer dat onze Nederlandse competitie er niet in zit. En als we er toch over doorgaan; waarom dan wel de Amerikaanse competitie? Alsof die beter zou zijn. Nou, mooi niet. Gelukkig zit het Nederlandse Elftal er wel in, maar dat is het dan ook qua grootschalige Nederlandse inbreng.
Stoere soundtrack
Oké, het mag als een feit gezien worden: Electronic Arts brengt opnieuw een hele fijne soundtrack. Bij iedere game van de uitgever is dit vrijwel het geval geweest, dus laten we er in de toekomst gewoon van uitgaan dat dit altijd zo zal zijn. Met de Nederlandse Vato Gonzalez, de Engelse Fatboy Slim en vele andere onbekende, maar zekere hele goede artiesten zit je top qua muziekkeuze. Het leuke is dat deze muziek tijdens het spelen van de wedstrijden wordt gespeeld, zonder dat het je zal storen. Dat zegt meer dan genoeg!
Online
Bij de versie van FIFA Street die wij ter recensie hebben ontvangen was er helaas nog geen enkele online multiplayer modus beschikbaar. En dat is erg jammer, aangezien dat toch wel een heel belangrijk aspect van het spel is. Deze zal dus pas beoordeeld kunnen worden na het uitbrengen van FIFA Street, wat helaas op het moment van schrijven niet het geval is. Het spel is in ieder geval verbonden met EA Sports Football Club, en het schijnt dat je online een team kunt aanmaken om vervolgens mee te doen aan een competitie. Ook krijg je de mogelijkheid om je ziekste trucjes op te nemen en vervolgens op internet te zetten. Hoe dit allemaal précies te werk gaat, is helaas nog niet bekend.
FIFA Street is terug!
Wat wel bekend is, is dat FIFA Street weer helemaal terug is. Met een bijzonder fijne gameplay zit het ongelofelijk goed met FIFA Street, die ook op het gebied van content zeker niet teleurstelt. Een fijne soundtrack, een erg goede World Tour en het toevoegen van zaalvoetbal zullen drie belangrijke factoren voor het succes van FIFA Street zijn. Het is bijzonder jammer dat de online multiplayer nog niet beschikbaar was en dat er geen Nederlandse teams in zitten, maar dat nemen we voor lief.