Familiespel: Agricola Review

door Laura1
woensdag, 21 april 2010 om 17:00
Je houdt van gamen, of niet, dat lijkt simpel. Maar is het wel echt zo zwart-wit? Wij testen een drietal bordspellen van 999games. Zijn bordspellen voor videogamers een welkome afwisseling?
Na de recensies van Machiavelli en Kolonisten van Catan die de afgelopen dagen op XGN verschenen, sluiten we deze speciale familiespellen reeks af met een relatief nieuw spel van 999games, namelijk Agricola. Een bordspel dat misschien nog wel net iets meer uitdaging biedt dan haar concurrenten en met een razend tempo de bordspellenmarkt aan het veroveren is!
Agricola
Type: bordspel
Aantal spelers: 1- 5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Duur: ca 1 - 1,5 uur (bij 2 spelers, + 30 min. voor iedere extra speler)
Uitgever: 999games
Uitbreiding: nee.
Huidige adviesprijs: € 45,-
Verhaal en spel-idee
Agricola speelt zich af in de zeventiende eeuw. Na de pest is het tijd voor wederopbouw. Boeren bouwen aan een gezin, kopen akkers, bouwen huizen, verbouwen groente en zorgen voor uitbreiding van hun veestapel. Er heerst een grote competitiedrang; wie heeft het mooiste huis (van leem of zelfs steen), de meeste vee, het grootste gezin of het beste gereedschap? Het kan niet luxueus genoeg zijn, maar je kunt je geld maar een keer uitgeven, dus er moeten keuzes worden gemaakt. Wedden op slechts 1 paard komt je duur te staan, de boeren moeten in alles mee kunnen doen. Niet alleen een groot gezin, maar ook vee, voldoende akkers voor de oogst, en ook een luxer huis zijn belangrijk.
Degene die zijn welvaart het best heeft gespreid en in de oogsttijd voldoende eten heeft voor iedereen, doet het goed. Een luxer huis, meer gezinsleden, verschillende soorten vee, verschillende soorten gewassen, en ook gedane investeringen in kennis en materialen betalen zich uiteindelijk uit in punten. Wie de meeste punten heeft, wint het spel. Maar als een boer in bepaalde aspecten van welvaart niet heeft geïnvesteerd, kost dat hem punten! De juiste keuzes maken op het juiste moment is cruciaal. Als je daarbij ook de andere boeren nog in de gaten kunt houden en daar waar het uitkomt kunt dwarsbomen, ben je de gedoodverfde concurrent!
Verloop van het spel
Elke boer start met een huis met 2 kamers, 2 gezinsleden en een aantal lege velden waarop hij in de loop van het spel akkers kan plaatsen, extra kamers aan zijn huis kan bouwen of omheinde weiden kan aanleggen om vee in te kunnen houden. Verder krijgt een boer (blind) zeven ambachten (beroepen) toegedeeld die hij (tegen betaling) kan gaan uitoefenen en zeven kleine investeringskaarten waarin hij in de loop van het spel kan investeren. Iedere ronde kan de boer en ieder van zijn gezinsleden één actie kiezen die beschikbaar is op het speelbord. Op elke actie kan per ronde slechts één familielid staan (je kunt de andere boeren dus dwarsbomen!). Aan het begin is het aantal beschikbare acties beperkt, na iedere spelronde komt er een actiekaart op het spelbord bij, zodat er weer meer mogelijk is. Zo kan er in het begin vooral hout worden gehakt, riet gesneden, kunnen akkers worden geploegd en houten huizen worden gebouwd, in de loop van het spel ontwikkelt de bevolking zich, en kunnen zij ook hekken bouwen, vee houden, brood bakken, stenen huizen bouwen, zaaien en kookattributen realiseren, dat laatste om sneller meer voedsel te produceren.

In totaal worden 14 rondes gespeeld, waarbij in iedere ronde elk gezinslid een actie uitvoert. Op zes momenten in het spel is het oogst en voedertijd; het voedsel wordt van de akkers gehaald, en de monden van de gezinsleden moeten worden gevuld. Op dat moment moet er genoeg voedsel zijn voor het hele gezin, anders moet je bedelen en dat levert aan het eind van het spel strafpunten op! De boer die dit het slimst zijn gezinsleden instrueert en op het juiste moment in de juiste bebouwing, investeringen, veestapel en ambachten investeert, wint het spel.
Pluspunten
+ Weliswaar zijn er enkele gelukselementen in het spel (bijvoorbeeld welke ambachten je aan het begin krijgt toegedeeld), maar gedurende het spel valt of staat het succes van een speler met het maken van de juiste keuzes op het juiste moment. Weinig geluk, veel inzicht en speltactiek zijn dus nodig om dit spel te winnen. Dit maakt het een goed spel voor mensen die niet van kansspelen houden!
+ Het is een erg gevarieerd spel. Dit komt onder meer omdat de ambachten (beroepen) die iemand kan uitoefenen en de kleine investeringen die kunnen worden gedaan, zeer uitgebreid zijn. Bovendien zijn er meerdere keuzen mogelijk in wanneer welke ambacht of welke investering wordt gedaan. Ook het spelverloop is niet altijd precies hetzelfde, doordat het spelbord (en dus de mogelijke acties) per ronde wordt uitgebreid en niet zeker is welke uitbreiding wanneer beschikbaar komt. Dat houdt het spel spannend en onberekenbaar.

+ Tijdens de beurt van één speler, zijn de andere spelers ook bezig; een keuze door de ene speler, beïnvloed de mogelijkheden van de ander, en kan weer een aanpassing van de strategie eisen.
Minpunten
- Er zijn zoveel facetten aan het spel, dat het voor iemand die de spelregels nog niet kent en probeert te doorgronden, aardig wat tijd kost voordat deze door heeft hoe het spel ongeveer werkt. Qua spelregels is het spel alleen geschikt voor de doorgewinterde bordspelspeler! Speel het dus bij voorkeur met iemand die het al kent.

- Bij veel spelers duurt het spel erg lang.

- Zeer zware, grote doos.

Het eindcijfer staat onder aan deze pagina.
Wordt het nou Machiavelli, Kolonisten of Agricola? De conclusie...
Als het goed is, is het gelukt om een eerste indruk te krijgen van de drie spellen van 999games die we hebben besproken. Maar nu willen jullie natuurlijk weten: welk spel moet ik nou kopen?

Zowel Machiavelli, Kolonisten van Catan als Agricola zijn spellen die over het algemeen met een hoog cijfer werden beoordeeld. Bij Machiavelli draait het spel vooral om een slimme keuze van rollen, bij Kolonisten van Catan om goede onderhandelingsskills en het strategisch kiezen van (posities van) nederzettingen, en bij Agricola om speloverzicht en de juiste actie-keuzes op het juiste moment.

Grootste nadeel van Machiavelli is dat de rolkeuze erg veel tijd in beslag neemt en dat je soms een ronde niet mee mag doen. Erg leuk is dat je elke ronde opnieuw je strategie bepaalt en een karakter kiest. Kolonisten is een beproefd spel, spannend tot aan het eind, nadeel is de grote geluksfactor die erin zit vanwege het gebruik van een dobbelsteen. Agricola is vanwege haar vele regels een spel voor de doorgewinterde bordspelspeler, maar de hardcore-bordspelspeler zal dit spel hoog beoordelen vanwege de enorme variatie die erin zit, en de grote invloed die spelers hebben op hun winst.

Uiteraard is er uiteindelijk niet één antwoord op de vraag welk spel het mooist, leukst of best is van de drie; ook je eigen interesse, geduld en voorkeuren spelen daarbij een rol. Budget-technisch zou het antwoord in ieder geval Machiavelli zijn, endat slechts ongeveer 15 euro kost; geen geld om eens een kijkje te kunnen nemen in de wereld van de fysieke spellen. Als je echt een keer een bordspel wilt proberen maar geen zin hebt in een ellenlange handleiding, dan zou ik voor Kolonisten gaan. Een eenvoudig spel, met gegarandeerd veel spelplezier.

Maar voor een regelrechte hard-core verkenning van de wereld van de bordspellen, zou ik voor Agricola kiezen. Zoek dan wel ff iemand die het spel al kent en je de spelregels kan uitleggen!Een ding is zeker; je moet de wereld van de fysieke spellen absoluut een keer een eerlijke kans geven. Je leert je vrienden op een andere manier kennen, en moet proberen hun keuzes in te schatten en daarop te anticiperen. Eigenlijk net als bij een game; als je weet hoe ze denken, kun je ze daarop pakken! Tegelijk moet je proberen jezelf zo weinig mogelijk bloot te geven, in onderhandelingen (kolonisten), in rolkeuze (machiavelli), of in actiekeuzes (agricola). Een nieuwe uitdaging lijkt me zo!