Dying Light The Following Review - Geoliede zombie-killing machine

woensdag, 17 februari 2016 om 16:56
Vorig jaar kwam Dying Light uit en wist menig zombiefanaat en co-op freak te verrassen met grafisch gezien goede beelden en sterke gameplay. Ruim een jaar later komt Techland met de eerste grote uitbreiding genaamd Dying Light The Following waarin eindelijk de lang verwachte buggy’s worden geïntroduceerd. Wij racen door de Dying Light The Following review heen!
Dying Light werd al positief ontvangen met een 7.5 en daar komt nu de uitbreiding Dying Light The Following bij. Deze uitbreiding is onderdeel van de Season Pass waaronder andere de kleinere uitbreidingen Cuisine & Cargo, Ultimate Survivor Bundle en The Bozak Horde onder vielen. Naast de uitbreiding lanceert Techland ook een soort van Game Of The Year editie in de vorm van Dying Light The Following – Enhanced Edition.
Dying Light The Following review

Beter, groter en mooier

Bij XGN ontvingen wij de Enhanced Edition, maar omdat de originele game al gerecenseerd is gaan wij niet dieper in op de inhoud en het verhaal van de game. Dying Light The Following – Enhanced Edition bestaat namelijk uit de originele game inclusief het nieuwe Legend systeem, Nightmare moeilijkheidsgraad, Season Pass, Be the Zombie Mode en alle content updates tot nu toe.
Ben je nog niet in het bezit van Dying Light? Dan is Dying Light The Following – Enhanced Edition de game die jou de volledige ervaring geeft die Rick Grimes en andere personages uit The Walking Dead dagelijks beleven. Echter is de game gevuld met meer actie, nog meer zombies, bloed, parkour acties en kickass buggy actie.
Dying Light The Following review

Pimp my ride

De belangrijkste en leukste toevoeging in Dying Light The Following is het besturen van een buggy. Waar je voorheen door de stad aan het rennen en springen was om zo snel mogelijk te ontkomen van de zombies, bestuur je in het nieuwe gebied genaamd Farmland een buggy. De buggy wordt als het ware je sterkste wapen tegen de zombies, waarmee je enerzijds kan ontsnappen aan een zekere dood tijdens de nachtelijke uren en anderzijds de zombies sloopt met uitbreidingen.
Wanneer je chauffeurs-level stijgt, krijg je toegang tot betere onderdelen om je buggy te tunen en zelfs om je auto te veranderen in een zombie-killing machine inclusief elektrische carrosserie, vlammenwerper, versterkte bumper en andere onderdelen. Zoals eerder beschreven is je buggy als het ware je sterkste wapen en zoals dat bij de andere wapens ook is, moet je jouw wapen/buggy verbeteren en repareren.
Dying Light The Following review

Carmageddon

Wanneer je veel donuts maakt, over onverharde wegen rijdt en zombies te pletter rijdt is het meer dan logisch dat je buggy het uiteindelijk begeeft of zonder brandstof komt te zitten. Het looten van militaire voertuigen of die van de hulpdiensten, vrachtwagens en andere auto’s helpt je dus verder om mobiel te blijven en om je auto te repareren en upgraden.
Vanaf het eerste moment dat je in de buggy stapt krijg je het gevoel van macht en spin je donuts om de hordes zombies compleet te pletter te rijden. Het gevoel dat de game zo uniek maakte is daardoor gedeeltelijk aangepast. Waar je eerder de free-running parkour vaardigheden moest gebruiken om te ontkomen of om een zombie te verrassen is het nu veranderd naar het inzetten van chauffeurs skills waarbij free-running een aanzienlijk kleiner onderdeel is geworden. Maar eerlijk is eerlijk, samen in een buggy rondrijden en zombies slopen is ook super vet!
Na een korte co-op sessie werd er al snel CARMAGEDDON door de microfoon geschreeuwd door de bestuurder van mijn buggy, terwijl ik op zombies aan het schieten was en hij op de zombies in reedt. Je moet lachen en beseft dat toen je vroeger Carmaggedon aan het spelen was, je niet kon verantwoorden waarom je mensen doodreed. Maar nu je zombies doodrijdt, klinkt het stukken logischer. Shotgun rijden zal nooit meer hetzelfde zijn!
Dying Light The Following review

FAAAAAAAAAARMLAND

Het besturen van je buggy heeft een grote rol gekregen en dat is vrij logisch. Het nieuwe gebied genaamd Farmland (Platteland) is aanzienlijk groter dan Harran en heeft minder obstakels om zo het besturen van je buggy te stimuleren. De vele open velden, mooie kliffen en grafisch spectaculaire locaties zorgen voor een nieuw gevoel dat Dying Light ten goede komt.
De mooie locaties en omgeving zorgen echter voor dat er weinig beschutting en obstakels zijn om zo in de nachtelijke uren aan de zombies te ontkomen. Zonder auto ben je bijna gegarandeerd slachtoffer van de nachtjagers. Met aanzienlijk minder veilige zones zijn er jachttorens toegevoegd die ervoor zorgen dat je in de buurt spawnt of toch nog kan ontkomen. Wanneer je dood gaat en opnieuw spawnt is het ook erg simpel om je auto op te roepen naar je huidige locaties, tenzij je te dicht bij je auto bent.
Dying Light The Following review

Nieuw gebied met een nieuw verhaal

Een nieuw gebied zorgt natuurlijk voor nieuwe interessante personages en een nieuw verhaallijn. Je speelt weer met Kyle Crane die het vertrouwen van de lokale bewoners moet verdienen om erachter te komen waarom een cult niet ziek wordt of verandert na gebeten te zijn. Dit kan de inwoners van Harran helpen aangezien het medicijn Antizine op begint te raken.
Waar je in het eerste gedeelte het verhaal kon volgen, zonder side quests te volgen ben je in Dying Light The Following verplicht om side quests te voltooien. Zo verdien je het vertrouwen van de lokale bewoners en kan je verder gaan in het verhaal. In Dying Light is dit niet vervelend aangezien de missies variëren en je ook dagelijkse activiteiten uit moet voeren. Daar komen de free-running parkour vaardigheden weer naar voren die je anders niet zo snel meer zou gebruiken.
Dying Light The Following review

Dying Light The Following review conclusie

Een groter nieuw gebied, nieuwe wapens en vaardigheden in de vorm van een buggy en een nieuw verhaallijn is niet per se een concept dat altijd goed werkt. Toch heeft Techland het voor elkaar gekregen om de elementen succesvol te combineren.
Ondanks dat er minder gebruik gemaakt wordt van de free-running parkour vaardigheden waar Dying Light bekend om staat is het toevoegen van de buggy een succesvolle strategie. Je buggy is als het ware een geoliede zombie-killing machine die je overal mee naartoe wilt nemen in het nieuwe gebied van Dying Light. En net als de buggy is de game een geolie zombie-killing machine waarin bijna alles klopt!
Cijfer: 8.7