FIFA 13 Review

donderdag, 20 september 2012 om 19:00
Met de enigszins lage score voor Pro Evolution Soccer 2013 lijkt FIFA 13 de titel van 'beste voetbalgame van het jaar' met succes te verdedigen. En dat is knap, aangezien EA Sports er toch elk jaar weer in slaagt om een dijk van een game af te leveren. Het is echter nog ieder jaar spannend, want elke editie kan wel eens de plank misslaan. Daarom is het nog maar de vraag of FIFA 13 wel een verbetering is ten opzichte van de vorige editie.
Eerlijk gezegd was FIFA 12 toch een tikkeltje minder dan FIFA 11. Dat kwam door het feit dat FIFA 11 vooral een editie was die de tekortkomingen van FIFA 10 herstelde en FIFA 12 juist met heel veel nieuwe features kwam, maar die niet allemaal even goed waren uitgewerkt. Nu is het dus aan FIFA 13 om de tekortkomingen van FIFA 12 te herstellen. En de verwachting was dat FIFA 13 dat ook wel zou doen, gezien de eerdere impressie.
Verbetering
Het woord ‘verbetering’ is dan ook het toverwoord voor FIFA 13. Alles draait om het verbeteren van het spel. Hier en daar zijn er wat vernieuwingen, maar daar komen we later nog op terug. Zo zou de Player Impact engine verbeterd zijn, Tactical Defending ogenschijnlijk een stuk beter worden en de balaanname duidelijker en realistischer zijn. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: inderdaad, de Player Impact komt niet meer zo debiel over en ook de balaanname is flink verbeterd. Vooral dat laatste is sterk, het hangt van de speler af hoe hij een (hoge) pass controleert. Is het Jetro Willems van PSV of Thiago Silva van PSG, het maakt een groot verschil. Zo zal Jetro Willems onzekerder ogen in een duel als Cristiano Ronaldo in de buurt staan. Kijk, dat soort realisme willen we zien.
Verbetering in Tactical Defending zien we vooralsnog echter niet terug. En dat is jammer. Nog altijd heeft men moeite met instappen en tackelen, waardoor je online soms wel gedold kunt worden door iemand die simpelweg de pijltjestoetsen gebruikt en heen en weer beweegt. Dat is jammer. Om even bij de negatieve punten van het spel te blijven, het valt voornamelijk op dat de scheidsrechters en de keepers in dit spel nog altijd niet goed zijn. Een scheidsrechter kan je pardoes een strafschop tegen geven, simpelweg omdat je de tegenstander een heel klein beetje hebt geraakt.
Maar een toevoeging aan het spel die absoluut niet onopgemerkt mag blijven, is de verbetering van de aanvallende impulsen. Zo zullen spelers, en dan met name aanvallers, vaker twee stappen vooruit denken. Stel je voor dat een linkervleugelaanvaller met de bal loopt, maar de mogelijkheid heeft om de bal terug te passen naar de middenvelder – zodat hij op zijn beurt het spel kan verleggen naar de rechterkant. In FIFA 13 denkt die rechtervleugelaanvaller nu twee stappen vooruit, wat ervoor zorgt dat hij alvast gaat lopen om die mogelijke bal aan te nemen. Kijk, dat is toch echt de allergrootste verbetering aan de gameplay van FIFA 13.
Carrière maken
Dan over naar de content van FIFA 13. Wat kunnen we verwachten qua singleplayermodi? Nou, er is veel. Zo is er een sterk verbeterde carrièremodus, waar FIFA 13 steeds meer neigt naar Football Manager. En dat is niet erg, want eindelijk krijg je in de carrièremodus het gevoel dat je echt een manager bent. Eentje die de transfers bijhoudt, die ervoor zorgt dat spelers zich verbeteren én ten slotte, dat je als coach opvalt en wellicht wel gevraagd wordt om het nationale team te coachen. Voor mensen die FIFA 13 liever niet online spelen is dit dan absoluut een complete, fijne aanvulling, wat als een groot compliment gezien mag worden.
Een andere leuke toevoeging aan FIFA 13 is dat je nu de modus 'wedstrijd van de week' hebt. Dit houdt in dat iedere week EA Sports de teams en spelers in de gaten houdt – en voorziet van veranderingen van statistieken van spelers – maar ook de wedstrijden. De meest spectaculaire wedstrijden die er uitsprongen, zullen in deze modus verschijnen. Denk je dat je met Queens Park Rangers het grote Chelsea kan verslaan, in tegenstelling tot het gelijkspel van afgelopen weekend? Nou, ga die uitdaging aan en je wordt wellicht beloond.
Online plezier
Er is nog zoveel meer in FIFA 13. Dat terwijl het spel vooral is gefocust op het verbeteren van de gameplay. Zo is er onder andere de modus Skill Games, waar men zijn vaardigheden kan testen bij verschillende oefeningen. Altijd handig om het spelletje te leren. Maar ook op online gebied is hier het een en ander veranderd. Zo heb je spelmodus Seizoenen, waar je samen met je team op zoek gaat naar zo veel mogelijk (beker)overwinningen in je divisie. Je kiest je team uit en de computer zorgt ervoor dat je iemand uit dezelfde divisie en qua kwaliteit een team van jouw afmetingen tegenkomt. Dat is handig, want zo blijft het een uitdaging je tegenstander te verslaan.
Een andere mooie toevoeging aan de online modus is dat je spelers kunt uitnodigen om mee te doen aan EA Sports Arena. Helaas was deze nog niet speelbaar gezien het feit dat er geen online gamers waren, maar de bedoeling is dat je spelers kunt uitnodigen voor toernooien en uitdagingen. Hiervoor kun je beloond worden met verschillende prijzen, maar wat deze zijn is vooralsnog onbekend. Een andere toevoeging is FIFA Interactive World Cup, waar je de seizoenswedstrijden kunt spelen. Bedoeling is dat je hiermee de absolute wereldtop kunt bereiken, en hopelijk zul je ook nog eens de Grote Finale – zoals dat zo mooi genoemd wordt – bereiken. Wie weet!
Toffe soundtrack
Laten we het even kort houden over de graphics: deze zijn amper veranderd – al is duidelijk te zien dat veel meer gezichten herkenbaar zijn gemaakt. Of dat ook in de Eredivisie zo is? Ja en nee. Enkele topspelers van de topclubs zijn herkenbaar, maar lang niet allemaal. Dat is bijzonder jammer. Om dat verdriet te compenseren komt EA Canada echter met een (alweer) fantastische soundtrack. Lekker veel onbekende indie-, pop- en rockbandjes waar menig mens wel van houdt. Misschien wordt één van deze nummers nog ooit een wereldhit.
De koning blijft ...
FIFA 13 is weliswaar beter dan FIFA 12, maar het had – vooral gameplaytechnisch gezien – veel beter kunnen zijn. Het Tactical Defending is nog altijd niet honderd procent in orde en ook de scheidsrechters en keepers zijn nog onder de maat. Dat is jammer. Daar tegenover dat staan echter zoveel voordelen, en dan met name de verbetering van de aanvallende impulsen in het spel. Daarnaast is er weer heel wat nieuwe content. Dit allemaal zorgt ervoor dat FIFA 13 alsnog met verve de koning der voetbalgames blijft, waarvoor hulde.
Cijfer: 8.8