Fae Farm Review – Magische farming game

woensdag, 20 september 2023 om 9:00
faefarmf1694986303
Krijg jij niet genoeg van zaaien, oogsten, boerderijdieren en de gemeenschap in farming games en ben je weer op zoek naar een nieuwe game om jezelf in te verliezen? Dan heb je waarschijnlijk al een oogje op Fae Farm, een farming game vol magie en zoals de titel doet vermoeden: feeën.

Waar gaat Fae Farm over?

In Fae Farm verhuis je naar Azoria, een eiland vol magie en een ‘thuis voor de dapperen’. De burgemeester van het eiland geeft je gratis een huis met boerderij om je nieuwe leven op te bouwen. Een eiland vol magie klinkt leuk, maar deze magie zorgt voor een hoop problemen. Zo was het helemaal niet makkelijk om Azoria te bereiken doordat het omringd wordt door draaikolken. Het eiland zelf wordt daarnaast geteisterd door doornen en miasma.
Het is aan jou om Azoria leefbaarder te maken, wat makkelijker gezegd dan gedaan is. Gelukkig krijg je hulp van de plaatselijke tovenaar Alaric die je een magische staf schenkt waarmee je de doornen uit de weg kunt ruimen en het een stuk veiliger wordt om de gevaarlijke dungeons te betrekken. Deze dungeons dienen gelijk ook als mijnen gevuld met handige mineralen om je gereedschap te upgraden en verschillende voorwerpen en meubels te bouwen. Wat ze gevaarlijk maakt is de aanwezigheid van de ‘jumbles’, metalen die gefuseerd zijn met wilde magie en zo tot leven zijn gekomen.
img 6695f1694985006

Avonturen in de Fae Realm

Niet alleen Azoria kent problemen: de wilde magie trekt ook door in de Fae Realm, het thuis van de feeën. Deze wereld was ooit verbonden met Azoria via een portaal, maar door het dodelijke miasma werd deze gesloten. Nu dat jij er bent is het tijd om het dodelijke miasma aan te pakken en de twee werelden te herenigen. Je bent immers niet alleen een boer in Fae Farm, maar ook een moedige held.
Hoewel jijzelf geen fee bent, betekent dat niet dat je geen magie of vleugels hebt. Met je magische staf leer je al snel verschillende spreuken die het vechten tegen de jumbles een stuk makkelijker maakt. Ook word je beloond met je eigen paar vleugels die je – met de juiste ingrediënten – kunt customizen. Jammer is wel dat je met deze vleugels alleen hoger en verder kunt springen, niet vliegen.
img 6763f1694985241
Naast het oplossen van alle problemen op Azoria en in de Fae Realm vind je de activiteiten die je van farming games gewend bent: je gewassen en boerderijdieren verzorgen, vissen, insecten vangen, vriendschappen en romantische relaties onderhouden, je huizen versieren en dus mijnen. Er zijn ook verschillende quests, opgedeeld in story quests en side quests in de vorm van job quests, friendship quests en romance quests. De job quests hebben te maken met de verschillende vaardigheden in de game, waaronder vissen, insecten vangen en vechten tegen jumbles.
Voor de friendship en romance quests daarentegen vragen je vrienden en mogelijke partners je om gunsten. Deze quests zijn maar een dag geldig, een feit dat de game niet vermeldt. Mocht je dus ’s avonds snel zo’n quest willen voltooien, moet je dit voor middernacht doen. De in-game dagen eindigen namelijk precies om middernacht, waarna je automatisch naar je huis wordt getransporteerd.

Magische gewassen

In Fae Farm heb je overigens niet één boerderij, maar uiteindelijk zelfs drie. Eén daarvan bevindt zich in de Fae Realm, waar je magische gewassen kunt oogsten. Dit leidt weer tot nieuwe recepten, zowel voor meubels als gerechten. Iedere boerderij komt met een eigen huis die je naar smaak kunt inrichten. Dit is niet alleen maar voor de leuk: het neerzetten van bepaalde meubels vergroot je energy, health en mana. Zo wordt het werk op de boerderij en in de dungeons een stukje makkelijker.
tinywow fae farm animal care mamoos 34714293f1694986136

Geen gewone dieren

Wat betreft boerderijdieren hoef je geen gewone koeien, schapen en kippen te verwachten. Azoria is immers een magisch eiland en daarom verzorg je in plaats daarvan Chickoo’s, een soort kip; Cottontails, een soort konijn dat katoen creëert; Mamoo, een soort koe; Woolyhorn, een soort schaap; en Lunen en Spriggan, Pokémon-achtige wezens die producten uit de Fae Realm creëren.
Het verhaal van Fae Farm kun je binnen één in-game jaar uitspelen, wat goed is voor zeker 30 uur speelplezier, maar er is dus meer dan genoeg te doen en te ontdekken in de game. De dagen op Azoria vliegen voorbij: er zijn nooit genoeg in-game uren op een dag.

Inclusieve wereld

De wereld van Fae Farm is niet alleen qua uiterlijk mooi: de wereld is ook nog eens inclusief. Je krijgt bij het maken van je karakter een breed scala aan kleuren voor je huid, haar en ogen. Heb jij vitiligo, sproeten of een litteken, dan kan je je karakter dit ook geven. Je uiterlijk kun je na het bouwen van een spiegel op ieder moment aanpassen. De game vraagt je bovendien naar je voornaamwoorden, inclusief they/them. De NPCs zijn eveneens zeer divers, waaronder een karakter in een rolstoel en één die autistisch is. Bovendien zijn er speciale opties voor wie kleurenblind is. Hierdoor voelt Fae Farm als een welkome game voor iedereen.
tinywow fae farm farming magic 34714033f1694986414

Zorgeloze game-ervaring

Ontwikkelaar Phoenix Labs heeft er goed over nagedacht om je game-ervaring zo zorgeloos mogelijk te laten verlopen. Zo hoef je nooit van je boerderijgereedschap te verwisselen: sta je voor een boom, dan houd je meteen een bijl vast. Wil je daarna de steen ernaast stuk maken, dan verwissel je automatisch naar je hamer. Je hoeft je nooit terug te haasten naar je boerderij om je dieren naar binnen te brengen, want dat doen ze uit zichzelf wanneer het te laat wordt.
Te veel energie verbruikt? Je krijgt niet alleen een waarschuwing, maar ook de optie om met de ZR-knop een maaltijd uit je zakken te eten. Energie gaat sowieso lang mee en is makkelijk te herstellen. Vanaf het begin kun je al koken en in de avond zijn er overal op het eiland groene glimmende zwevende bollen die je energie deels herstellen. Er zijn geen grote consequenties voor te lage energie of health: in het geval van energie weigert je karakter om nog een taak uit te voeren en bij health word je automatisch uit de dungeon getransporteerd. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je flauwvalt.
Zoek je een van je buren? Dan kun je ze tracken, waardoor je nooit ergens aankomt om erachter te komen dat ze alweer ergens anders zijn. Moet je naar een nieuwe locatie maar snap je niet hoe je daar komt? Ook dit kun je tracken.
tinywow fae farm combat 34714159f1694985848

Makkelijk door de dungeons reizen

Over tracken gesproken: een erg handige functie is de dungeon tracker. Via deze tracker kun je makkelijk bijhouden wat voor materialen je op ieder level kunt vinden. Ook zie je hier wat voor seals je nodig hebt om de deur van ieder level te openen. De levels worden namelijk gescheiden door deuren, die je kunt openen door de schakelaar te vinden óf door een seal te plaatsen in de teleporter. Met de teleporter kun je makkelijk tussen alle levels reizen, waardoor je niet ieder level af hoeft te reizen op zoek naar bepaalde materialen.
Ben jij niet zo goed in het vangen van insecten? Geen nood: Fae Farm heeft het je een stukje makkelijker gemaakt door glinstertjes rondom de insecten te plaatsen. Wanneer je deze glinstertjes ziet, weet je dat je het insect kan vangen. Wel moet gezegd worden dat dit niet helemaal geldt voor alle beestjes uit de Fae Realm – deze vormen een wat grotere uitdaging doordat ze kunnen teleporteren.

Treed in de voetstappen van Dagobert Duck

Fae Farm heeft verschillende soorten crafting stations waarmee je verschillende materialen kunt maken, bijvoorbeeld timmerhout, dungeon seals, textiel en zaden. De meeste van deze stations kun je al voor het einde van je eerste seizoen bouwen. Hierdoor speel je ook een snelle manier om geld te verdienen vrij: de artisan table. Met deze speciale tafel kun je onder andere lolly’s, jam en kaas maken waarmee je veel meer geld verdient dan wanneer je je gewassen gewoon zo verkoopt.
Geld verdienen in Fae Farm is sowieso geen probleem. De story quests en een aantal side quests in het begin van de game leveren je namelijk al geld op. Wanneer je het verhaal uitspeelt word je ook nog eens beloond met tienduizenden munten. Je speelt al snel ‘shipping contracts’ vrij, waarmee je bepaalde voorwerpen of producten voor een hoog bedrag kunt verzenden. Helaas werkt dit op het moment van schrijven door een bug niet altijd: wanneer je een contract wilt accepteren, gebeurt er niks.
Wanneer je iets gaat bouwen of gaat koken hoef je de juiste materialen niet in je zakken te hebben. Wanneer je genoeg materiaal in je opslag hebt, is dat voldoende. Steeds naar je opslag lopen wanneer je iets nieuws gaat maken is dus niet nodig.
img 6799f1694985969
Wil je de indeling van je boerderij aanpassen? Dat kan eenvoudig via het bouwraster. Daarmee kun je niet alleen je crafting stations verplaatsen, maar zelfs je gewassen. Wil je toch liever ergens anders je wortels verbouwen, hoef je niet te wachten tot na de oogst.
In je Almanac vind je alle gevonden recepten en informatie over onder meer alle gewassen, materialen, dieren en jumbles. Wanneer je materialen aan het verzamelen bent om een bepaalt voorwerp te maken zie je hier hoeveel van ieder materiaal je al hebt. Daarbij wordt ook het aantal dat je al in je opslag hebt meegeteld.
img 6738f1694986029

Oppervlakkige NPCs

Waar Fae Farm minder goed in uitblinkt, is de NPCs. Je buren hebben weinig karakter en herhalen steeds dezelfde stukken tekst. Je hoeft helemaal niet je best te doen om je relaties op te bouwen. Simpelweg ze één keer per dag aanspreken is genoeg om beter bevriend te raken.
Net als in andere farming games kun je ook hier met een aantal van de NPCs trouwen, maar zij hebben niet veel meer diepgang dan de andere eilandbewoners. Cadeautjes geven om ze verliefd op je te laten worden is ook niet nodig: praten is wederom genoeg. Wel ga je met deze karakters op date, maar dit is alleen nodig om de trouwoptie vrij te spelen. Tijdens deze dates luister je eigenlijk alleen naar hun onzekerheden, zelf kom je niet aan het woord in de vorm van multiple choice opties.
tinywow fae farm beach date 34714433f1694986218
Doordat de karakters zo vlak zijn, voelen ze een stuk minder menselijk waardoor je niet echt het gevoel krijgt echt onderdeel te worden van de gemeenschap op het eiland. Hierdoor ga je wat minder op in de wereld van Fae Farm. Overigens is het niet verplicht om te trouwen: in tegenstelling tot Story of Seasons: A Wonderful Life eerder dit jaar mag je gewoon single blijven.
Een ander nadeel is dat wanneer je in een dungeon iets eet of een potion gebruikt om je energy en health te herstellen, je gewoon aangevallen kunt worden door de jumbles. Erger nog is dat zelfs je game pauzeren je niet beschermt. De tijd stopt, maar de jumbles niet.
Verder zijn er nog een paar kleine bugs: zo loopt de game af en toe een seconde vast, verschijnt het bouwrooster niet altijd en staan NPCs en dieren weleens op rare plekken. In tegenstelling tot de shipping contracts bug nemen deze kleine bugs niet weg van je speelplezier. Als laatste kun je autosave niet uitzetten. Deel je je in-game tijd dus niet helemaal goed in, kun je niet even je dag opnieuw beginnen.
img 6661f1694984981

Fae Farm Review – Goed over nagedacht

Hoewel de NPCs van Fae Farm nogal tweedimensionaal aanvoelen, neemt dat niet weg dat Fae Farm nog steeds een ijzersterke farming game is. Phoenix Labs heeft er goed over nagedacht hoe ze een zo soepel mogelijke game-ervaring kunnen leveren. Op de shipping bug na vormen de bugs hier geen obstakel voor. Deze handige functies zorgen er samen met de vele activiteiten ervoor dat je uren door kan en wíl spelen.