EyePet Review

door Limpie
donderdag, 15 oktober 2009 om 18:15
Vanaf vandaag is het mogelijk je digitale huisdier naar de PlayStation 3 te halen en hem te verzorgen via de PlayStation Eye. Kunnen we binnenkort allemaal onze honden aan de boom binden of is dit toch iets te voorbarig?
Een combinatie uit een ei
Als je EyePet begint kom je terecht in het EyePet centrum waar één of andere professor je ontvangt. Eenmaal binnen moet je beginnen met het instellen van je camera omdat dit de hoofdcontroller is van het spel. Eerst moet je de PlayStation Eye op een bepaalde positie van de grond weg zetten waarna je de camera op de grond moet richten. Dit omdat je het spel in principe in zijn geheel op de grond speelt.
Nadat je alle instellingen voor elkaar hebt kun je beginnen met het spel zelf. De professor zal je allereerst een ei geven waar je EyePet zich in het begin nog in bevindt. Beetje voor beetje wordt uitgelegd wat je allemaal moet doen om het ei uit te laten komen want dit gebeurt niet vanzelf.
Allereerst moet je het ei opwarmen door constant te drukken op een verwarming. Al gelijk komt hier de functionaliteit van de PlayStation Eye om de hoek kijken want dit alles doe je door je hand te bewegen wat wordt geregistreerd door de camera. Vervolgens moet je het ei laten schommelen, er een paar kaar op tikken en als laatste een aantal keer klappen. Na dit alles gedaan te hebben komt je wezentje uit het ei.
EyePet Screenshot 125170 EyePet Screenshot 125169 EyePet Screenshot 125172
Aaien, spelen, voeren
We hebben het over een wezentje want je EyePet is geen echt bestaand wezen en zal dus ook bekend staan als diersoort EyePet. Nadat het ei gebarsten is zul je het wezen moeten vermaken om zo te leren om te gaan met je EyePet. Alle bewegingen die plaatsvinden in het bereik van de camera zullen dan ook de aandacht trekken van je EyePet. De ondergrond hoeft overigens niet geheel egaal zijn en het lijkt echt alsof het beestje in je woonkamer staat.
Na een tijdje gespeeld te hebben is het zaak dat je het beestje een naam geeft. Hierin ben je geheel vrij uiteraard. Ook kun je het beestje op een gegeven helemaal omtoveren tot je persoonlijke EyePet door bijvoorbeeld de haarkleur geheel of gedeeltelijk te veranderen. Dit geeft je meer binding met je huisdiertje.
Voor velen zal het overkomen alsof het een soort kingsize Tamagochi is, die je door middel van een camera, kan verzorgen. Deels klopt dat wel maar er zijn een aantal verschillen. Uiteraard zal je EyePet gevoerd moeten worden met de fles of met brokjes, maar het is niet dat hij overlijdt op het moment dat je een keer een paar dagen geen tijd hebt. Tevens zijn er een hoop andere opties zoals dus het uiterlijk voorkomen.
EyePet Screenshot 125178 EyePet Screenshot 125179 EyePet Screenshot 125177
De magische kaart
Naast het bewegen met je handen is er nog een mogelijkheid om onderdelen van het spel met de camera te besturen. Er wordt namelijk een zogenoemde magische kaart met het spel meegeleverd. Als je deze op bepaalde momenten in beeld houdt zal hij veranderen in een bepaald object zoals speelgoed of een drinkfles.
Op zich werkt dit meestel best goed maar er is één uitzondering. Het is van belang dat de kaart altijd goed belicht is wat 's avonds nog wel eens moeilijk kan zijn. Als er te weinig licht op schijnt, dan verandert de kaart gelijk weer in een kaart en kan het dus wel eens mis gaan. Ondanks dat de besturing dus leuk is, laat de magische kaart het nog wel eens afweten.
De vele verschillende modi waar we het onder andere in de impressie al over hadden zorgen voor de verschillende objecten die de kaart kan voorstellen. Spelenderwijs zul je door de verschillende modi heen gaan waardoor je een hoop items en accessoires vrijspeelt. Het voelt echter als één spel, dat niet uit verschillende onderdelen bestaat.
EyePet Screenshot 65420 EyePet Screenshot 125164 EyePet Screenshot 65419
Een goede AI
De EyePet heeft zeker weten een goede artificiële intelligentie, die ervoor zorgt dat hij of zij op alle imputs iedere keer weer anders reageert. Ook ziet het beestje er zeer goed uit en lijkt het alsof iedere haar los reageert op invloeden zoals beweging. Ook de andere objecten zien er goed uit en op het grafische aspect is weinig aan te merken.
Grafisch mist het spel soms wel wat punten want niet alles maakt echt geluid en het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn als je een achtergrond muziekje op kon zetten waar de EyePet dan ook weer op reageert. De geluidjes van het beestje zijn verder wel oké, maar ook niet echt afwisselend.
Ook de houdbaarheid van het spel is twijfelachtig. We hebben het spel nu een aantal uur gespeeld en het verveelt nog niet, maar we hebben al wel het idee dat we soms liever even groep zombies gaan afknallen dan dat we de EyePet gaan verzorgen. Het spel kost echter maar 30 euro zonder camera waardoor je sowieso al een mindere lange speelduur verwacht. Tevens is het spel uiteraard voor een jongere doelgroep bedoeld die het spel waarschijnlijk langer speelt dan wij. Onbekend is of er nog downloadbare content aan komt, maar die zal de houdbaarheid aanzienlijk verlengen.
Leuk voor als je geen huisdier hebt
Al met al is EyePet zeker geen slecht spel en haal je hiermee een grappig wezentje in huis. Grafisch ziet het spel er dan ook zeer goed uit en je hebt het idee dat hij echt bij je thuis rondloopt. Jammer genoeg ga je het spel te snel opgeven, maar omdat EyePet maar 30 euro kost is dit te overzien. Ook de geluidjes hadden verbeterd kunnen worden door bijvoorbeeld een achtergrond muziekje. De besturing daarentegen is, juist doordat bijna alles met de camera wordt bestuurd, wel goed te noemen op wat kleine foutjes na. Het spel is vooral leuk als je geen huisdier hebt, maar je huidige huisdier aan een boom binden is wat te voorbarig.