Fairytale Fights Review

zaterdag, 07 november 2009 om 18:00
Over Infernal: Hell's Vengeance, een game van Nederlandse bodem, was Tristan niet zo te spreken. Dezelfde ontwikkelaar is ook de naam achter Fairtytale Fighs, is dat beter?
Iedereen is opgegroeid met sprookjes, of het nou Sneeuwwitje betreft of iets anders. Kenmerkend bij sprookjes is dat het niet echt is en er altijd een goede afloop is. Wat gebeurt er als we nu eens gaan spelen met dit concept?
Dat moet de Nederlandse ontwikkelaar Playlogic gedacht hebben. Met Fairytale Fights komt het bedrijf namelijk met een game op de proppen waarbij er heel wat geweld om de hoek komt kijken.

Sprookjesgame behandelen met knipoog
Zo kruip jij in de huid van een van de vier personages: Red Riding Hood, Snow White, Naked Emperor of Beanstalk Back. De introductiefilmpjes van al deze personages is echt te grappig voor woorden. De bedoeling is dan ook om met een knipoog naar deze game te kijken. Bloed staat centraal, maar daar moet om gelachen worden. Het idee is namelijk dat je de sprookjesfiguren moet helpen hun faam terug te halen. Het idee alleen al is absurd en dat zegt genoeg.

Te simpel
Wat je doet is levels doorlopen en al lopende vijanden verslaan. Fairytale Fights is een game die heel simpel is opgezet en daardoor voor iedereen op te pakken is. Lopen doe je met de linker analogestick en vechten met de rechter. Met een knop kun je nog wat wapens oppakken of hiermee gooien en daarmee heb je het belangrijkste wel gehad. Niet diepgaand dus en dat speelt de game parten. De besturing is zo simpel dat het spel eigenlijk al snel saai wordt.
Fairytale Fights Screenshot 124369 Fairytale Fights Screenshot 124367 Fairytale Fights Screenshot 124365
Want behalve met je rechter analoge stick vijanden te lijf gaan, heeft deze hack and slash titel niet veel te bieden. Soms is er een piepklein puzzelelement maar als je eenmaal begonnen bent met denken, heb je het al opgelost, dus dit is niet noemenswaardig. Het had allemaal wel wat moelijker gekund. Ook vijanden zijn niet moeilijk te verslaan. Met wat knopjes rammen kom je er wel, en dat geldt ook voor de bazen. Wat hier niet aan meewerkt is dat je eindeloos kunt respawnen.

Vermakelijke co-op
Ondanks de te simpele opzet van de game kun je nog heel wat lol beleven, en dan voornamelijk in de co-op modus. Offline kun je met twee man spelen, en online met vier. Samen levels doorlopen zal je een glimlach op het gezicht toveren. De game is zo absurd qua opzet dat het juist hierom weer geniaal is. Zo zijn er tig wapens aanwezig die je kunt gebruiken. Veel daarvan zijn steekwapens en als je je tegenstander in mootjes hakt, wordt dit nog eens mooi groot apart in beeld gebracht. Maar ook zijn er allerlei onzinnige wapens als mandjes of takken, of andere gekke dingen. Alles kun je gebruiken en hoe het bloed rijkelijk rond vloeit is echt te grappig om te zien.
Fairytale Fights Screenshot 124363 Fairytale Fights Screenshot 124361
Het is alsof de tomatenketchup in het rond vliegt, en dit alles in een cartoonstijl. Geen seconde kun je de game serieus nemen en dat is nu juist de bedoeling. Dit alles wordt versterkt door de mooie omgevingen en de muziek. Alles is heel tegenstrijdig, iets dat het effect alleen maar versterkt. Zo zijn de omgevingen echt prachtig vormgegeven, erg vrolijk en in sprookjessferen. En ook de muziek is heel vrolijk, soms heb je 't gevoel alsof je op kermis loopt en het volgende moment denk je dat je bij een jazzconcert bent. Op dit ritme vijanden in mootjes hakken wil iedereen wel.

Kritiek
Maar zoals gezegd is allemaal net even te simpel. Helaas kampt Fairytale Fights met nog een paar probleempjes. Zo moet je complete levels voltooien en kun je niet tussentijds iets opslaan wat erg vervelend is. Ook lastig is het dat je bij eindbazen niet kunt zien hoe lang je nog bezig moet, een levensbalk mist. Je moet nogal een tijdje op ze in hakken, wat soms best vervelend kan zijn, omdat het niet moeilijk is.

Maar voor een co-op avondtje is het dus prima game, zeker als je friendly fire aanzet. Dan kun je sarcastisch elkaar ook nog eens treiteren. Jammer is dan wel weer dat je de game binnen een paar uur uitgespeeld hebt, dus erg groot is het spel helaas niet. Wel is er nog een Arena modus waarin je tegen elkaar kunt vechten maar dit komt veelal neer ook op gewoon knopjes rammen.
Leuk voor de budgetbak
Het concept van Fairtytale Fights is leuk! Sprookjes in een horrorjasje. Bloed vloeit rijkelijk en humor is er genoeg. Ook grafisch is de game enorm leuk weergegen in cartoonstijl. Maar verder komt het spel niet helemaal goed uit de verf. Daarvoor blijft het spel te oppervlakkig. Iedereen kan dit spel spelen, zo simpel is het. Als je in je eentje wilt spelen, kun je deze game beter laten liggen, maar als je gaat co-op'en kan het wel leuke momenten opleveren. Helaas is de korte speelduur van de game dan wel weer jammer. Het is een aanrader voor de budgetbak, en zeker een game die beter is geworden dan Infernal: Hell's Vengeance!
Cijfer: 6.9