Brütal Legend Review

door Timo
zaterdag, 17 oktober 2009 om 16:00
Het is eindelijk zover, Brütal Legend ligt in de winkels. Sommigen vinden het maar “een game met Jack Black erin”. Volgens anderen is dit spel hét nieuwste meesterwerk van Tim Schafer, die bekend staat om zijn geweldige verhalen en komedie in games. Maar is Brütal Legend gewoon zomaar een game met Jack Black erin of is het een werkelijk meesterwerk?
Een legende
Wanneer je de game opstart, zul je als allereerste de introductievideo te zien krijgen. In deze, met echte camera’s opgenomen, video vertelt de enige echte Jack Black je een geheim. Hij heeft namelijk in een kleine lokale platenwinkel een heel vet boek gevonden. Echter is dit wel geheim en ben jij de enige die het mag weten. Jack weet precies waar de plaat ligt en haalt het uit de kast. Hij legt het vervolgens op tafel en in één keer zit je in het menu. Deze plaat is namelijk een heel mooi gemaakt menu, waarin je met het verhaal kunt beginnen, verschillende hoofdstukken kunt kiezen en natuurlijk online kunt spelen.
Brütal Legend Screenshot 114484 Brütal Legend Screenshot 114482 Brütal Legend Screenshot 114480
In de multiplayer van de game speel je vier tegen vier en moet je jouw band naar de top leiden, enorm veel fans verzamelen, een podium oprichten, en je zult de concurrentie natuurlijk moeten verslaan. Elke factie heeft zijn eigen leider. Deze leiders zijn in staat snel over de map te reizen, waardoor ze zich kunnen aansluiten bij eenheden en zo speciale aanvallen uitvoeren. In totaal zijn er zeven verschillende maps aanwezig in de multiplayermodus van de game. De online modus is erg leuk en je zult er dan ook wel eventjes mee bezig zijn.
Maar centraal staat natuurlijk het verhaal in de game. Het draait hier om de roadie Eddie Riggs. Hij regelt al het materiaal en sleept met alle benodigde spullen voor een ‘heavy metal’ groep. Tijdens een concert van de band stort, door een ongelukje, alles in elkaar en komt Eddie om het leven. Wanneer er vervolgens bloed van hem op zijn speciale riemgesp drupt wordt hij naar een andere wereld gebracht. Hier sluit hij zich aan bij het verzet dat tegen een leger van demonen strijdt. Het is dus één grote fantasiewereld van rockgoden, demonen en heavy metal muziek. Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, is dit een bizarre, maar ook geweldig bedachte wereld voor een game.
Brütal Legend Screenshot 114797 Brütal Legend Screenshot 114795 Brütal Legend Screenshot 114793
Wat je doet, is aan jou
Na het eerste level, waar je gewoon een pad volgt en nergens anders heen kan, kom je in een grote, open wereld. Je kunt hier doen en laten wat je wilt. Je zult natuurlijk door middel van de hoofdmissies het verhaal volgen, welke overigens niet heel origineel is, maar wel heel erg leuk is uitgewerkt en gepaard gaat met veel grappige en humoristische momenten. Je kunt met je auto door de wereld gaan racen, wat zijmissies doen, het verzet helpen, verschillende kleine Guitar Hero-achtige solo’s spelen, en natuurlijk de hoofdmissies aangaan. De singlepayer biedt dus niet alleen een leuk verhaal met de nodige dosis humor, het bevat ook meer dan genoeg missies voor de nodige speeluurtjes en variëteit.
De gameplay van Brütal Legend bestaat namelijk niet uit één soort gameplay. Nee, het is een RTS, hack-and-slash en free roaming game in één. Je zult in de ene missie zoveel mogelijk gasten moeten afslachten door simpel met je bijl en gitaar verschillende vette combo’s te maken. Een andere keer moet je weer een heel leger aansturen en je kunt natuurlijk ook in het spel, als je even geen zin meer hebt in de verschillende missies, op eigen houtje de gekke wereld door racen met jezelf in elkaar geflanste Hot Rod. Als je echter in deze grote gevechten een heel leger moet aansturen, zul je al snel het overzicht verliezen, en merk je ook dat het net niet helemaal lekker werkt, zoals je zou verwachten dat een RTS-game werkt.
Brütal Legend Screenshot 102424 Brütal Legend Screenshot 86341 Brütal Legend Screenshot 114797
Ook zo z'n nadelen
Zo'n grote, open wereld heeft natuurlijk ook zo z'n nadelen. Doordat de wereld zo groot is, komen er verschillende bugs in het spel voor. Gelukkig zijn het er niet al te veel, maar goed ze zijn er wel. Daarnaast zijn sommige punten in de wereld niet netjes afgewerkt. Hier en daar missen er wat textures of ziet het er niet even gelikt uit, maar gelukkig wegen de voordelen van deze open wereld zwaarder dan de nadelen.
Over het algemeen ziet het spel er goed uit. Het is niet de mooiste game die er is, maar het heeft tenminste zijn eigen stijltje en weet bovendien een hele goede sfeer neer te zetten. Dit komt vooral door de geweldige acteur die het hoofdpersonage Eddie Riggs vertolkt, namelijk Jack Black. Tim Schafer als creatieve geest achter de game en Jack Black als hoofdpersoon is een geweldige combinatie en zorgt voor een unieke wereld.
De muziek mag er ook zijn
Omdat alles in Bütal Legend om metal draait, speelt de muziek een enorm belangrijke rol. En de muziek is dan ook goed verzord. Door de 108 verschillende heavy metal nummers, hoor je vrijwel altijd weer een ander nummer door je speakers knallen. De muziek is niet al te heavy metal, hoewel er soms wel rare nummers tussen zitten. Maar daar moet je maar net van houden. De overige geluiden in de game zijn allemaal piekfijn verzorgd. Door de geweldige stemmen van verschillende bekende acteurs, is het des te leuker om naar te luisteren.
Brütal Legend is de eerste game die helemaal om een stoere, bizarre wereld vol heavy metal draait. Maar gelukkig is het wel gelijk bijna een meesterwerk. De singleplayer alleen al zorgt voor veel variatie. Alleen is de RTS-gameplay niet helemaal goed uitgewerkt en voelt het niet helemaal lekker aan. De open wereld is uniek en geweldig bedacht. Daarnaast is de muziek ook erg vermakelijk. De stemmen in de game zijn geweldig, en dan vooral de stem van Jack Black. En nee, je hoeft geen heavy metal fan te zijn om deze game leuk te vinden.
Cijfer: 8.3