Eternal Sonata Review

door Koen
donderdag, 19 februari 2009 om 17:51
Eternal Sonata kwam op 19 oktober 2007 al naar de Xbox 360. Vanaf 13 februari kunnen de PlayStation 3 bezitters ook aan de slag met deze RPG. Maar zijn de nieuwe toevoegingen bij de PlayStation 3 versie genoeg om deze game, na meer dan een jaar, het aanschaffen nog waard te zijn?
Meeslepend verhaal
In het introfilmpje maak je kennis met het meisje Polka en je ziet direct dat Polka verdrietig is, misschien zelfs depressief. Het meisje is namelijk erg ziek en de mensen willen haar niet aanraken door haar magische krachten. Polka verkoopt in de stad Floral Powder, maar omdat de graaf Waltz van Forte een goedkoop alternatief op de markt heeft gebracht, namelijk Mineral Powder, verkoopt ze veel minder. Ze wil dan ook zelf een bezoekje aan de graaf brengen om met hem te praten. Polka is echter niet de enige. Allegretto en Beat, die worden geïntroduceerd als arme, broden stelende jongens, willen ook naar de graaf. Zij willen echter om een andere reden met de graaf praten. Zij zijn erg arm en vinden dat dit met de hoge belastingen te maken heeft. De jongens willen naar de graaf om te praten over de torenhoge belastingen.
Draarbij draait de game om de zieke Poolse componist Frédéric François Chopin. Voor zijn dood valt hij in een diepe slaap en droomt over de wereld waarin Polka leeft. Hij komt Polka zelfs tegen in zijn droom en helpt Polka met het aanvallen van vijanden. De prachtige muziek in de game is ook van de Poolse componist en een aantal gebeurtenissen in de game komen ook overeen met het leven van Frédéric.
Eternal Sonata Screenshot 60869 Eternal Sonata Screenshot 69527 Eternal Sonata Screenshot 69528
Het verhaal wordt verteld in veel, langdurende cutscenes. Soms is het moeilijk te begrijpen omdat de game het verhaal vertelt van meerdere personen en zelfs in de droom van iemand. Maar het prachtige verhaal wordt wel goed uitgelegd door de cutscenes, al moet je wel al wat verder in de game zijn wil je het precies begrijpen. Een stuk van het verhaal kon je al hierboven lezen, en je merkt het misschien al dat het een heel meeslepend verhaal is, wat alleen maar goed punt is uiteraard. Je zou zo medelijden krijgen met Polka of Allegretto en Beat, of met alle drie natuurlijk. De cutscenes zijn wel erg lang (denk aan 15 tot 30 minuten), je kunt je er rustig bij gaan zitten of wat te drinken pakken als het verhaal je niet interesseert.
Een échte Japanse RPG
Direct bij het introfilmpje zie je al dat Eternal Sonata een echte Japanse RPG is. De karakters zijn op een mooie Japanse manier weergegeven. Ook de omgevingen waarin jij rondhuppelt zijn prachtig, en er is vooral ook veel variatie in de omgevingen. Dit is natuurlijk voor de echte fans een goed iets, maar ook voor de mensen die wat minder van Japanse RPG’s houden is dit heel mooi. Deze omgevingen zijn vooral, wat natuurlijk vaak bij Japanse RPG’s het geval is, erg kleurrijk. Helaas zijn de omgevingen wel erg lineair. Er zijn namelijk niet tal van zijpaden of dergelijke, wel heb je af en toe een klein dood lopend weggetje waar je een schatkist kan vinden met daarin health potions.
Eternal Sonata Screenshot 60837
Eternal Sonata Screenshot 60840
Eternal Sonata Screenshot 60865
Lekker vechten
In de fantasiewereld van Eternal Sonata loop je vijanden tegen het lijf. Wanneer jij met een vijand in contact komt, kun je deze aanvallen door middel van real-time en turned based elementen. Deze val je dan één op één aan en dit werkt in de game heel goed. Je hebt namelijk een tijdsbalk waarin je kunt zien hoeveel tijd je nog hebt om aanvallen uit te voeren. Voer jij goede aanvallen of een goede combinatie uit, dan wordt de balk weer gedeeltelijk gevuld zodat jij iets langer de tijd krijgt om je vijand aan te blijven vallen. Toch is het belangrijk goed na te denken hoe je een vijand aanvalt.

Ook is het aan te raden voordat je met een ‘eindbaas’ in contact komt eerst te zorgen dat je nog een paar extra levels omhoog gaat met je karakter. Zo kun je jezelf als het ware upgraden, waardoor je gezondheidsbalk langer wordt en je meer aanvallen kunt incasseren. Dit kun je heel makkelijk doen door even terug te lopen en extra tegen een paar vijanden aan te lopen. Het is namelijk heel lastig om een ‘eindbaas’ te verslaan als jij maar een beperkt aantal keer een vijand hebt aangevallen. Je gezondheidsbalk is dan niet hoog genoeg en je zult het gevecht snel verliezen.
Jezelf verdedigen is ook mogelijk. Dit doe je door goed getimed de toets in te drukken welke wordt aangegeven op het scherm. Je hoort overigens ook nog een piepje waardoor je precies weet wanneer je op de toets moet drukken. Zo kun je de aanvallen van je vijand, op een goede manier, gedeeltelijk afweren.
Kent de PS3-versie dan geen vernieuwingen?
Je zou denken dat de PlayStation 3 versie geen vernieuwingen heeft ten opzichte van de in 2007 verschenen Xbox 360 versie. Niets is minder waar, je krijgt namelijk in de PlayStation 3 versie twee extra speelbare karakters. Dit zijn de prins Crescendo en zijn verloofde Serenade. De prins heeft een knots en een schild tot zijn beschikking, zijn verloofde mag met een staf aan de slag. Ook een aantal punten van het verhaal worden verduidelijkt in de PlayStation 3 versie.
Naast de karakters en het verduidelijkte verhaal krijg je ook de mogelijkheid om door nieuwe kerkers te lopen. Tevens krijg je nieuwe muziek te horen en krijg je nieuwe kleding voor je karakters.
Het aanschaffen waard
Na meer dan een jaar is Eternal Sonata nog steeds het aanschaffen waard. De prachtige graphics en het goede vechtsysteem maken van deze game een mooie game om in te stappen in het RPG genre. Maar ook de mensen die bekend zijn met het genre kunnen veel plezier beleven aan de game en het prachtige verhaal. De vernieuwingen in de PlayStation 3 versie zijn ook genoeg om de game nog eens op de PlayStation 3 te spelen.