Everybody's Golf Review

zondag, 19 februari 2012 om 17:30
Het is misschien niet de meest geschikte tijd van het jaar, maar zodra het woordje ‘golf’ valt krijgt ondergetekende spontaan zin in een potje golf. Gelukkig komt Everybody’s Golf voor de PlayStation Vita uit, wat het wachten op een degelijk potje golf in de buitenlucht misschien wel minder zwaar zal maken.
Net als WipEout is Everybody’s Golf een franchise die al meer dan tien jaar meegaat. In 1997 verscheen de allereerste game en sindsdien zijn er maar liefst acht andere titels verschenen. Clap Handz is in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de games en met succes. Daarom was Sony ook zeer verheugd toen de ontwikkelaar liet weten om met een Vita versie van Everybody’s Golf te komen.
Lekker golfen
Het principe van Everybody’s Golf is simpel: gewoon lekker golfen. Het is geen game waar realisme een grote rol speelt, dus verwacht niet dat je soms vijf minuten bezig zult zijn met het uitkiezen van de hoek waarmee je slaat gezien de enorme wind. Uiteraard speelt wind een aardige rol (en later in het spel meer en meer), maar zo overdreven realistisch is het dus niet. Het gaat immers om het winnen van wedstrijden en toernooien en dat moet wel leuk blijven.
Voordat je echter begint aan die twee dingen, is het misschien handig om je eigen personage aan te maken. In het begin is de keuze niet zo groot voor je personage. Eigenlijk zelfs heel erg beperkt en dat is best jammer. Maar hoe meer wedstrijden je wint, hoe meer punten je krijgt die je vervolgens kunt spenderen aan kleding en dergelijke.
Challenge modus
Eenmaal je personage aangemaakt, kun je de groene banen op. In de challenge modus kun je meedoen aan veel negen- en achttien-hole banen waar verschillende toernooien worden gehouden. Je speelt tegen de computer, die iets van tien andere golfers in beheer neemt. Helaas zie je ze niet in actie, maar alsnog zijn de tegenstanders lekker bezig. Ze maken het je ook steeds lasteriger, naarmate je vordert in de game. En zo hoort het natuurlijk ook.
Wind zal ook een steeds belangrijkere rol spelen, en zelfs het reliëf kan wel eens vervelender gaan doen. Gelukkig is het wel zo dat jij als golfer ook meegroeit in het spel, dus absoluut moeilijk zal het ook weer niet worden. Verdiende punten kun je namelijk, zoals eerder werd gezegd, spenderen aan je outfit, maar óók aan je vaardigheden. Dat moet je zeker doen, anders kun je het na een tijdje niet meer bijbenen.
Brengt weinig
Het is alleen jammer dat Everybody’s Golf zo weinig brengt. Het is wel zo dat je lang bezig zult zijn met het spel als je alles wilt doen en vrijspelen, maar veel variatie is er niet. Andere modi dan de challenge modus en de online multiplayer zijn er niet. En dat is erg jammer. Ook maakt het spel amper gebruik van de Vita functies; het slaan van een balletje zal dan ook niet met de touchscreen of iets dergelijks gebeuren, maar enkel met de X-knop.
Online brengt wél wat
In feite is Everybody’s Golf een doodnormale game die prima is. Dat het te weinig brengt kan als een groot minpunt worden gezien, maar wat nou als je als speler al tevreden bent met het huidige aanbod? Dat is nou precies het geval bij dit spel. Daarnaast is er ook nog een online modus waar je zeker van zult genieten, aangezien een potje online golfen tegen je beste vriend simpelweg leuk is. Daarnaast is er ook nog een Daily International toernooi, waar je iedere dag kunt meedoen aan een wereldwijd toernooi. Dat klinkt heel erg leuk, maar helaas was deze modus nog niet beschikbaar, aangezien deze pas na de release wordt ontgrendeld.
Typische Japanse stijl
Als westerling zul je wellicht raar opkijken van de stijl die Everybody’s Golf heeft. Zo’n typische Japanse stijl zal niet iedereen heel gelukkig maken – je moet er maar van houden. Het is echter niet lelijk. Blij word je er wel van, dankzij de enorme vrolijke kleuren die het spel heeft. De kans is echter groot dat je wel geïrriteerd raakt door de constant vrolijke geluiden en muziek die het spel heeft. God, wat is het toch vrolijk. Je kunt er erg gek van worden.
Degelijke game
Gelukkig word je niet gek van het spel zelf. Deze zit namelijk prima in elkaar en weet iedere gamer die een klein beetje interesse heeft in golf te boeien. Het is alleen erg jammer dat het aanbod in de game wat karig is en dat er amper vernieuwing is. Dat had wel gemogen met het negende deel in de franchise. Maar ondanks dat is Everybody's Golf een prima toevoeging aan de lancerings line-up van de PlayStation Vita.