F1 2021 Review – Subtiele maar broodnodige vernieuwing!

Review
maandag, 12 juli 2021 om 17:00
ss b2a6e4461d843a5150131e062dcfd77ea68e5e62f1626781127
Een nieuw kalenderjaar en dus een nieuw seizoen in de Formule 1. Daarbij hoort uiteraard ook een nieuwe editie binnen de F1-game franchise met voor het eerst een intro waarin het logo van EA Sports pronkt. Codemasters is nog steeds verantwoordelijk voor de ontwikkeling en koos, toevallig of niet, voor een hoop subtiele vernieuwingen ten opzichte van voorgaande delen. Hoe dat uitpakt, lees je in deze F1 2021 review!

De ‘problemen’ van de échte F1

Eén van de grote nadelen van een jaarlijkse franchise is het niet in de hand hebben van hoe drastisch bepaalde dingen in de real-life versie van iets veranderen. Zou elk elftal van elke voetbalclub gelijk blijven, dan zou een FIFA toch met iets anders moeten komen om het prijskaartje van zestig euro uit te leggen. Hetzelfde geldt voor de Formule 1 waar, in vergelijking met het 2020-seizoen, het 2021-seizoen nagenoeg hetzelfde is. Goed, een paar coureurs hebben ruimte gemaakt voor andere (Kvyat voor Tsunoda bijvoorbeeld), maar qua wagens is het al een paar jaar behoorlijk hetzelfde.
Volgend jaar komt daar pas écht verandering in met de overstap naar totaal andere bolides. Dan zal er in verhouding onder de motorkap weinig aangepast hoeven te worden aangezien de uiterlijke wijzigingen al flink zijn. De vraag is dan ook wat Codemasters als ‘nieuws’ brengt om spelers van de vorige editie niet met het gevoel van ‘dit komt mij wel heel bekend voor’ te laten zitten. Gelukkig hoef je je daar geen zorgen om te maken!
ss 817126d9ac6b610396eebfaf241db6c620bc245ef1626082604

Campaign in Formule 1

F1 2019 introduceerde een rivaal van de speler in de wereld der autosport; Devon Butler. De nemesis die jou gedurende jouw carrière volgt en het leven zuur maakt. In F1 2021 verschuift die rivaliteit ietwat, maar wordt het onderdeel binnen de game onder de naam Braking Point flink uitvergroot. Jij (als Aiden Jackson), jouw teamgenoot Casper Akkerman en Devon Butler gaan op verschillende circuits en in verschillende scenario’s de strijd met elkaar aan.
Braking Point kan je zien als de verhaallijn-singleplayer van F1 2021: relatief kort en op zichzelf staand, aangezien de focus bij de meeste gamers voornamelijk zal liggen op de multiplayer of het My Team/My Career-gedeelte. Dat neemt niet weg dat Braking Point nieuw is en behoorlijk vermakelijk, zelfs als bepaalde Drive to Survive-achtige neppe wendingen worden gebruikt.
Ook kunnen spelers met elkaar een carrière in de Formule 1 doorlopen, zowel samen in hetzelfde team als bij verschillende renstallen. Gepaard met de optie om zo’n beetje alle regels en assists aan te passen, zal dat voor de meer casual F1-speler zeker een fijne toevoeging zijn.
20210711200440 1f1626082662

Nét even anders

Voor spelers die geen interesse hebben in een losstaande storymode is er ook genoeg nieuws om te ervaren in My Career en My Team. De manier waarop spelers resource points vergaren is op de schop gegaan en ook de UI tijdens het racen is behoorlijk anders dan voorheen. Combineer dat met de grafisch puike (verbeterde) R&D-faciliteiten en je hebt een behoorlijk aantal visuele verbeteringen te pakken.
Resource Points die nodig zijn om upgrades voor jouw auto vrij te spelen worden nog steeds vergaard via het voltooien van practice programma’s in de vrije trainingen van een raceweekend. Deze worden nu alleen óók toegekend bij het voltooien van specifieke uitdagingen gedurende die programma’s. Denk aan ‘blijf tijdens een rondje binnen 2,5 meter van de racelijn’. Lukt je dat, dan krijg je niet alleen ontzettend bruikbare resource points maar ook een boost in moraal bij de afdeling in kwestie (aero, chassis, motor en betrouwbaarheid). Dat zorgt dan weer voor een kleinere kans op falende updates én een korting op bepaalde research!
Wie een kijkje neemt in het R&D-tabje zal ook direct zien dat er flink wat tijd is gaan zitten in het beter in beeld brengen van de mogelijke updates. Zoals eerder behandeld in onze F1 2021 Preview: In de slipstream van het huidige Formule 1-seizoen! is dat een flinke stap vooruit ten opzichte van F1 2020. Nu kan je daadwerkelijk details zien als het gaat om wat je precies gaat onderzoeken en waar het onderdeel op de auto komt te zitten. Ga je bijvoorbeeld voor aanpassingen aan de voorvleugel van de wagen omdat je weet dat er daar veel onderdelen aan te passen zijn (maar tegen steeds hogere kosten), of kies je voor de goedkope (maar korte tree) bij de achtervleugel?
ss db1a1f5df02564d20aea87039202ccb884b466d4f1626082717

Echte frustraties vertalen naar F1 2021

Nieuwe features en nieuwe grafische pracht en praal dus, maar helaas kampt ook de nieuwste editie van de Formule 1-game met de nodige issues. Crashes tijdens podiumceremonies en interviews gebeuren nog regelmatig (een korte search via Google laat zien dat dit ook een probleem was in voorgaande edities). Dan is het maar te hopen dat je progressie gedurende een sessie hebt opgeslagen, aangezien een podiumceremonie géén savepoint oplevert. En aangezien opslaan tijdens de Braking Point-sessies niet eens kan, kan je dat zomaar een halfuur kosten die je vrolijk (of niet) opnieuw moet besteden aan het rijden van exact dezelfde race…
Crashes tijdens racesessies zelf kwamen na de nodige troubleshooting op de PC niet meer voor.
Een ander punt van terugkerende frustratie is iets dat menig F1-fan bekend in de oren zal klinken: tracklimits. Om te voorkomen dat coureurs stukken van de baan gebruiken om een paar tienden van een seconde te vinden, worden dergelijke limieten ingesteld op bepaalde plekken op circuits. Ga je met vier wielen over een detectielijn, dan wordt een rondetijd afgenomen of een notitie gemaakt (dat laatste tijdens een GP). Bij drie keer de fout ingaan levert dat je een tijdstraf op.
Waar de tracklimits in de échte F1 weliswaar vervelend worden gevonden, valt er niets aan te merken op de detectie: eroverheen is eroverheen en binnen is binnen. In F1 2021 is dat helaas niet het geval en is de detectie zo willekeurig als het maar kan. Het instellen van hoe streng wordt gekeken naar het overschrijden van de limieten kan, maar varieert tussen standje ‘blind’ en ‘je ziet ze vliegen’. Als je daar dan ook nog limits bij bedenkt die er op het echte circuit niet liggen (en waar je dus prima op de kerbs mag rijden), is de frustratie compleet.
20210711115502 1f1626082752

Extra coureurs, missende circuits

Niet bestaande tracklimits introduceren mag dan wel een minpunt zijn, het terughalen van niet-actieve coureurs is wél een grappige toevoeging! Een aantal legendarische (en iets minder legendarische) racers uit het verleden kunnen aan de poel van coureurs worden toegevoegd voor de My Career- en My Team-modi. Zodoende kan je in jouw eigen team komen te rijden naast namen als Ayrton Senna, Michael Schumacher en Nico Rosberg. Elke racer heeft ook zijn eigen stats (te vergelijken met de FIFA-cards) wat ook weer gepaard gaat met een lager of hoger salaris. En hoe beter de coureur, hoe hoger de verwachtingen zijn als het gaat om aanwezige faciliteiten binnen jouw team!
Een minpuntje, maar nagenoeg volledig te verklaren, is het missen van een aantal tracks op de F1 2021-kalender. In de echte wereld zorgt COVID nog steeds voor de nodige problemen, zo ook als het gaat om welke racelocaties kunnen worden bezocht. Een aantal GP’s gaat in het echt niet door (Vietnam, Australië) en die races ontbreken dan ook op de F1 2021 game-kalender. Aangezien de échte kalender om de week anders lijkt, heeft dat ook een impact op de races in-game. Australië is vooralsnog wél een GP in-game, maar in het echt niet. Vietnam ontbreekt zowel in het echt als in F1 2021. Turkije, Saudi Arabië, Portugal en Imola (Italië) staan wél op de echte kalender maar ontbreken in-game. Voor dat laatste meent Codemasters dat dat er met updates in de nabije toekomst circuits worden toegevoegd. Welke dat precies zullen zijn is nog niet bekend.
Voor F1 2020 koos Codemasters ervoor om alleen de circuits te gebruiken die op de originele F1-kalender stonden: wel Vietnam, maar géén Imola en Portimao dus. Aangezien die tracks wél op de ‘normale’ kalender voor 2021 stonden (net als Saudi Arabië) is het interessant om te zien wat Codemasters gaat doen.
ss a084675fb275ac1a857f623ed7f3c1cce1258782f1626082801

F1 2021 Review – Smakelijk zoethoudertje tot 2022

Nieuwe wagens vanaf 2022 en (waarschijnlijk) nieuwe motoren vanaf 2025: De Formule 1 zal de komende jaren flink veranderen en dus de F1-games ook. Voor 2021 is het Codemasters, ondanks beperkte wijzigingen in de échte raceklasse, toch gelukt om de nodige vernieuwingen mee te nemen naar de grid. Bepaalde bestaande frustratiepunten blijven aanwezig, maar zouden middels updates weggewerkt kunnen worden. Al met al prima vermaak voor gedurende het seizoen waarin Max Verstappen richting de wereldtitel scheurt!
Cijfer: 8.5

Populair Nieuws