Fate of the World: Tipping Point Review

Review
vrijdag, 10 februari 2012 om 15:30
xgn google image
De opwarming van de Aarde, het is een verontrustend fenomeen. Maar wat doe je ertegen? In Fate of the World: Tipping Point krijg je een snelcursus in wereldpolitiek, economie, wereldgezondheid en nog veel meer... Kun jij de wereld redden?
Educatieve games hebben het nooit echt goed gedaan in de game-industrie. De meest succesvolle educatieve games worden meestal aangekocht door scholen en zullen slechts zelden hun weg vinden naar de huizen van zowel hardcore als casual gamers. Ontwikkelaar Red Redemption is duidelijk niet bang voor een uitdaging en komt met Fate of the World: Tipping Point op de proppen. In deze game, die Fate of the World bundelt met alle verschenen uitbreidingen, is het de bedoeling dat je de wereld van de ondergang redt door zoveel mogelijk economische en politieke verbeteringen door te voeren. Lees snel verder om te kijken wat wij hebben bijgeleerd.
Globale ramp
Fate of the World: Tipping Point is een turn-based kaartspel waarin je de wereld van de ondergang moet redden. In totaal zijn er negen verschillende verhalen die je kunt doorlopen. Je staat telkens aan het hoofd van de Global Environment Organization, een organisatie die aan de leiding staat van alle ontwikkelingen wereldwijd. Tipping Point neemt je mee naar 2018. De opwarming van de Aarde zorgt voor gigantische tornado's die heel wat mensen uitroeien, de ijskappen smelten en er heerst een sfeer van paniek. Tijdens de negen campagnes moet je de wereld redden door bijvoorbeeld de levenskwaliteit in Afrika te verbeteren of het bruto nationaal inkomen van heel wat landen op te krikken.
De wereld als kaartspel
Tipping Point is een game die zich richt op een specifieke doelgroep die uit is naar kennis. Je moet namelijk heel wat weten over de werking van de economie en de politiek als je het onderste uit de kan wilt halen om de Aarde te redden. Het klinkt moeilijk en dat is het ook. Je hebt de macht om in elke regio van de wereld verschillende agenten te rekruteren. Deze agenten kun je vervolgens stuk voor stuk een van je vele kaarten geven. Op deze kaarten kan letterlijk alles staan; van het overschakelen naar nucleaire energie tot het oprichten van een medisch kamp. Hierna klik je op een knop en begint je volgende ronde. Het is inmiddels vijf jaar later en je agenten doen netjes wat er op de kaart staat.
De meeste kaarten zijn echter niet gratis en ook je agenten moeten betaald worden. Het geld dat je ter beschikking hebt, hangt volledig af van het bruto nationaal inkomen van een regio. Deze geldsom is dan weer afhankelijk van de economische toestand, die je zelf in handen hebt. Een goede economie creëer je door politieke stabiliteit te behouden, medische vooruitgang te boeken en ervoor te zorgen dat iedereen genoeg te eten heeft en beschermd is tegen de gevolgen van de opwarming van de Aarde. Er komt dus heel wat bij kijken en dat is niet altijd eenvoudig. Toch heeft Tipping Point een vreemd magnetisme, waardoor je toch altijd weer wilt doorspelen om te zien wat voor invloed je acties hebben gehad.
Gebrek aan motivatie
Vaak los je een probleem op maar creëer je op hetzelfde moment weer nieuwe problemen. De gevolgen van je acties weet je nooit echt namelijk. De tutorial toont je de basis van zowat alles, maar had wat dieper moeten ingaan op bepaalde punten. Er is een eenvoudige modus voor beginners, maar zelfs dan zul je nog heel wat moeten leren over de verschillende punten. En daar faalt Tipping Point. Je wordt nooit aangemoedigd om bij te leren en dus zijn het enkel de echte doorzetters die de wereld kunnen redden en daarbij ook echt bewust zijn van hun acties. De echte doorzetters zullen zich zonder problemen een weg kunnen banen in de tientallen menu's vol met statistieken en informatie. Voor de minder gedreven gamer blijft het allemaal een raadsel.
Geen fun factor
Eigenlijk doet Tipping Point wat het belooft. Het zorgt voor een leerrijke ervaring die je een beter zicht geeft over hoe de wereld werkt. Toch trapt ontwikkelaar Red Redemption in de typische val voor leerrijke games. Tipping Point is niet echt gebruiksvriendelijk en ontbreekt een zekere fun factor. Het design en de achtergrondmuziek zijn zeker erg mooi, maar dat alleen is niet voldoende. Educatieve games kunnen zeer goed zijn, zolang ze je aandacht er maar bij kunnen houden, en hierin faalt de game.
Voor mensen met een lust voor kennis
Fate of the World: Tipping Point is een goede game om te gebruiken in klaslokalen. Zolang een leerkracht maar voor genoeg motivatie zorgt, zul je alles perfect begrijpen. Het spel kent echter te weinig leuke momenten om de gemiddelde gamer aan te spreken. De doelgroep is erg beperkt en wie houdt van leerrijke games, zal zich zeker thuis voelen met Tipping Point. Maar die doelgroep is echter zo klein dat dit spel nooit grote verkoopcijfers zal halen. Toch kun je het spel al in huis halen voor 15,99 euro. Een echt koopje dus voor iedereen die op een interactieve manier toch iets wil bijleren.
Cijfer: 6