Equalizer 3 Review - Actiefilm met erg veel clichés

zaterdag, 23 september 2023 om 11:00
schermafbeelding 2023 09 18 om 120706f1695136734
The Equalizer 3: McCall's Sicilian Odyssey markeert het derde deel van de erg geliefde Equalizer-franchise, waarin Denzel Washington terugkeert als de iconische Robert McCall. In deze nieuwste aflevering van de serie zien we McCall onverwacht in Sicilië belanden, na een gewelddadige confrontatie met een groep maffialeden. Wat begint als een ogenschijnlijk standaardmissie neemt al snel een onverwachte wending.
Het verhaal begint met McCall die een gevaarlijke opdracht uitvoert om een hoge maffiafiguur uit te schakelen. Echter, na het succesvol elimineren van zijn doelwit, wordt McCall verraden door een onbekende hand. In een adembenemende achtervolgingsscène wordt McCall achtervolgd door rivaliserende maffialeden, waardoor hij gedwongen wordt te vluchten voor zijn leven. Deze scène culmineert in een intensief gevecht achter het stuur van zijn auto, waarbij McCall uiteindelijk bezwijkt aan zijn verwondingen.

Een nieuwe omgeving

Gelukkig wordt McCall gered door Gio, een lokale Siciliaan, die hem naar een plaatselijke dokter brengt. Hier begint het verhaal van McCall's onverwachte reis naar zelfontdekking en wraak.
Terwijl hij herstelt van zijn levensbedreigende verwondingen, bouwt McCall een sterke band op met de inwoners van het prachtige dorpje in Sicilië. Hij leert hun cultuur kennen, geniet van hun gastvrijheid en begint zich thuis te voelen in deze nieuwe omgeving. Echter, McCall is gedwongen om toe te kijken hoe de meedogenloze maffia het dorpje uitbuit en vernedert.
schermafbeelding 2023 09 19 om 171732f1695136750

Een erg platte actiefilm

Wat deze film onderscheidt van zijn voorgangers is de transformatie die McCall doormaakt. In de voorgaande Equalizer-films gebruikte hij geweld als laatste redmiddel, maar ditmaal lijkt zijn houding sterk veranderd. Hij wordt gedwongen om op te treden om de inwoners van het dorp te beschermen, zelfs als dat betekent dat hij zijn eigen morele grenzen overschrijdt.
Hoewel de dramatiek van het verhaal de overhand neemt, ten koste van de actie, biedt dit de ruimte voor karakterontwikkeling. Denzel Washington schittert opnieuw door McCall van twee kanten te tonen: aan de ene kant is hij sympathiek, eenvoudig en betrouwbaar terwijl hij aan de andere kant transformeert in een koelbloedige moordenaar. Zijn vloeiende overgangen tussen deze twee aspecten van McCall zijn zowel angstaanjagend als indrukwekkend om te aanschouwen.
schermafbeelding 2023 09 19 om 172134f1695136958
Een van de zwakkere punten van de film is echter de beperkte uitwerking van McCall's innerlijke strijd vanwege zijn fysieke beperkingen tegenover de maffia. Hoewel zijn karakter groeit voelt dit gebrek aan emotionele diepgang als een gemiste kans en de climax van de film lijdt hieronder. Ondanks de pogingen van de film om emotioneel geladen te zijn, slaagt hij er niet volledig in om de gevoelens van de personages goed over te brengen en uit te werken.
Hoewel er zeker vermakelijke momenten zijn wanneer McCall zijn vaardigheden tentoonspreidt, zijn deze momenten schaars en worden ze niet voldoende gecompenseerd door het overige, soms slordige verhaal. "The Equalizer 3" lijkt helaas het cliché te bevestigen dat het derde deel van een trilogie vaak het zwakste is. Desondanks zal Denzel Washington's meeslepende vertolking van McCall de fans blijven boeien en doet het hopen op een waardig vervolg in de toekomst.
Cijfer: 5.5