Epic Mickey 2: The Power of Two Review

zaterdag, 17 november 2012 om 14:00
Het is al weer twee jaar geleden dat Epic Mickey, exclusief voor de Wii verscheen. Een superleuke game en het kon dan ook niet uitblijven dat deel twee de overstap zou maken naar meerdere platformen. Tijd om ons in een fantastisch Disney avontuur onder te dompelen.
Epic Mickey 2: The Power of Two gaat qua verhaal verder waar Epic Mickey ophield. Hoewel deel één enkel op de Wii verscheen, hoeven mensen met een PlayStation 3 of Xbox 360 niet bang te zijn dat ze niet met deel twee kunnen aanvangen. Je wordt bijgepraat en kunt rustig aan deel twee beginnen. Epic Mickey 2: The Power of Two is geen moeilijke game, maar vooral een lieve en vrolijke titel. De wereld is een zooitje, er moet van alles gerepareerd worden. Hoofdrolspelers Mickey en Oswald the Lucky Rabbit krijgen daarbij hulp van Doctor Mad. Die slechterik zegt zijn leven gebeterd te hebben en wil helpen. De vraag is natuurlijk of deze dokter dit keer wel te vertrouwen is…

Verbeteringen ten opzichte van eerste deel
Er zit dan ook niets anders op dan om je onder te dompelen in dit nieuwe avontuur en hier achter te komen. Je wordt in ieder geval in een mooi avontuur meegenomen. Epic Mickey was al een prima game op de Wii, maar toch kende dat spel een paar gebreken. Zo werkte de camera niet altijd soepel mee en hadden personages bijvoorbeeld geen stemmen. Bovendien zou je een tof Disney avontuur het liefst met iemand samen willen beleven, iets dat niet mogelijk was wegens het ontbreken van een co-op ondersteuning.

Het goede nieuws is dat Epic Mickey 2: The Power of Two op al deze punten sprongen vooruit heeft gemaakt. De camerabesturing werkt goed en kan nu zelf bestuurd worden. Verder zitten alle originele stemmen in de game, en dat zorgt voor het begin af aan meteen voor kippenvel. De geluidjes die Mickey bijvoorbeeld maakt klinken als muziek in de oren. En Oswald heeft nu voor het eerst een stem. Een teken dat er duidelijk niet enkel ingespeeld wordt op nostalgie, maar ook moderne elementen worden toegevoegd. Dat is super.
Offline co-op: Mickey en Oswald
De tofste nieuwe toevoeging is offline co-op ondersteuning op een eenvoudige drop in and out manier. Het zou nog leuker geweest zijn als er ook een online ondersteuning was, maar deel één moest alleen gespeeld worden. Dus dan is alleen al de co-op ondersteuning iets om van te smullen. Eén persoon kruipt in de huid van Mickey die met zijn magische kwast continu aan het verven is of juist aan het verdunnen is om op die manier omgevingen te verkennen en allerlei puzzels op te lossen. De tweede persoon kruipt in de schattige voeten van Oswald. Oswald kan zijn oren als propellers gebruiken waardoor hij kan vliegen en er aan kan hangen, en hij doet van alles met stroom. Ook kan hij een van zijn armen als boemerang gebruiken. Verbazingwekkend eigenlijk wat dat konijn kan!

Epic Mickey: The Power of Two maakt gebruik van een simpel drop-in co-op systeem. Ons advies is om absoluut op zoek te gaan naar een buddy waar je samen op de bank mee kunt spelen. Niet alleen omdat dit veel leuker is, maar omdat twee echte mensen meer weten dan één voorgeprogrammeerd personage. Samenwerken komt dan niet altijd goed uit de verf, terwijl dat nu juist zo essentieel is.

Bij elke stukje waar je komt moet je puzzelen. Dit kan variëren van een object dat Mickey eerst moet verven zodat Oswald deze kan activeren met stroom tot aan objecten zoeken die naar een bepaalde plek moeten worden gebracht. Als je met twee man op de bank zit kun je met elkaar overleggen waar je precies heen loopt, waar je heen wilt springen, waar je samen heen gaat vliegen enzovoorts. Een computer begrijpt niet dat je wenst dat iemand jou naar een hoger gebied gooit. Althans, niet in dit spel.
Waar moet je heen?
Als je op elkaar afgestemd bent is het al moeilijk genoeg. Moeilijk? Nou, nee niet echt. En toch weer wel. De game is kindvriendelijk, je kunt onbeperkt doodgaan en weer opkrabbelen en opstaan. Het punt is alleen dat het soms lastig is om te bepalen waar je heen moet gaan. Diverse keren zal het gebeuren dat je letterlijk alles om je heen maar moet verven en verdunnen om te kijken of je niet iets over het hoofd ziet.

Mickey kan met verf namelijk allerlei gebouwen 'terug' verven, maar ook allerlei pilaren trappen en dergelijke zaken verdunnen waardoor nieuwe verborgen gebieden zichtbaar worden. Je hebt als speler alleen geen flauw benul wat allemaal wel of niet kan. Eigenlijk kun je alles wel verven en verdunnen, waardoor je veel plekken ontdekt. Dat is leuk, maar soms wil je ook wel snel naar een nieuw stukje en moet je dus geduld bewaren en eerst goed uitvogelen hoe je daar komt. Wat dat betreft zijn er dan ook vraagtekens of kinderen met deze game altijd simpel de was kunnen doen. Enfin, de aanhouder wint, zo simpel is het natuurlijk.
Typisch Disney
De puzzels zijn in ieder geval zeer divers en dat maakt Epic Mickey 2: The Power of Two een zeer gevarieerde game. Wat de game verder ook siert zijn de verwijzingen naar allerlei Disney films en muzikale toevoegingen. Je zou de game kunnen beschouwen als een musical game, maar met die woorden zal menigeen nu gillend wegrennen en dat zou zonde zijn. Zie het als de films van Disney, waar bijna iedereen mee opgegroeid is, in die films wordt standaard gezonden. In Epic Mickey: The Power of Two krijg je ook regelmatig stukjes waarin gezongen wordt. Het komt het verhaal alleen maar ten goede. Bovendien moet je veel van deze stukken totaal niet serieus nemen en zorgt het juist voor sfeer en een komische noot.

Zonde: aanwezigheid bugs
Over het algemene is Mickey dan ook een zeer toffe titel. Toch kent de game wel een paar minpunten. Het grootste gebrek is toch wel dat het spel regelmatig last heeft van bugs. Erg zonde. Zo wil het nog wel eens gebeuren dat je tijdens de co-op opeens ergens vast staat en je personage niets meer kan doen totdat de ander je komt helpen. Erg vreemd. Ook in muren blijven steken of er juist compleet in verdwijnen behoort tot de mogelijkheden. Opties die er niet zouden mogen zijn. Tot slot is het vervelend dat je na het doodgaan niet automatisch respawnt bij je medespeler. Je moet dan een stukje teruglopen. Vreemd omdat de game ook inspeelt op de wat jongere spelers en het is de vraag of zij daar steeds geduld voor hebben.
Mickey blijft magisch
Maar toch blijft de pracht en praal van de game overeind. Epic Mickey 2: The Power of Two heeft iets positiefs over zich heen waardoor je de titel bijna niet kan negeren. Disney zorgt altijd voor een soort magie en dat gebeurt ook net Epic Mickey 2: The Power of Two. Het is een feest van herkenning doordat je nieuwe delen van Wasteland bezoekt, allemaal bekende Disney figuren ziet, steeds verwijzingen tegenkomt en bovenal de game lekker speelt (PS Move ondersteuning is aanwezig) en er mooi uitziet. Als er een muis op deze wereld is die we niet piepend de laan uit moeten sturen is het Mickey wel. Epic Mickey 2: The Power of Two is de co-op game van dit moment als je niet schietend maar lief en vrolijk door het leven wil gaan. Neem Oswald bij de hand, en sluit vooral Mickey in je hart.