Fe Review - Klein diertje met een grote missie

donderdag, 22 februari 2018 om 10:13
Niet iedereen begrijp elkaar in het dagelijkse leven. In de wereld van de 3D platformer Fe is dit ook zo. Als een klein diertje is het jouw doel om de problemen in de spelwereld te verhelpen. In onze Fe review lees je hoe het beestje dit van plan is.
Ontwikkelaar Zoink heeft nooit veel weggeven over Fe omdat er ongekend veel te zien is in de game. Alleen over de ontwikkeling en achtergrond van Fe zelf, waaronder de soundtrack en de omgeving die geïnspireerd is door de bossen van Zweden, is veel informatie te vinden. Spelers ontdekken, communiceren en maken fouten tijdens het verkennen van de wereld van Fe met alle schoonheden die hierbij komen kijken.
Fe review

Geval apart

Meteen wanneer Fe is opgestart valt de charmante stijl op. Spelers worden wakker als een vosachtig diertje in een opvallend gekleurd bos. Visueel is Fe erg sterk. Er zijn voornamelijk blauwe en paarse kleuren die de wereld beschilderen. Af en toe zijn er planten in neonkleuren, zoals oranje en blauw, die voor een prachtig contrast zorgen.
Naast pracht voor het oog is de muziek ook aangenaam om naar te luisteren tijdens het spelen. De toon van de muziek is consistent, maar verandert in verschillende gebieden. Tijdens het verkennen van de prachtige wereld geniet je extra met diverse vrije en inspirerende tonen op de achtergrond.
Fe review

Eerst brabbelen, dan praten

Om de speelwereld te verkennen hebben spelers de controle over een jong welpje. Doordat het dier nog jong is, kan communicatie met oudere beesten niet werken. Dezelfde taal wordt dan niet gesproken tussen de beestjes, wellicht een goede vergelijking met hoe het is in de echte wereld. Naarmate Fe meerdere talen leert, lijkt het alsof het beestje volwassen wordt en steeds meer snapt van de ‘grote dieren’-wereld.
Nu klinkt dit allemaal lovend, maar helaas zijn we tijdens onze eerste stap in het ouder worden, de fase waarin de eerste vreemde taal geleerd moet worden, wel een probleem tegengekomen in het spel: een bug! Het gaat om de missie met de vogel. Na een aanvaring tussen een vijand en een grote beer moet het laatste ei afgepakt worden van de grote boze beer.

Drie keer scheepsrecht

Na minuten te hebben geploeterd over een oplossing en even een pauze te hebben genomen wilden wij het opnieuw proberen. Bij het opstarten van de file waar het spel in was opgeslagen ontdekten we een klein probleempje, het ei was onzichtbaar geworden. Dit maakte het zoeken naar een oplossing om de beer het ei los te laten nog moeilijker. Vervolgens hebben we een nieuwe file aangemaakt om te kijken of het probleem hier ook in voorkwam en inderdaad, bij het herstarten van de file op hetzelfde punt was ook dit ei onzichtbaar.
(Bevat spoilers in verband met de oplossing) We hebben dit probleem gelukkig op kunnen lossen door het ei te pakken wanneer de beer en de vijand aan het vechten waren.
Fe review

Veel geduld hebben

Naast de bug zijn er enkele, veel minder serieuze, onhandigheden in het spel te bevinden tijdens bijvoorbeeld het beklimmen van bomen. Soms dienen de bomen als een pad en kan er een tak gemist worden waardoor Fe op de grond belandt (en hier verrassend genoeg niet eens dood van gaat). Dit soort missies vereisen veel geduld en oefening. Wat ook jammer is, is de framerate die niet altijd even hoog is. Ondanks deze gebreken, werkt Fe betoverend en wil je steeds door naar het volgende punt.
Fe review

Moddergooiende aliens

Fe is het mooist om te spelen wanneer je er de tijd voor neemt, want in de wereld zijn veel geheime gebieden te ontdekken die je tijdens het volgen van enkel de verhaallijn zomaar over zou kunnen slaan. Speler moeten namelijk zó goed letten op de vijanden die Fe kunnen besmeuren, dat er vaak geen tijd is om de mooiste plekken te verkennen.
De vijanden lijken op robotachtige aliens die een soort modder gooien naar dieren. Deze vreemde wezens worden ook wel Silent Ones genoemd. Om hen te slim af te zijn moet Fe zich verstoppen en ongemerkt langs de wezens lopen. Verwacht dan ook geen actievolle game, maar vooral een spel dat je rustig moet gaan verkennen!
Fe review

De boodschap van Fe

Als je doorspeelt, zul je een prachtig einde beleven, dat we niet zullen verklappen. Mocht je denken dat Fe een onlogisch einde heeft, dan is dat helemaal niet raar. De kans is groot dat mensen tijdens het spelen niet zozeer stil staan bij de boodschap die Fe duidelijk probeert te maken. Denk dus vooral na als de credits over het scherm rollen.
Fe review

Fe Review - Visueel om op te eten, technisch nog niet vloeiend

Fe is een spel met een boodschap en vooral een game die weet te imponeren met een eigenzinnige stijl. Spelers die geduldig zijn wacht een wonderschone wereld met muziektonen die menig oor zullen strelen van genot. Hoewel het vervelend is dat één bug ons de game drie keer liet opstarten en de besturing soms ietwat stroef voelt, is Fe zeker voor de rest uniek geworden.