EA Sports MMA Review

Review
door Timo
donderdag, 21 oktober 2010 om 15:00
xgn google image
EA Sports zal het moeten opnemen tegen een echt zwaargewicht. Concurrent THQ heeft inmiddels twee succesvolle Mixed Martial Arts games uitgegeven met de licentie van de gigantische MMA-organisatie Ultimate Fighting Championship. Hoewel EA Sports MMA deze licentie niet bezit, laat ze zich zeker niet uit het veld slaan. Het zal een zwaargewicht gevecht worden, waarbij maar één winnaar uit de kooi kan stappen. Gaat de kampioenschapriem naar EA Sports MMA of blijft deze in het bezit van UFC Undisputed?
Geen UFC, wel Strikeforce
Fabricio Werdum, Cung Le, Nick Diaz, “Jacare” Souza, Shinya Aoki en Hidehiko Yoshida. Dit zijn een paar van de namen die op je tv zullen verschijnen als je EA Sports MMA opstart. Gaat bij geen van deze namen een belletje ringelen? Dat kan goed kloppen. Doordat EA Sports MMA niet de UFC-licentie bezit, moet het spel het doen met de veel minder populaire Strikeforce-licentie.
De enige bekende vechters zijn eigenlijk Bas Rutten en Randy Couture en die twee komen nog eens uit de UFC ook, maar gelukkig is de MMA-legende Fedor Emelianenko ook terug te vinden in de game. Maar, zoals we ook vaak bij voetbalgames zien, draait het in sportgames vaak om licenties. Het is dan ook enigszins jammer weinig tot geen bekenden terug te zien in het spel. Maar genoeg gezeur over licenties, laten we het over de game zelf hebben. Daar valt namelijk genoeg over te vertellen.
EA Sports MMA Screenshot 156013 EA Sports MMA Screenshot 154537 EA Sports MMA Screenshot 154535
Balkjes voor alles
Ten eerste, en misschien wel het belangrijkste, is het feit dat EA Sports MMA de actie binnen de ring goed neerzet. De besturing, die veel weg heeft van de Fight Night serie, werkt namelijk erg lekker. Het bewegen van de rechter analoge stick in vrijwel elke richting zal een stoot opleveren, terwijl het maken van dezelfde bewegingen met de linker trigger ingedrukt, zorgt voor wat gemene trappen. Zodra je in een clinch of op de grond terecht komt, komen echter de actie knoppen weer om de hoek kijken.
Met de X- of A-knop verander je naar een betere positie, met vierkantje of de X-knop voer je een ‘submission’ uit, druk je op de O- of B-knop zul je alles wat je tegenstander doet proberen te blokkeren en door op de Y-knop of driehoekje te drukken sta je op of, als je al staat, houd je je tegenstander in een greep. Tijdens het vechten ram je echter niet zomaar op één van deze knoppen, je moet echt strategisch te werk gaan. De ‘stamina’-balk speelt namelijk een belangrijke rol. Wanneer deze balk bij je tegenstander minder wordt, gaat het neerhalen of vastgrijpen makkelijker en ook zal hij meer vatbaar zijn voor de stoten die hij moet incasseren. Plan dus goed je stoten, val terug op het juiste moment, controleer het balkje en ram op het goede moment je tegenstander kapot.
Naast een balk voor je uithoudingsvermogen is er eigenlijk voor alles wel een balkje, namelijk voor je hoofd, benen en torso. Heel handig natuurlijk, maar hierdoor worden de meeste gevechten vanaf een bepaald punt vrij voorspelbaar en mist er een zekere mate van spanning. Je hebt namelijk altijd door wanneer je op de grond dreigt neer te ploffen. Plotselinge knock-outs, zoals veel gebeurde in UFC Undisputed, zitten er dus niet in.
Vecht je naar de top
Wil jij zelf degene zijn die de knock-outs tijdens de gevechten maakt? Dan biedt MMA je deze kans. Zet je camera aan, maak een paar foto’s van jezelf, stop ze in de game en jouw gezicht staat op je vechter. Hierna kun je nog dingen als je postuur, hoe je binnen komt lopen, je vechtstijl, gewichtsklasse en haarsoort instellen. Waar we nog wel even een opmerking over willen maken, is het feit dat je bij de stad waaruit je vecht enkel “Eindhoven, Holland” en “Tilburg, Netherlands” kunt selecteren. EA Sports heeft dus blijkbaar geen idee dat Holland en Nederland twee dezelfde landen zijn en Amsterdam de hoofdstad is. Waarom we dit opmerken is omdat MMA graag wilt laten zien dat het een zeer internationale sport is en dan is het natuurlijk knullig dat zo'n foutje er niet uit wordt gehaald.
De hele wereld over
In de sportschool van vechtersbaas Bas Rutten, voormalig kampioen zwaargewicht bij de UFC en op dit moment presentator van het Amerikaanse programma Inside MMA, leer je alle kneepjes van de sport. Gelukkig ben je niet beperkt tot alleen de sportschool van Bas. In plaats daarvan kun je de hele wereld over reizen om de verschillende bewegingen uit verschillende vechtstijlen te leren. Elke keer zal een andere trainer van een andere vechtschool je bepaalde speciale bewegingen bijleren, afhankelijk van de vechtstijl die je wilt beoefenen. Zo kun je naar Japan vliegen om te gekke judo bewegingen te leren of naar de VS om je worsteltechnieken bij te spijkeren.
Natuurlijk zul je, zoals bij elke sport, moeten blijven oefenen om je verder te ontwikkelen. In plaats van steeds dezelfde oefeningen te doorlopen, kun je gemakkelijk activiteiten simuleren als je die hebt afgerond. Er zijn aparte niveaus voor verschillende oefeningen (je moet een A-klasse voor kickboksen 1 verdienen om bijvoorbeeld door te gaan naar kickboksen 2, enzovoorts), zodat de herhaling van de oefeningen wat minder snel verveelt dan bij UFC Undisputed.
Wat we steeds meer bij sportgames zien zijn de randzaken van de sport. Dit ontbreekt echter bij EA Sports MMA. Buiten het trainen en vechten is er namelijk niets anders te doen in de carrière modus. Op een blog na, lijkt de media niet te bestaan. De artikelen in dit blog zijn ook nog eens zo lang dat je na twee keer doorkijken geen zin meer zult hebben om deze daadwerkelijk te lezen. Al met al is de carrière modus een leuk begin voor de MMA-franchise, maar mist het nog echte diepgang. De modus mist heel wat activiteiten die we bijvoorbeeld wel al in UFC 2010 zagen en het lijkt er dan ook op dat er veel meer uit valt te halen.
Online vechten
Natuurlijk kun je in de game ook online knokken. Belangrijk hierbij is dat je niet alleen simpelweg gevechten kunt aangaan met andere spelers, maar je deze ook kunt uitzenden. Met EA Live Broadcast kun je een gevecht aanvragen, deze vervolgens inplannen en een link naar iedereen doorsturen om jouw gevecht live mee te kijken. In combinatie met deze live-uitzending is er de mogelijkheid om hype video’s te maken. Deze kunnen door iedereen vervolgens bekeken met uitzondering van de andere vechter. Dit is een vreemde keuze om de hype video's verborgen te houden voor je tegenstanders, aangezien de video’s er juist voor zijn om je tegenstander zwart te maken. Gelukkig kun je als toeschouwer dus wel gewoon alles volgen en de twee vechters zelf kunnen later ook nog de herhaling terugkijken.
Ook kun je jouw eigen Fight Card samenstellen. Dit houdt in dat je verschillende vechters bij elkaar roept en bepaalt wie tegen wie gaat vechten. Als deze Fight Card plaatsvindt, kun je eerst zelf alle andere gevechten bekijken en ten slotte natuurlijk deelnemen aan jouw eigen gevecht. Doe je dit een paar keer en win je ook nog eens? Dan kan het wel eens zo zijn dat je de kampioenriem verdient in jouw gewichtsklasse. Deze online modus gecombineerd met de carrière modus zorgen voor een leuk pakket. Jammer genoeg voelt het alsof de game meer nodig heeft dan dit. In huidige sportgames zijn er tal van modi te vinden. Wil je een goede game neer zetten, zul je dan ook redelijk wat modi er in moeten stoppen. En dat is dus niet het geval bij MMA.
Natuurlijke bewegingen en het juiste commentaar
Wat dan weer wel het geval is bij MMA, is dat de game er geweldig uitziet. Grafisch zit de game op gelijke hoogte met UFC Undisputed, maar qua bewegingen stijgt MMA toch wel naar de top. De overgangen, de klappen en de trappen zien er erg goed uit. Het komt zo natuurlijk over dat je haast zou denken dat je twee echte vechters elkaar te lijf ziet gaan. We moeten echter wel toegeven dat sommige bewegingen als het neerhalen wat repetitief worden als je deze heel wat keren langs hebt zien komen, maar daar zullen we verder niet over klagen.
Ook op het gebied van geluid is het niveau hoog. De omroepers geven het juiste commentaar voor het grootste deel, maar de synchronisatie met de mond van degene die spreekt is wel minder. Stoten en trappen in de ring klinken prima, maar vallen niet heel erg op. De standaard nummers vullen de game goed aan en de soundtrack is ook nog eens naar eigen smaak aanpasbaar.
Oefening baart kunst
EA Sports MMA doet meer dan genoeg dingen goed, maar slaat de plank jammer genoeg ook op bepaalde punten flink mis. Zo werkt de besturing erg lekker, maar zijn de gevechten door het gebruik van vele balkjes te voorspelbaar. De opzet van de carrière modus is goed, maar niet uitgebreid genoeg om lang leuk te blijven. Terwijl er naast de carrière modus niet veel andere modi zijn, steekt het online gedeelte wel interessant in elkaar. De basis van EA Sports MMA is dan ook zeker niet slecht, maar weet dit jaar nog niet de kampioenriem van UFC Undisputed te veroveren. Maar zoals ze in de sportwereld altijd zeggen: oefening baart kunst en we zien EA Sports over een tijdje ongetwijfeld terug met een tweede poging.
Cijfer: 7.5