FIFA Street 3 Review

door Koen
woensdag, 27 februari 2008 om 17:12
FIFA Street 3 is dé straatvoetbalgame van dit moment. Eigenlijk zijn de FIFA Street games van de franchise altijd al de straatvoetbalgames geweest, maar biedt dit derde deel genoeg vernieuwing?
FIFA Street 3 is het derde deel uit de franshise. Het belangrijkste nieuwe aspect in de game is toch wel het vernieuwde besturingssysteem. Ook is de interactie in de game vernieuwd en kun je nu veel meer met je omgeving. Maar is dit genoeg? Je leest het in onze recensie.
Lange benen en armen
Het derde deel van de FIFA Street serie is qua graphics de cartoonstijl ingeslagen. Je zult onder andere Ronaldinho met lange benen en armen en een uitgerekt bovenlichaam aantreffen. Dit zal voor sommigen een reden zijn om de game niet te kopen, maar voor anderen zal het juist des te meer reden zijn om deze game wel aan te schaffen. Toch heeft EA Sports Big deze cartoonstijl heel leuk weergegeven. De locaties, denk aan schepen, steegjes en pleintjes, zien er in tegenstelling tot de voetballers gewoon uit. Dit maakt de game natuurlijk aantrekkelijker voor mensen die de game voor de lol spelen en niet van de serieuze voetbalgames houden. De uitgerekte spelers hebben echter geen invloed op de gameplay.
FIFA Street 3 Screenshot 42317 FIFA Street 3 Screenshot 42309 FIFA Street 3 Screenshot 41722
Het uitvoeren van tricks
De verschillende voetballers in één team kun je onderverdelen in verschillende types. Deze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Zo heb je trick-spelers, doorzetters, spelmakers en afmakers. Zo kun je dus zelf een compleet (goed) team opstellen van spelers die beschikbaar zijn. Er zitten overigens 250 voetballers in de game die onderverdeeld zijn in 18 nationale teams, helaas zit Nederland daar niet bij. Het mooie aan FIFA Street 3 is dat de omgevingen interactief zijn. Dit betekent dat je bijvoorbeeld tegen muren op kunt rennen (met de bal!) om zo de tegenstander te passeren.
Daarbij heeft FIFA Street een nieuw, goed werkend, besturingssysteem. De gameplay wordt wel wat vergemakkelijkt doordat de tricks die je de speler kunt laten uitvoeren, makkelijk te besturen zijn. Eigenlijk is het enige wat je hoeft te doen alleen maar even met je rechterpookje een aantal bewegingen op het juiste moment maken en je hebt een trick te pakken. Het is dus wel belangrijk dat je de trick op het goede moment inzet. Wanneer je een aantal tricks goed na elkaar uitvoert, wordt de Gamebreaker gevuld. Zodra deze meter vol is kun je deze activeren, en zal de speler, wanneer hij op een goede positie staat, een spectaculaire goal maken.
Natuurlijk blijven de tricks makkelijk om uit te voeren, maar worden de tegenstanders daarin tegen moeilijker. De verdedigende positie van de tegenstanders zal moelijker worden, en je zult ook moeilijker de bal kunnen afpakken van de spelers.
Leuke modi
De game bevat veel verschillende modi. In de Street Challenge Mode kun je een soort van gewone singleplayer spelen, waarin jij met je team steeds hogerop probeert te komen en van professionele teams zult moeten winnen. In deze singleplayer komen verschillende wedstrijden voor, zoals een modus waarin het team dat als eerste vijf goals maakt de wedstrijd wint. De afwisseling in soorten wedstrijden bij de singleplayer modus bevordert natuurlijk de replaywaarde van de game. Naast de singleplayer kun je ook offline tegen je vrienden spelen in de Head to Head modus. Dit werkt, zoals bij de meeste voetbalgames, niet in split-screen, maar je ziet gewoon het hele veld. Dit werk heel goed, en het is natuurlijk altijd leuk om bij je vriend een panna te maken.
FIFA Street 3 Screenshot 41236
FIFA Street 3 Screenshot 41232
FIFA Street 3 Screenshot 37512
Geschreew op het veld
Het geluid, luisterend naar de roepkreten om de bal, van de spelers, herhaalt zich vaak. Dit is erg jammer want wanneer bijvoorbeeld een speler tegen een bal schopt, klinkt dat wel goed. Je hoort het goed wanneer een speler als Ronaldinho tegen een bal aan schopt. Je hoort de spelers ook mooi over de grond schoffelen. Daarbij zijn de geluidseffecten van bijvoorbeeld de gamebreak erg vet. Het is erg vet om te horen hoe de bal in de goal zoeft. Daarbij beschikt FIFA Street 3 over een erg vette soundtrack. De achtergrond muziekjes zullen je zeker bevallen.
FIFA Street 3 is een leuke game voor de liefhebber. Helaas is de gameplay van de game wat makkelijk. Het is niet erg moeilijk om een trick uit te voeren en zo je gamebreaker te vullen. Helaas is er daarom weining uitdaging voor hardcore gamers. Op grafisch gebied ziet FIFA Street 3 er goed uit. De omgevingen zien er fantastisch uit en de spelers, met hun lange benen en armen, zien er ook goed uit.