Dynasty Warriors: Gundam Reborn Review

    De Dynasty Warriors: Gundam-serie is alweer aan zijn vierde installatie toe. De serie heeft nooit hoge ogen weten te gooien, maar semi-remake Gundam Reborn probeert daar verandering in te brengen. Doet de game het dit keer beter?

    De Dynasty Warriors gaat inmiddels al een tijdje mee. De hack ’n slash-successerie heeft sinds 1997 een flink lijstje met games uitgebracht. Wat Dynasty Warriors vooral bijzonder maakt, is dat de franchise diverse spin-offs teweeg heeft gebracht.

    Op de E3 stond bijvoorbeeld de Zelda spin-off Hyrule Warriors nog in de spotlight, een combinatie van de Legend of Zelda-wereld en de hakkende speelstijl van Dynasty Warriors. Voordat we met die game aan de slag kunnen, mogen we eerst knokken in robotpakken in een andere spin-off serie: Dynasty Warriors: Gundam Reborn.

    Lange geschiedenis

    De Gundam-franchise is van oorsprong een animeserie (grof gezegd een Japanse animatieserie), ontstaan in 1979 en nog altijd op de buis. Tientallen games Gundam-games zijn daaruit voortgevloeid met in 2007 de eerste Dynasty Warriors-spin-off. Gundam Reborn is technisch gezien alweer het vierde deel in de serie, maar dient ook als een soort remake door je het verhaal van het begin af aan voor te schotelen en tegelijkertijd nog niet vergamed materiaal uit de anime toe te voegen. Erg handig voor de nieuwkomers.

    Via zes verhaallijnen loodst de game je langs tal van belangrijke gebeurtenissen in het verhaal. Belangrijkste punten: alles speelt zich af in een alternatief universum waarin de mensheid zich over het heelal heeft uitgespreid, verzameld in verschillende kolonies. Als één van die koloniën zichzelf onafhankelijk verklaart, breekt een enorme oorlog uit. De strijd moet uiteindelijk worden beslecht aan de hand van een type wapen; de mobile suit.

    Je stoutste sokken en beste mobile suit

    Jij als speler trekt niet alleen je stoute sokken, maar ook je mobile suit aan om talloze vijanden om zeep te helpen. Denk bij de mobiele pakken aan de robot-vechter die je ongetwijfeld kent uit Power Rangers (al is die serie veel jonger dan Gundam en is de kans zeer aanwezig dat Gundam als inspiratie heeft gediend voor de Ranger-robot). Tussen de vele gevechten door doet het verhaal zich via cutscenes uit de doeken en krijg je af en toe toffe – helaas niet interactieve – mechanische gevechten te zien.

    Al het bovenstaande zal voor menigeen reden zijn om aan te nemen dat het verhaal van Gundam op meerdere vlakken ‘episch’ genoemd mag worden - immers, robots, ruimtekolonies en gevechten klinken als een gouden combinatie. En waarschijnlijk is de animeserie dat ook, getuige zijn enorme uithoudingsvermogen.

    Helaas wordt het verhaal in de game grotendeels op een erg statische manier verteld; het gros van de gebeurtenissen krijg je via saaie tekstvlakken te weten. Af en toe krijg je daarnaast een animefilmpje of –gevecht te zien, maar die fijne toevoegingen weten de algemene verhaalvertelling niet uit te excuseren.

    Verhaallijnen herboren in Dynasty Warriors: Gundam Reborn

    Vermoedelijk ontstaat bij je al snel de neiging om de gesprekken door te klikken: op naar het vechten! En vechten doe je genoeg in Dynasty Warriors: Gundam Reborn. Omdat het spel zes (niet allemaal volledige) tijdlijnen beslaat, krijg je een enorm aantal missies voorgeschoteld.

    Vanuit dat perspectief krijg je zeker waar voor je geld. Maar voor je ook maar aan een missie begint, is het belangrijk je mobile suit te verbeteren door verdiende skill points uit te geven en gevonden upgrade plans in werking te stellen.

    Met die upgrade plans kan je langzaam maar zeker je eigen superrobot samenstellen. Zo kan je ervoor zorgen dat je klappen zwaarder aankomen en je bepantsering meer schade kan hebben. En al die aanpassingen kan je doen voor meer dan honderd mobile suits, allemaal afkomstig uit de serie en dus een feest van herkenning voor de fan. Pas als je je pak geheel naar voorkeur hebt ingesteld, mag de robotstrijd losbarsten.

    Rammen, rammen, rammen

    Zo’n ‘robotstrijd’ houdt in de praktijk het volgende in: vierkantje vierkantje vierkantje driehoekje vierkantje vierkantje vierkantje vierkantje vierkantje driehoekje en voor de goede orde een keer rondje. De simpelere vertaling: buttonbashen wat de klok slaat. En niet per se in de volgorde die wij hier hebben opgeschreven, want met willekeurig rammen op vierkantje en driehoekje kom je er in de meeste gevallen wel.

    Zonder tactiek op knoppen rammen is het voornaamste deel van Gundam Reborn. Technisch gezien heb je enkele simpele combo’s, maar wij hebben nooit de noodzaak ondervonden om deze bewust te gebruiken. De enige knoppen die echt tactisch nut hebben, zijn R2 en rondje, die voor speciale, sterkere aanvallen zorgen.

    Slachtvoer

    Je ongecoördineerde aanvallen voer je vooral uit tegen duizenden rijen aan identiek slachtvoer. Af en toe stuit je op een baas die krachtiger is dan de gewone voetsoldaten, maar van tactiek hoef je vrijwel nooit te wisselen. Of beter gezegd: tactiek is komt eigenlijk nooit om de hoek kijken.

    Om de saaie gameplay iets dragelijker te maken, kan je het spel (hoewel niet alle levels) in co-op spelen. Alles is leuker in co-op, maar beter wordt de game er in essentie niet van. Het grote voordeel is dat je onderling een competitie kan houden over wie de meeste kills haalt – de nummers lopen zonder uitzondering in de vele honderdtallen, zo niet duizenden.

    Overigens ziet het hack ’n slash­­-werk er bij vlagen best imponerend uit, al gaat er nimmer een echte tactische onderlaag onder schuil.

    Saaie gameplay verpest alles

    Dynasty Warriors: Gundam Reborn is een game boordevol content en met een interessant verhaal. Helaas wordt dat verhaal grotendeels op een weinig boeiende manier verteld en bestaat de content voornamelijk uit tientallen levels die niet meer vereisen dan schaamteloos gebuttonbash.

    De kracht van de serie wordt daarmee onderuit gehaald en de gebrekkige gameplay vormt zelfs voor doorgewinterde Gundam-fans een eentonige, saaie worsteling. Daar kunnen de vele herkenbare mobile suits en soms vermakelijke tussenfilmpjes geen verandering in brengen.

    4.5

    De plus- en minpunten

    • Veel content
    • Stukjes anime en gevechten
    • Bij vlagen indrukwekkend
    • Verhaal wordt saai verteld
    • Gameplay mist vrijwel elke vorm van tactiek en diepgang
    • Zeer eentonig

    Dynasty Warriors: Gundam Reborn

    Verkijgbaar vanaf 27 june 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.