Grand Slam Tennis 2 Review

vrijdag, 10 februari 2012 om 7:00
EA Sports wil op gebied van games de sportmarkt veroveren en daarom is het geen grote verrassing dat de grote ontwikkelaar nu ook met een tennisgame komt. Weliswaar is Grand Slam Tennis 2 het tweede deel uit de franchise, maar dankzij het onbekende deel één voelt de tweede game toch enigszins als een nieuwkomertje.
Het eerste deel kwam namelijk alweer in 2009 uit voor de Wii, maar deze was commercieel gezien geen groot succes. Dat is te verklaren door de volgende vraag: heb jij van Grand Slam Tennis voor de Wii gehoord? Vast niet. Inderdaad, het was geen groot succes. Oorspronkelijk stond deze game ook voor de PlayStation 3 en Xbox 360 gepland, maar wegens problemen met de ontwikkeling werd deze ontwikkeling gestaakt en werd de focus volledig gelegd op Grand Slam Tennis 2. Ach, waarom ook niet.
Een doodnormale tennisgame
Eigenlijk is Grand Slam Tennis 2 heel makkelijk uit te leggen. Het is FIFA, maar dan met tennis als sport. De opzet is precies hetzelfde als FIFA en dus zul je dezelfde vergelijkbare modi tegenkomen. Je kunt dus je eigen tennisser aanmaken, je kunt online het slagveld verkennen en je kunt een carrière starten. Wel zijn er uiteraard enkele dingen die compleet ‘nieuw’ zijn, maar daar komen we later op.
Een tien jaar durende carrière
Laten we eerst maar beginnen met het hart van de singleplayer: de carrière modus. Daar draait het allemaal om. Maar voordat je aan de carrière modus begint, is het misschien handig om je eigen tennisser aan te maken. Natuurlijk wil je je tennisser zo knap als jezelf maken en gelukkig kan dat ook. In een zeer grote en uitgebreide character creator krijg je de mogelijkheid om élk detail van je tennisser aan te passen. Je wenkbrauwen, je kin, je wangen, ga zo maar door.
Dit zijn we eigenlijk wel gewend in games van EA Sports, maar een groot pluspunt van deze character creator is dat het aanbod van kleding, stijl en dergelijke verbazingwekkend groot is. Je hebt de keuze uit ontelbaar aantal soorten schoenen, broekjes, armbanden, noem maar op. Het leuke is ook nog dat je kleding van bijvoorbeeld Federer en Sharapova kunt kiezen, maar ook gewoon je eigen stijl kunt creëren. Dat komt ook van pas bij je beweegmanieren. Wil je meer bewegen als Nadal, meer als Boris Becker of totaal iets anders? Het kan allemaal.
Maar goed, eenmaal je tennisser aangemaakt kun je je opwachting maken. Tijd voor de carrière. In tien jaar moet je ervoor zorgen dat je op die onbetwiste nummer één komt te staan. Dat doe je door te trainen, wedstrijden en toernooien te winnen, ga zo maar door. Je voelt ook dat je bezig bent met een groot project. Telkens dat stukje bij stukje trainen, dat hoort erbij. Denk aan het oefenen van je forehand, of het oefenen van je reactievermogen. Dit is allemaal te doen in niet zo leuke ‘minigames’, maar dat hoort erbij. Je moet er wat voor over hebben, om die top te bereiken.
Aardig aanbod van tennissers
Je was wellicht in het vorige stuk verrast toen je ‘Boris Becker’ las. Ja, inderdaad. Zelfs de legendes van vroeger zijn in het spel aanwezig. Boris Becker dus, maar ook Pete Sampras, Björn Borg (inderdaad, dat merk heeft ook zijn naam ergens aan te danken) en Chris Evert. In een speciale modus genaamd de ESPN Grand Slam Classics kun je de geschiedenis herschrijven en verschillende klassieke wedstrijden ontgrendelen.
Voor de rest zijn er ook de tennissers van nu aanwezig, al is het vrij jammer dat het aanbod daarvan niet bijzonder groot is. Het was mooi geweest om de top honderd vrouwelijke en mannelijke tennissers in het spel te hebben, want nu zit je met maar twaalf bekende tennissers van deze generatie.
Misschien is het te veel zeiken en is er vast veel gedoe over licenties en dergelijke, maar Grand Slam Tennis 2 had zich zeker hier kunnen onderscheiden van andere tennisgames. Welke tennisgame heeft er nu een groot aanbod aan bekende tennissers? Juist, geen enkele. Dat je bijvoorbeeld met Soderling, Haase of Wawrinka kwam. En ja, zelfs de bloedmooie Wozniacki is er niet. Dat is ook erg balen voor de mannelijke gamers onder ons.
Een nieuwe besturing
Maar ja, hartstikke leuk al die aanwezige oude sterren en die toffe character creator, maar hoe zit het met de gameplay? Dat is immers het belangrijkste onderdeel van een tennisgame. EA Sports heeft op een hele bijzondere manier de besturing van Grand Slam Tennis 2 gedaan. Je kunt het namelijk op twee manieren spelen. Je kunt het op de ouderwetse manier spelen, dus dat betekent dat je de knoppen gewoon kunt gebruiken, of op een hele nieuwe manier. Op de Total Racquet Control manier.
De Total Racquet Control is een bijzondere modus. Je rechter stick is namelijk je tennisracket. Dus dat betekent dat het spel zo realistisch mogelijk op de beweging van je rechterstick beweegt. Een simpele beweging naar rechtsvoor zorgt ervoor dat de bal in de rechterhoek komt. Doe het echter wel goed, want op deze manier is de besturing erg gevoelig en zijn fouten makkelijk te maken.
Beetje moeilijk
Helaas lijdt de andere besturing daar ook onder. Timing speelt namelijk een ontzettende grote rol en bij zowel de oude als de nieuwe besturing is de gevoeligheid enorm. Net iets te laat kan ervoor zorgen dat je de bal compleet mist. Bij de meeste gamers is het echter zo dat je er makkelijk aan went, maar de ervaring heeft ons geleerd dat niet-gamers totaal niet kunnen wennen aan het spel. Dat is een beetje jammer aan Grand Slam Tennis 2, aangezien het toch een game is die een groot publiek (en dus ook de niet-gamers) moet bereiken.
Online festijn
Online gezien zit Grand Slam Tennis 2 goed in elkaar. Je kunt het tegen elkaar opnemen, je kunt meedoen aan toernooien en er is de zogenaamde Grand Slam Corner. Helaas waren de online functies tijdens het testen van het spel helaas nog niet beschikbaar, maar de lege lobby van Grand Slam Corner liet gelukkig wel goed zien wat het allemaal inhoudt. Zo zijn er leaderboards, een Battle of the Nation waar je als vertegenwoordiger van je land (met je eigen gecreëerde tennisser!) de eer hoog moet houden. Kortom; online gezien zit het wel snor met Grand Slam Tennis 2. Er is genoeg te doen.
Mooi
Op het gebied van graphics ziet Grand Slam Tennis 2 er zeker mooi uit. Het is eigenlijk net als alle andere EA Sports games, dus verwacht niet ineens hele andere graphics. De gezichten zien er herkenbaar uit, het veld is goed vormgegeven en ook het publiek is goed gebouwd. En ja, wat dacht je van de kreten van onze vrouwelijke tennissers, die zijn ook héérlijk herkenbaar. Luisteren naar Sharapova kan op een of andere manier net zo fijn zijn als het luisteren naar Beethoven.
Een goede tennisgame
Grand Slam Tennis 2 kun je het beste omschrijven als een goede tennisgame. Niets meer, niets minder. Het is alleen jammer dat de besturing nog niet helemaal honderd procent is, maar dat zal vast in het volgende deel verfijnt worden. Gelukkig is het allemaal niet zo erg en zullen ervaren gamers geen ontzettende problemen hebben met het spel. Vooral omdat het aanbod groot is en de aanwezigheid van een online multiplayer voor een langere levensduur zorgt. Dat zit wel goed dus.