Entourage Review (Blu-Ray) - Kan niet tippen aan de serie

zondag, 01 november 2015 om 14:00
De avonturen van filmster Vince en zijn beste vrienden – onder de naam Entourage – waren flink populair op HBO. Fans waren dan ook verdrietig dat de serie stopte in 2011. Als toetje komt HBO echter nog met een laatste film. Maar was dat wel zo’n goed idee? Lees het hier in onze Entourage review.
Entourage begint een paar maanden na de gebeurtenissen in de finale en de stand van zaken is zoals je ze eigenlijk weer zou verwachten. Het huwelijk van Vince duurde welgeteld twee dagen, totdat ze doorhadden dat ze toch niet voor elkaar bestemd waren. Om Vince (Adrien Grenier) een beetje te troosten – niet dat hij er ongelukkig uitziet op zijn jacht vol met halfnaakte vrouwen – brengen zijn vrienden het nieuws dat Vince’s oude agent, Ari Gold (Jeremy Piven), weer is begonnen met werken. Deze keer niet als agent, maar als studiobaas van Time Warner.
Entourage Review

Geld bietsen bij Billy Bob Thornton

Het duurt niet lang om Vince over te halen om de hoofdrol te spelen in Ari’s nieuwste film, maar de acteur heeft wel één eis: hij wilt de film ook zelf regisseren. Natuurlijk krijgt Ari’s oogappeltje die kans, onder voorwaarde dat hij niet over het budget heengaat. Na een sprong in de tijd blijkt dat Vince, jawel, toch ietsjes boven het budget is uitgekomen en dat hij nog een paar miljoen extra nodig heeft voor special effects. Eric (Kevin Connolly), die inmiddels is gepromoveerd tot de manager van Vince, krijgt de ondankbare taak om dat aan Ari te gaan vertellen.
Bovenop het geldprobleem komt ook nog eens dat Vince weigert om de film te laten zien aan Ari, want hij wilt dat de man met een extreem kort lontje de film pas ziet als hij perfect is. De studiobaas moet alleen wel naar Texas toe om aan zijn geldschieter Larsen McCredle (Billy Bob Thornton) en zijn zoon Travis (Haley Joel Osment) om het extra budget te verantwoorden. Die blijken iets minder gewillig om het geld aan Vince te geven en Travis gaat mee terug naar Los Angeles om te kijken of de film het wel echt waard is.
Entourage Review

Stoeien met Ronda Rousey

Terwijl Vince druk bezig is met de film, hebben zijn vrienden compleet andere dingen aan het hoofd. Eric worstelt met zijn bestaan als manager van Vince, terwijl hij aan het jongleren is met meerdere relaties en nog gevoelens heeft voor zijn ex. Ook Turtle (Jerry Ferrara) heeft zijn hoofd op hol laten brengen door een vrouw, maar de voorheen stevige chauffeur heeft flink goed geboerd in de Tequila-wereld en heeft zijn ogen nu dus gericht op de betere vrouwen. In dit geval is dat de MMA-kampioen Ronda Rousey, die zichzelf speelt, en die niet is niet zomaar voor de poes.
Vince’s halfbroer Drama (Kevin Dillon) houdt zich ook druk bezig met de film, maar wel om heel andere redenen. Hij speelt namelijk in vier scenes, maar wel vier scenes die volgens Vince vitaal zijn voor de film. Drama hoopt met zijn rol eindelijk echt door de breken in Hollywood, zodat hij niet elke week meerdere audities hoeft te doen voor nietszeggende rollen.
Entourage Review

Ari Gold is goud waard

Waar Entourage het alleen flink moet afsteken tegen de ijzersterke serie is de focus. In de serie zijn Vince en zijn vrienden ook vrij vaak bezig met nutteloze dingen, maar een aflevering was maar een klein half uurtje en was dus kort genoeg om zulke praktijken te waarborgen. De film is echter langer dan anderhalf uur en moet de aandacht van de kijker dus ook drie keer zo lang vasthouden, wat niet altijd even goed lukt. Met name de verhaallijn van Turtle is vrij doelloos en lijkt er meer op dat het erin zit, zodat Turtle ook de aandacht krijgt.
Entourage houdt vooral de aandacht vast door weer een ijzersterke performance van Jeremy Piven als Ari Gold. De beste man weet als geen ander wat een ongecontroleerde woedeuitbarsting is en als kijker zit je elke keer weer op het puntje van je stoel als je ziet dat Ari slecht nieuws te horen krijgt. Met name zijn oud-assistent Lloyd (Rex Lee), die gaat trouwen en wilt dat Ari hem weggeeft bij het altaar, krijgt het daardoor flink om zijn oren.
Entourage Review

Het Entourage Celebrity Leger

Net zoals in de serie komen ook in de film weer een heel leger aan bekende acteurs en actrices langs - toevallig juist niet Kate Upton. De film speelt zich af in Hollywood en dan moet het natuurlijk ook wel, maar soms werd het ook wel een beetje té gortig, alsof de makers even wilde pronken met hun telefoonboekje. Soms pakken ze gelukkig wel lekker geestig uit, zoals een heel chagrijnige Kelsey Grammar, die net wegloopt bij de relatietherapeut en de hele wereld vervloekt.
Naast de film kan je ook de blu-ray natuurlijk ook nog wat extra’s verwachten; zo zijn er natuurlijk de usual suspects in een aantal deleted scenes, een gag reel en een interview met de castleden. Daarnaast kan je ook een stapje nemen in Los Angeles met de vier vrienden en bedenker van de serie en film Doug Ellin. Tot slot staat er ook nog een Making Of-video op, maar niet die van Entourage, maar van de film die Vince’s regisseert; Hyde. Het is niet extreem spectaculair, maar je merkt wel dat er aandacht is besteed aan de extra’s en het niet alleen een paar deleted scenes zijn.
Entourage Review

Entourage kan niet tippen aan de serie

Wanneer de credits voorbij rolden en we nog even konden genieten van een after-credit scene, dan moesten we toch wel concluderen dat Entourage echt een film is geworden voor fans van de serie – wat natuurlijk heel logisch is. Toch kan de film niet tippen aan de serie, omdat het daarvoor te lang is, de focus mist en niet alle verhaallijnen even leuk of interessant zijn. Gelukkig maakt Jeremy Piven’s Ari Gold veel goed met zijn scheldtirrades. Wat gaan we hem missen.