Fate Samurai/Remnant Review- Helden trekken erop uit

zaterdag, 11 november 2023 om 11:00
fate samurai remnant title screenf1696812656
Fate Samurai/Remnant is een hack and slash role-playing game van hetzelfde team dat verantwoordelijk is voor de Warriors franchise, Omega Force. Maar anders dan in een Warriors-game kun je niet lukraak op knoppen drukken en gevechten winnen. Lees verder om meer te weten te komen hoe dat zit.

Bekend verhaal in een ander jasje en tijdperk

In Fate Samurai/Remnant, een iteratie van de Fate franchise die is begonnen met de visual novel Fate/stay night, is het jaartal 1651. In Edo wordt Miyamoto Iori de nieuwe meester van de heroïsche geest genaamd Saber. Samen moeten zij vechten in de Waxing Moon Ritual om de laatste paar te worden van de in totaal zeven paren. Alleen dan bemachtigen ze de Waxing Moon Vessel die wensen vervult.
Waar normaliter de meester een bedreven magus is, drijft Saber regelmatig de spot met Iori. Want Iori is meer bedreven in de Nitenichiryu zwaardmanschip die hij van jongs af aan, als adoptiezoon van Miyamoto Musashi, heeft getraind. Bij het overlijden van Musashi heeft hij alleen nog niet alles geleerd. Gelukkig wordt hij in zijn magie training bijgestaan door de Crimson Codex waardoor hij gaandeweg steeds beter wordt als magus.
Ondertussen kan Iori ook verbonden sluiten met Rogue Servants en daarmee hun hulp inroepen. Iedere Servant, als Saber, heeft naast de “roepnaam” ook een True Name. Dit is de naam waaronder zij voor hun reïncarnatie als held bekend waren in hun leven. Het kennen van deze naam geeft ook een hint wat voor zwakte zorgt, waardoor deze alleen onder bijzondere omstandigheden wordt bekendgemaakt. De hulp van Servants is voor Iori onmisbaar om door het Waxing Moon Ritual heen te komen.
fate samurai remnant 7 servant typesf1696812676

Met hersenloos knoppen rammen red je het niet

Met Fate Samurai/Remnant bewijst dat Koei Tecmo zich meester heeft gemaakt van het hack and slash genre. Je hakt in op een horde vijanden met een bepaalde zwakte, waar je gebruik van maakt om korte metten met ze te maken. (Mini-)Baasgevechten zijn moeilijker omdat zij beschikken over specifieke aanvals- en verdedigingspatronen die je moet doorgronden om ze te verslaan.
De besturing heeft wat weg van Fire Emblem Three Hopes met een normale, zware en speciale aanval, maar met een eigen sausje. Je hebt bijvoorbeeld vijf verschillende houdingen met eigen karakteristieken zoals de defensieve aarde houding of vloeiende water houding. De eerste werkt beter tegen bazen of kleine groepen en de tweede beter tegen een grote groep vijanden. Door tijdig van houding te wisselen kun je het gevecht naar jouw hand zetten.
Wat dit inhoudt is dat je jouw tegenstanders tactisch en strategisch te lijf moet gaan. Als je de tactische mogelijkheden niet eigen maakt, zul je vaak een game over scherm zien in de normale modus. Vind je het verhaal belangrijker dan kun je er ook voor kiezen om de moeilijkheidsgraad op easy te zetten zodat je minder vaak het Game Over scherm te zien krijgt.

Let the Waxing Moon Ritual begin!

Er zijn verschillende manieren om sterker te worden, waaronder de RPG skill tree waarin je met skill points nieuwe houdingen kunt unlocken, bestaande houdingen kunt versterken door bijvoorbeeld riposte te leren voor de water houding of extra stats als ATK, DEF te verhogen. Ook kun je nieuwe spreuken leren om te gebruiken tijdens gevechten.
Jouw zwaard kun je aanpassen door onderdelen daarvan uit te wisselen. Elk onderdeel versterkt een specifieke stat zoals ATK, DEF of MAT, naast extra eigenschappen zoals verhoogde loot, effectiviteit tegen mensen of monsters. Deze onderdelen zijn op hun beurt verder te versterken met magie waardoor ze nog beter worden.
fate samurai remnant sword upgradef1696812728

Not sorry for Digressions

Digressions zijn side quests en als je geneigd bent om deze te laten voor wat het is, is dat minder raadzaam in Fate Samurai/Remnant. Het afmaken van deze sidequests geeft je meer informatie over de personages en het verhaal, maar belangrijker: humoristische momenten, extra skill points, items en ervaring terwijl je de omgeving verkent. Let erop dat je ze zo snel mogelijk afmaakt, want ze verlopen naarmate je vordert in het verhaal.
Dan zijn er nog mini games zoals zwaardpolijsten of Boeddha beeldjes kerven. Deze wil je ook niet links laten liggen en wel om deze redenen: succesvol zwaardpolijsten geeft jou een vermenigvuldigingsfactor voor een aantal gevechten. Succesvol beeldjes kerven geeft jou extra EXP en extra geld zodra je ze kunt verkopen aan Babyloni-ya.
Je krijgt ook te maken met Spirit Font conflicts; dit zijn gevechten om de magische breuklijnen. Het winnen ervan verhoogt jouw stats en helpt jou om vijandelijke magische barrières te doorbreken. De truc hierbij is dat je jouw doel bereikt binnen het aantal beurten terwijl de vijand er alles aan doet om dit te verijdelen. Mocht je hulp nodig hebben dan kun je een aantal items gebruiken om bijvoorbeeld het aantal zetten te beïnvloeden, de tijd stil te zetten. Ook kun je hulp inroepen van Rogue Servants op bepaalde momenten en plaatsen.
fate samurai remnant cat side questf1696812765
fate samurai remnant wood carving mini gamef1696812787
fate samurai remnant sword polishing mini gamef1696812807
2023100601390800 c35e7664e9c2e40a7399ad434ee618d0f1696812713

Looks and sounds like an anime?

Er zijn drie soorten onderbrekingen: een film sequence, in-game cutscene of dialoog. De film sequence is een mengeling van anime en schilderachtige prenten, die ook voorkwamen in Samurai Warriors 5. De in-game cutscenes daarentegen vertonen de personages terwijl ze met elkaar bezig zijn.
Daarin is zorgvuldig gelet dat de mondbewegingen synchroon bewegen met de ingesproken dialoog waardoor deze het gevoel geven dat je naar een anime kijkt. Deze zorgvuldigheid is ook terug te vinden tijden in-game dialogen. Hierbij gaan niet alleen de personages met elkaar in-game het dialoog aan, maar ook het normaliter statische plaatje heeft een synchroon met de audio bewegende mond.
fate samurai remnant saber mouth 2f1696811581
fate samurai remnant saber mouth 1f1696811643

A little rough around the edges?

Volgens de officiële KOEI TECMO-site is de maximale resolutie van de Switch in TV mode hetzelfde als op de PS4, namelijk 1080P. Grafisch is het op de Switch af en toe gepixeleerd zoals bij close-ups, maar tijdens het spelen is er geen merkbare vertraging ondanks de maximum 30 fps. In handheldmodus wordt deze verlaagd naar 720P, wat afdoende is op het kleinere OLED scherm.
De soundtrack geeft je de indruk dat je op de plaats bent waar het zich afspeelt en dat zegt toch wel wat aangezien Edo heel veel verschillende wijken of districten kent. Sommige BGM bestaan geheel uit Japanse instrumenten waar andere juist een combinatie zijn van Japanse en Westerse instrumenten, maar vrijwel elke track is uniek. Mocht je andere iteraties uit de Fate franchise kennen is het mogelijk dat je de karakteristieken van in-house TYPE-MOON componist Keita Haga, bekend onder de handle KATE, herkent.
fate samurai remnant cut scene type 2 2f1696812939

Niet alleen voor fans van de Fate franchise

Fans van de Fate-franchise kunnen zeker hun lol niet op met Fate Samurai/Remnant. Ook liefhebbers van Japanse folklore en cultuur is het aan te raden deze titel op te pakken, omdat het spel zich in Japan afspeelt. De RPG en hack and slash gameplay zijn ook goed afgewerkt om een uitdaging te vormen. Kortom Fate Samurai/Remnant spreekt hierdoor een breder publiek aan, waardoor je het eerder aan wilt schaffen voor jouw game library.