Dying Light Review - Rennen voor je leven!

dinsdag, 03 februari 2015 om 17:15
Zombie survival, we kunnen er op zijn zachtst gezegd in zwemmen. In de groeiende berg zombie games wordt het steeds lastiger om de parels er tussenuit te vissen. Dying Light is de nieuwste zombie game waarvan verwacht wordt dat hij met kop en schouders boven de massa uit zal steken. Heeft Techland (Dead Island) deze belofte waargemaakt?
Dying Light is een first person zombie survival die zich focust op melee combat, looting en crafting. Je begeeft je als 'Crane' in de grote stad Harran, een open wereld waar je vrij in rond kunt rennen en kunt doen en laten wat je zelf wil. Je beschikt over parcours skills waarmee je vrijwel overal in de stad kunt komen zonder dat je je al te veel op de begane grond hoeft te begeven waar het stikt van de zombies.
De game beschikt over een hoofdverhaal en talloze extra missies die je op je eigen tempo kunt doorspelen. Nadat je door de proloog heen bent is het ook mogelijk om je vrienden uit te nodigen om met je mee te spelen in de co-op modus. Je kunt maximaal drie andere spelers aan je campaign toevoegen.
Dying Light <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201502/t/dying-light.jpg" />

Een geheime missie

Het hoofdverhaal van Dying Light is niet bijster spetterend en absoluut niet te vergelijken met een game als The Last of Us. Hoewel het je bezig houdt op momenten dat je even niets te doen hebt in het spel, is het nooit echt spannend genoeg om je zo snel mogelijk naar het volgende punt te willen begeven.
In Dying Light ben je als Crane uit op een geheime missie om gestolen documenten over een mogelijk geneesmiddel terug te vinden. Je houdt tijdens het spel constant contact met je opdrachtgever, de GRE, die je instructies geeft om zo goed mogelijk bij de verschillende facties in de stad te infiltreren en zo de documenten te lokaliseren.
Nadat je door de GRE met een parachute in de stad Harran wordt gedropt, word je van een horde zombies gered door een paar runners uit de Tower, een enorm flatgebouw dat als onderdak dient voor vluchtelingen. Al snel maak je onderdeel uit van de organisatie van de Tower en word je op pad gestuurd om missies voor ze te voltooien. Denk hierbij aan het activeren van vallen voor zombies, het onderscheppen van luchtdroppings en het in elkaar meppen van andere vijandige overlevenden.
Dying Light review

Rennen voor de Nightmares

Je begint in de sloppenwijken, een uitstekende plek om je parcours skills te trainen met de grote hoeveelheid lage daken, balkonnetjes en hopen afval die een eventuele val naar beneden voor je breken. Alsof je Mirror's Edge aan het spelen bent! Het is belangrijk dat je het rennen snel onder de knie krijgt, want 's nachts ontwaken er zogenoemde 'Nightmares' waar je het best zo snel mogelijk voor op de vlucht kunt slaan.
Nightmares zijn vrijwel net zo snel als jij. Het is de bedoeling dat je ze kwijt raakt en je vervolgens een minuut of twee koest houdt tot ze stoppen met zoeken. Een dergelijke achtervolging doet een beetje denken aan de politie van GTA. Er zijn zelfs verschillende niveaus van gevaar (de rode bolletjes naast je minimap) die aangeven hoeveel Nightmares er op je hielen zitten.
Achtervolgingen met Nightmares zijn angstaanjagend en chaotisch. Je ziet geen flikker omdat het 's nachts pikdonker is . Probeer de grond zoveel mogelijk te ontwijken, want daar ben je nooit veilig. Je UV zaklamp is 's nachts je beste vriend, die houdt de Nightmares namelijk op afstand als je deze in hun gezicht schijnt, zodat jij er snel weer vandoor kunt. Probeer de Nightmares niet met je melee wapen neer te hameren. Dat is ten eerste zonde van de duurzaamheid van je wapen en ten tweede resulteert het negen van de tien keer in je eigen dood.
Dying Light review

Loot, loot, loot!

Overdag heb je tijd om op zoek te gaan naar de beste loot, vergelijkbaar met Dead Island. Dying Light kent een zeer uitgebreid crafting systeem waarmee je een groot arsenaal aan melee wapens in elkaar kunt flansen. Blauwdrukken zijn de kers op de taart in deze game. Hiermee kun je elementen aan je wapens toevoegen waarmee ze een stuk sterker worden.
De beste loot vind je in kisten en auto's die goed op slot zitten. Politiewagens zijn lastig open te breken, maar zeker de moeite waard. Je vindt er vaak ammo of vuurwapens. Vuurwapens zijn zeer schaars in de game en bovendien maken ze erg veel lawaai. Dying Light is absoluut geen game waarbij je roekeloos in de rondte kunt schieten. Vuurwapens gebruik je alleen in uiterste nood.
Het ontdekken van de stad en het doorzoeken van alle gebouwen naar de beste spullen is op het begin zeer vermakelijk en is een gegarandeerde afleiding van het hoofdverhaal. Je zult jezelf er vaak op betrappen dat je keer op keer enorm afdwaalt van je hoofdmissie, nieuwsgierig naar de loot die je in de honderden gebouwen in Dying Light kunt vinden.
Dying Light review

Levelen om te overleven

Naast het craftingsysteem is er ook een levelingsysteem waarmee je drie verschillende vaardigheden kunt ontwikkelen: overleven, behendigheid en kracht. Je krijgt vaardigheidspunten door je een bepaalde tijd met de vaardigheid bezig te houden. Overleven ontwikkel je door loot te verzamelen en te craften, behendigheid ontwikkel je door gebruik te maken van je parcours skills (vooral in de nacht) en kracht ontwikkel je door zoveel mogelijk zombies neer te maaien. Met vaardigheidspunten koop je extra skills die je leven in Harran een stuk gemakkelijker kunnen maken.

Verveling slaat toe

Toch gaat het zoeken naar spullen, het rennen over daken en het neerslaan van zombies op een gegeven moment vervelen. Daarom is de game op langer termijn iets minder boeiend. Zombies vormen overdag al snel geen uitdaging meer, terwijl de Nightmares 's nachts juist zo gevaarlijk zijn dat je zoeken naar loot wel kunt vergeten. Dag en nacht is op het begin een leuke afwisseling, maar voelt later al snel repetitief.

Co-op is een must

De co-op modus helpt enorm om de verveling tegen te gaan. Dying Light is twee keer zo leuk als je het samen met anderen kunt spelen. De game geeft jou en je vrienden tijdens het spelen verschillende wedstrijdjes om de competitie er een beetje in te houden. Denk hierbij aan spellen als 'wie slaat de meeste zombies neer in één minuut', of 'wie is als eerste bij de luchtdropping'. Ook als je vrienden geen Dying Light hebben is het mogelijk om je game openbaar te maken zodat iedereen die dat wil met je mee kan spelen.
Dying Light review

Dying Light - Onderscheidend, maar op lange duur repetitief

Al met al is Dying Light een vermakelijke zombie survival game, zeker in de eerste twintig à dertig uur dat je het speelt. Het duurt even voordat je alle functies van de game hebt vrijgespeeld en ontdekt, maar als je eenmaal een aardig aantal uren in de 'maingame' hebt zitten, slaat de verveling toch toe. De gameplay is simpelweg niet divers genoeg om voor lange tijd spannend te blijven. De co-op modus lost dit gelukkig voor het grootste gedeelte op en is een absolute must.
Dying Light onderscheidt zich van de andere zombie survival games met het unieke parcours element en is als je het samen met anderen speelt zeker een van de betere zombie survival games op die enorme berg. Misschien dat toekomstige DLC voorkomt dat de game over een paar maanden bij iedereen alweer onderop de stapel ligt.