Fieldrunners 2 Review

vrijdag, 15 februari 2013 om 17:00
Tower Defense games zijn games die een eenvoudig concept hanteren: het stoppen van hordes vijanden, voordat deze hun doel bereiken. Toch is er nogal wat te doen met dit genre en Fieldrunners heeft dat al eens bewezen. Nu is Fieldrunners 2 uit dat het succes van het eerste deel moet vervolgen, maar de vraag is natuurlijk: lukt dit ook?
Zoals al aangegeven, is het concept van een Tower Defense game erg simpel. Er komen verschillende vijanden op een doel af en de speler moet ervoor zorgen dat de vijand dit doel niet bereikt. Natuurlijk krijg je middelen in de games om de vijand te stoppen, zoals gevechtstorens. Veel games in het genre doen dit en niets anders. Zo zijn de vijanden geprogrammeerd om een vaste route te lopen en zal je gedurende de levels merken dat er maar weinig diepgang in de games zit.
Fieldrunners heeft al eens bewezen dat er veel meer uit het genre te halen valt en is daardoor ook erg populair geworden. Nu is er een tweede deel in de franchise die vrolijk voortborduurt op het origineel.
Manipuleren
Zo is het in de basis natuurlijk een standaard Tower Defense game, maar is er een originele draai aan gegeven. De game is in een leuke getekende stijl gegoten en tijdens het spelen is een alleraardigste soundtrack te horen. Het grote verschil zit natuurlijk niet in de soundtrack of het grafische gedeelte van het spel, maar in het volgende: het is voor spelers mogelijk om de route van de vijand te manipuleren. In de meeste Tower Defense games komen vijanden over een pad aanlopen, waar ze niet vanaf zullen gaan, maar in Field Runners 2 kom je ook in levels terecht die gewoon een simpel grasveldje zijn. De vijand kan daar alle kanten op en zal dus doodleuk van route veranderen als jij een obstakel op hun pad legt.
In het eerste deel was dit ook al mogelijk, maar het blijft verfrissend en uitdagend. Je moet namelijk oppassen dat de vijand niet buiten het bereik van je torens komt, want anders loopt deze vrolijk op zijn doel af. Aan de andere kant kun je nu zelf een route bepalen die je vijand aflegt. Hierdoor kun je dus over het hele veld een soort ‘pad’ tussen torens bouwen zodat de vijand constant beschoten wordt en een vele langere route af moet leggen dan normaal.
Er zijn natuurlijk niet alleen maar open vlakten in de game te vinden. De game kent ook levels met een klassiekere opzet, waarin vijanden over een pad aan komen lopen, een bruggetje oversteken en vervolgens hun doel bereiken. Daarnaast zijn er levels waarin je gebonden bent aan een tijdslimiet, levels waarbij je een bepaald aantal vijanden moet verslaan om deze te halen en zelfs heuse puzzels die opgelost moeten worden. Laat een vijand maar eens door drie lasers lopen terwijl je maar vier torens mag plaatsen om de route te veranderen. De nodige afwisseling is er dus ook al en door de puzzels is er een flinke uitdaging in de game toegevoegd.
Echter is het puzzelen niet de enige uitdaging in de game. Nee, Fieldrunners 2 zit er vol mee, uitdagingen. Je kunt bijvoorbeeld extra punten scoren door bepaalde doelstellingen te halen. Maak een vijand dood met een mijn, vermoord tien vijanden binnen een bepaalde tijd, dat soort dingen. Met de extra punten kun je weer nieuwe torens kopen om in een volgend level in te mogen zetten.
Genoeg uitdaging te vinden
Tijdens het spelen van de levels op zich neemt de uitdaging op een gegeven moment ook flink toe. Ieder level bestaat uit een aantal hordes vijanden. De eerste paar hordes zullen uit soldaatjes bestaan die na enkele kogels van je toren dood omvallen. Echter, op een gegeven moment komen er grote, brede bullebakken aanzetten die stugger zijn. Alsof dat nog niet erg genoeg is, krijg je bijvoorbeeld ook te maken met snellere motoren, motoren met een zijspan (hierin zit een extra ventje die apart moet worden gedood), kleine tanks, vliegtuigen en helikopters. De tanks zijn bijvoorbeeld erg moeilijk kapot te krijgen, maar de vliegtuigen en helikopters hebben geen last van obstakels. Deze vliegen in een rechte lijn op hun doel af. Vijanden genoeg dus. Om nog een kersje op de taart te doen worden gedurende een level vordert de groepen ook steeds groter, waardoor de aandacht van je torens verdeeld wordt.
Gelukkig is de game van alle markten thuis als het op torens aankomt. Standaard heb je onder andere torens met machinegeweren erop, torens die raketten schieten en lijnkanonnen die de vijand vertragen. Je kunt ook torens kopen. Naarmate de game vordert, krijg je de beschikking over sterren en geld waarmee je bijvoorbeeld een vlammenwerper, een lasertoren of een bijenkanon kunt kopen. Iedere toren heeft zo zijn eigen kracht. De ene pakt een hele groep tegelijkertijd aan, terwijl de andere toren een groter bereik heeft of sneller zal schieten.
Ook is het mogelijk om de torens op het veld te verbeteren. Als je vijanden om zeep helpt krijg je namelijk geld, waarmee je nieuwe torens in kunt zetten, maar ook de reeds staande torens kunt upgraden. Zo worden de machinegeweren op de torens sterker of komt er meer vuurkracht bij. Ook vergroot je met upgrades het bereik van sommige torens. Dit alles zorgt voor een steeds veranderende tactiek en talloze mogelijkheden om de vijand te slim af te zijn.
Kleine minpuntjes
Fieldrunners 2 is in dit alles een geweldige game en speelt ook nog eens erg lekker weg. Toch is de game niet zonder problemen, want je speelt niet zomaar even snel een potje. Levels kunnen tien minuutjes duren, maar soms begin je aan een level en heb je deze pas na een minuut of veertig gehaald. Het is dus niet een spelletjes wat je tussen het avondeten en het toetje even speelt.
Daarnaast is er een wel erg groot verschil in de moeilijkheidsgraden. Als je een level op Casual start haal je een level, ook later in de game, bijna met twee vingers in je neus. Kies je dan voor de Tough moeilijkheidsgraad, kun je je al mateloos ergeren aan hoe makkelijk de vijand voorbij je torens loopt. De Heroic moeilijkheidsgraad kun je in dat geval beter niet kiezen, want dan zit je al snel huilend in een hoekje. Toch mogen deze twee minpuntjes geen roet in het eten gooien, want het is een fantastisch spel.
Heerlijke game
Field Runners 2 is een erg vermakelijke game die het wederom klaarspeelt om het Tower Defense genre op een heerlijke manier in de spotlight te zetten. De game biedt genoeg uitdaging, puzzelelementen en variatie om je uren zoet te houden. Daarnaast oogt de game heerlijk en bevat deze een leuke soundtrack. Als je de game nog niet hebt, ervaring met het genre of niet, moet je deze zeker aan je collectie toevoegen!