Fable Anniversary Review

maandag, 10 februari 2014 om 14:00
Bij het woord 'fabel' denk je misschien eerder aan een oud stoffig boek dan aan een videogameserie. Toch begon de Fable-serie precies tien jaar geleden als een waar sprookje. Maar is het een decennium later de moeite waard om weer terug te keren naar een opgepoetste versie van Albion?
Je avontuur begint al in je kinderjaren, wanneer het dorpje waar je een gelukkig leven leidt, wordt platgebrand door een stel dieven en schurken. Als één van de weinige overlevenden word je opgenomen in de Hero's Guild, waar je een zware training te wachten staat. Dit is tevens de tutorial van de game, waar het relatief simpele vechtsysteem uit de doeken wordt gedaan.
Er zijn drie verschillende soorten aanvallen: Mêlee, Range en Magic. Iedere aanvalssoort heeft een eigen knop op je controller toegewezen gekregen, zodat je in het heetst van de strijd met gemak kunt wisselen tussen je pijl en boog en een dodelijke vuur-aanval. De meeste diepgang is te vinden bij de mêlee-gevechten, waar het goed blokkeren of ontwijken van aanvallen belangrijk is om je levensbalk gevuld te houden.
Fable Anniversary

Albion in stukjes

Na deze korte training ligt de wereld van Albion aan je voeten, of tenminste, kleine stukjes van dit landschap. Omdat we hier nog steeds te maken hebben met een tien jaar oude game, is het simpelweg niet mogelijk om een gigantische open wereld aan te bieden. De hele wereld van Fable is dus opgedeeld in kleinere stukjes die weer met elkaar verbonden zijn door bospaadjes of kabbelende beekjes. Iedere keer als je een gebied verlaat zul je een paar seconden naar een laadscherm moeten staren, wat anno 2014 best snel irriteert. Zeker als je plaats van bestemming vijf 'schermen' van je verwijderd is, zit je bij het vierde laadscherm getergd op knoppen te drukken om het proces te versnellen.
Wat na een uurtje spelen vooral pijnlijk duidelijk wordt, is dat het niveau van de eerste Fable nooit geëvenaard is door de twee sequels die de game kreeg. De originele Fable had en heeft een zorgeloosheid en fantasie die je maar zelden tegenkomt in games. De wereld van Albion is gevuld met kleurrijke personages die altijd wel een probleem hebben waar jij als Hero mee kunt helpen.
Hoewel het hoofdverhaal een serieuze toon heeft, zorgen vooral de sidequests (die je van mensen in nood krijgt) voor het karakter van de game, zelfs als je niet eens zoveel bijzonders onderneemt in deze mini-opdrachten. Deze sidequests zorgen samen met de Achievements voor de meeste humor.
Bijna alle Achievements bevatten namelijk wel een flauwe woordgrap, of verwijzen naar een populaire film of gameserie. Als je de volle duizend punten wilt halen voor Fable Anniversary, zul je bijvoorbeeld de 'I Did This For A Cheevo' Achievement vrijspelen, waarvoor je een headshot moet scoren met een kruisboog, terwijl je verkleed bent als een vrouw met een roodharige pruik en een baard. Succes ermee.
Fable Anniversary

Goed en kwaad

De rode draad die door zowel het hoofd- als het zij-verhaal loopt, is de keuze tussen goed en kwaad die je constant moet maken. Fable was één van de eerste games waarin het echt uitmaakte welke beslissing je nam, een concept dat later door ontelbaar veel games is overgenomen. Veel van deze keuzes zijn behoorlijk zwart-wit (verniel ik de boederij of verdedig ik die?), maar zorgen wel voor ingrijpende veranderingen.
Zo krijg je verschillende quests naar gelang de keuzes die je maakt en zal ook het uiterlijk van je held langzaam maar zeker veranderen, terwijl je het goede of kwade pad bewandelt. Als je je in het meerendeel van de situaties als een asociale slechterik gedraagt, zullen er duivelshoorns uit je hoofd beginnen te groeien, terwijl je een glanzende ariool krijgt als jij je als een heilige gedraagt. De reacties van de vele NPC's die je tegenkomt zullen zich aan jouw speelstijl aanpassen. Jij bepaalt of ze in angst wegrennen, of juist naar je toe komen om te applaudiseren.

Geef een aap een gouden ring..

De oppoetsbeurt die Fable heeft gekregen is jammer genoeg bijna alleen tot de graphics beperkt gebleven. De menu's zijn nog steeds log en klungelig, en ook de animaties van de personages zijn houterig. In gevechten met meerdere vijanden tegelijk is het bovendien lastig om niet in een hoekje gedrukt te worden terwijl vijf bandieten je de dood inspammen. Dit soort gameplaytechnische dingen zijn niet (genoeg) aangepakt om er een moderne game van te maken, en met die gedachte moet je Fable Anniversary dan ook niet in huis halen.
Koop Fable als je een zorgeloos spel wilt spelen waar je meerdere malen hardop om zult moeten lachen, en om te zien hoe de eerste Fable de beginselen legde voor veel gameplay-elementen die we nog steeds dagelijks tegenkomen in games. Met de enthousiaste Peter Molyneux aan het roer creëerde Lionhead Studios een wondere wereld, die ook in 2014 indrukwekkend is.