XGN Historie: Nintendo 64

Article
donderdag, 21 oktober 2010 om 16:00
xgn google image
De console die we deze week bespreken zullen jullie vast wel herkennen. De Nintendo 64 is aan de beurt en was erg populair in Nederland. Tijd om te kijken waarom deze console zo speciaal is.
We zijn ondertussen alweer een tijdje aanbeland in de vijfde generatie van de consoles en deze stond in het teken van twee grootmachten. De eerste was de PlayStation, die we vorige week besproken hebben. Deze week is het de beurt aan die andere monumentale console, de Nintendo 64. De Nintendo 64 verscheen voor het eerst in 1996 in Japan en één jaar later konden we hier in Nederland ook genieten van Nintendo’s nieuwste. Maar wat heeft de Nintendo 64 zo groots gemaakt?
Nintendo 64
Sterke console
De Nintendo 64 heeft zijn bestaan eigenlijk te danken aan SEGA. Silicon Graphics, een bedrijf dat processors en grafische kaarten maakte, had een nieuwe manier gevonden om op een goedkope manier 3D-beelden te creëren. Het bedrijf vroeg eerst steun aan SEGA maar deze had slechts weinig interesse. Vervolgens klopte Silicon Graphics aan bij Nintendo, die meteen interesse had. Een tijdje later verscheen de Nintendo 64, een console die over dezelfde soort hardware beschikte als enkele hoog geavanceerde computers uit die tijd.
De Nintendo 64 is genoemd naar het aantal bits die de console aankon. Het was dan ook de allereerste 64-bit console ter wereld en daar was Nintendo erg trots op. Je kunt discussiëren dat de Atari Jaguar de eerste 64-bit console is, maar deze maakte gebruik van twee 32-bit processors die samenwerkten om een 64-bit processor te imiteren.
Nintendo 64 controller
Truckjes
De Nintendo 64 verkocht als een trein en er waren in de eerste maanden al 500.000 exemplaren van verkocht. De console deed het geweldig in Amerika en Europa maar die andere belangrijke afzetmarkt, Japan, had minder interesse in het apparaat. Volgens analisten is dit te wijten aan het feit dat er minder role-playing games beschikbaar waren op de Nintendo 64 dan op de PlayStation. Het was namelijk zeer moeilijk om spellen te ontwikkelen voor de Nintendo 64. De hardware was krachtig maar er konden slechts weinig geavanceerde objecten op hetzelfde moment in beeld worden gebracht. Het duurde jaren voordat ontwikkelaars truckjes bedachten om toch mooiere beelden te maken. Vooral Rare wist zich heer en meester te maken in deze truckjes en maakte hiermee zeer populaire spellen waaronder Perfect Dark en Conker’s Bad Fur Day.
Speciale controller
De Nintendo 64 controller wijkt af van het eenvoudige patroon dat Nintendo eerst aannam. Met zijn acht knoppen, een D-pad en een thumbstick was deze controller wat lastiger in gebruik dan bijvoorbeeld de controller van de SNES. De Nintendo 64 controller was eigenlijk speciaal ontworpen voor games die je laten rondlopen in een 3D-omgeving. Dat dit goed gelukt was, bleek uit de verkoopcijfers van onder andere The Legend of Zelda: Ocarina of Time en Super Mario 64. Oorspronkelijk wilden de meeste consolefabrikanten niets te maken hebben met thumbsticks maar dit veranderde met de komst van 3D-omgevingen. Helaas was de Nintendo 64 thumbstick niet erg handig en ook hierbij hadden ontwikkelaars vaak problemen om de besturing van hun spellen in te stellen.
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Games, games, games
De Nintendo 64 heeft alles te danken aan de schappelijke verkoopprijs van 199 dollar en natuurlijk de populaire franchises die Nintendo te bieden heeft. Het eerdergenoemde Super Mario 64 ging meer dan elf miljoen keen over de toonbank en is hiermee de bestverkochte Nintendo 64 game. Prinses Peach is in het spel naar vaste gewoonte gevangengenomen door Bowser en jij moet haar terugvinden door in een schilderij te springen. Op deze manier start je een level en kun je weer heel wat sterren gaan verzamelen. Een ander populair spel was GoldenEye 007, dat acht miljoen keer verkocht werd. Filmgames doen het meestal niet zo goed maar dit was duidelijk de uitzondering op die regel. Het is dan ook geen wonder dat we binnenkort een remake kunnen verwachten voor de Wii.
Bloedstollende uitbreiding
De Nintendo 64 had ook heel wat uitbreidingen en een populaire toevoeging was de Rumble Pack. De standaard controller beschikte niet over een trilfunctie en dankzij dit apparaatje werd dit toch mogelijk. Je plaatste de Rumble Pack achterop je controller en de uitbreiding had twee batterijen nodig. Hoewel dit een goede toevoeging was, koos het merendeel van de gamers voor de trilfunctie van de PlayStation controllers. De meest aparte toevoeging is misschien wel de Bio Sensor, die enkel in Japan verschenen is. Dit apparaatje moest je op je oor plaatsen waardoor het je hartslag kon meten. De uitbreiding was enkel compatibel met Tetris 64 en liet de blokken sneller of trager vallen, afhankelijk van je hartslag.
35 miljoen
De Nintendo 64 werd verkocht tot in 2002, waardoor de console in sommige werelddelen zelfs eerder uit de verkoop verdween dan de SNES, die tot 2003 werd aangeboden. Er zijn meer dan 35 miljoen exemplaren van de Nintendo 64 verkocht, een peulenschil tegenover de 102 miljoen verkochte PlayStation consoles. Japanse gamers hadden weinig interesse en Nintendo deed daarom haar uiterste best om haar succesvolle franchises nog beter te maken. De Nintendo 64 was de allereerst 64-bit console en precies daarom verdiend de console al een plaatsje in de XGN Historie. Veel Nintendo 64 games kregen prachtige scores van de pers en het is dan ook geen wonder dat veel Nintendo 64 spellen later een tweede leven hebben gekregen op de DS.