Battlefield 3 was ongetwijfeld de grootste hype van de afgelopen maanden in het land der videospelletjes. Al ongeveer sinds de aankondiging van Battlefield 3 zijn ontwikkelaar DICE en uitgever Electronic Arts niet vies van wat gebluf ten opzichte van de concurrerende franchise
Call of Duty. Veel gamers hadden hoge verwachtingen van Battlefield 3. In deze recensie lees je of DICE met de nieuwe Battlefield echt een topgame heeft neergezet.
Om alles even meteen duidelijk te maken: Battlefield 3 kent drie spelmodi, namelijk de
campaign, de aparte coöperatieve missies en natuurlijk de multiplayermodus. De
campaign kun je alleen maar in je uppie spelen. Voor wie met een vriend de krachten wil bundelen, zijn er immers aparte co-op missies. Het hangt sterk van je eigen voorkeur af of dit een goede indeling is. Aan de ene kant is het jammer dat je het gave verhaal uit de
campaign niet met meerdere mensen kunt beleven, aan de andere kant valt het te prijzen dat DICE aan de co-op hoertjes heeft gedacht en er aparte missies voor heeft ingericht, zoals concurrent Infinity Ward dat ook in
Call of Duty: Modern Warfare 2 deed in de vorm van Special Ops.
Niets tegen Hollywood!
De singleplayer is overigens sowieso vet, ook al is het enkel in je eentje te spelen. Overal is alweer het standaardgezeik te horen dat het verhaal in de campaign veel te veel een Hollywood-verhaal is. Het schijnt erg populair te zijn om daarmee tegenwoordig games af te kraken. Maar wat wil je dan in hemelsnaam? Een variant op de Scheepsjongens van de Bontekoe? Het is begrijpelijk hoor, dat er zoveel met de term Hollywood-verhaaltje wordt gestrooid, want ja, het gaat over een oorlog tussen Russen en Amerikanen, en raad eens? Er komen ook nog kernwapens in voor.
Maar toch, betekent dat dat het een slecht verhaal is? Nee, absoluut niet. De game zit boordevol gave actie en je hebt geen moment rust tijdens het spelen. Daarnaast is er een redelijke variatie over alle missies genomen. Vrij ver in het begin van de campaign ben je één missie lang namelijk schutter in een vliegtuig. Ergens in het midden van het verhaal ben je twee missies achter elkaar de bestuurder van een tank. Het vliegtuiggedeelte is trouwens wel wat aan de simpele kant. Maar alleen al de explosies en het feit dat je als een hyena door de lucht jaagt, zorgen ervoor dat je ongemerkt toch steeds meer op het puntje van je stoel gaat zitten.

In het verhaal zie je in de tussenfilmpjes dat er iemand wordt ondervraagd. Dat ben jij. Je haalt herinneringen op en de missies die je speelt, zijn die herinneringen. Je wordt verdacht van het hebben van kwade bedoelingen. Merkbaar is dat DICE deze manier van een verhaal vertellen heeft gehanteerd om heel veel variatie te kunnen stoppen in de missies. Er hoeft namelijk geen verdere reden te zijn voor het feit dat de volgende missie zich plots helemaal aan de andere kant van de aardbol afspeelt. Het zijn namelijk herinneringen. Maar ook hier geldt: is dit storend? Nee, absoluut niet, het is een positief Hollywood-trekje. Laten we het daar maar op houden. Gewoon een slimheidje van DICE.
Op elkaar aangewezen
Overtuigd van de klasse van de singleplayer? Mooi, dan gaan we door naar de co-opmodus. De co-opmissies staan los van de campaign, dus denk niet dat je gewoon exact dezelfde missies voorgeschoteld krijgt, maar dan voor meerdere personen. De missies zijn, net als de Special Ops missies in Modern Warfare 2, overduidelijk ontworpen voor meerdere mensen. Het zijn geen standaardmissies waarbij twee personen of meer verplicht is. Nee, het is meer. Je bent op elkaar aangewezen. “Mik jij je javelin op die tank? Mooi, dan schakel ik die sniper uit!” Zo moet je het zien. Er zijn meerdere dingen tegelijk waar je op moet letten. Een ander voorbeeld is dat de één een helikopter bestuurt en de ander aan de zijkant van de helikopter achter een groot geweer zit. Omdat je echt niet zonder elkaar kunt, is het echt leuk om deze missies te spelen. Gebruik van een headset is daarbij eigenlijk onmisbaar.
Heel veel missies zijn er niet voor de co-op hoertjes. Zeker als je kijkt naar het brede aanbod aan missies in de Special Ops modus van Modern Warfare 2. Het zijn er namelijk slechts tien en dat is eigenlijk jammer, want dit geeft toch het idee dat de co-opmodus uiteindelijk een beetje afgeraffeld is. De co-opmodus in Battlefield 3 kan zich niet goed manifesteren tussen al het geweld van de singleplayer en multiplayer. Wel moet gezegd worden dat de missies behoorlijk pittig zijn, in ieder geval op Hard. Verwacht niet dat je er even doorheen wandelt.

Epische multiplayer
De multiplayer van Battlefield 3 is in één woord: geweldig! De mappen, de voertuigen, de teams, de klassen, de modi en het statistiekenoverzicht, alles klopt gewoon! Battlefield wordt nogal eens bekritiseerd om zijn voertuigen. Volgens sommigen voegen deze niets toe aan een first-person shooter of verstoren deze de balans ervan. In het geval van Battlefield 3 is geen van beide waar. De toevoeging van voertuigen doet de naam Battlefield eer aan. Het voelt immers veel meer aan als een echte oorlog dan bijvoorbeeld in Call of Duty het geval is. De balans wordt al helemaal niet verstoord, want voertuigen zijn eigenlijk net zo kwetsbaar als rondlopende soldaten. Denk niet dat je als groentje wel even flink wat kills kunt maken door wat met een tank rond te gaan rijden en schieten, want voor je het weet lig je op apegapen door toedoen van een bazooka.
De mappen in de multiplayer zijn, zoals we dat kennen van Battlefield, erg groot en wat DICE in Battlefield 3 opnieuw heel erg goed doet, is variatie aanbrengen. Geen kilometers lang nauwelijks te onderscheiden speelgebied. Alle mappen zijn vrij duidelijk ingedeeld in verschillende delen. Het meeste kun je van de gebieden genieten door op het hoogste plekje van de map te gaan staan en dan eens om je heen te kijken. Het is werkelijk waar prachtig! Ook de mappen onderling variëren heel erg van elkaar. Van woestijn tot stadscentrum, van bebossing tot stranden, van industrietereinen... afijn, je begrijpt wat we bedoelen. Door deze variatie zul je je niet snel vervelen in de multiplayer van Battlefield 3.

Leer jezelf kennen! De verschillende klassen die je kunt kiezen in de multiplayer geven we bij dezen ook nog even aandacht. Deze verschillen namelijk ietwat van die van
Battlefield: Bad Company 2. Daarin had je de klassen Assault, Engineer, Medic en Recon. In Battlefield 3 zijn dat Assault, Engineer, Support en Recon. Een kleine verandering die in de praktijk niet schokkend veel verandert. Medic is opgegaan in Assault, die daarvoor de doosjes met ammunitie heeft moeten afstaan aan Support. Spelend als de Support kun je perfect rugdekking geven aan je teamgenoten.
Hoe ver je gevorderd bent in deze klassen en welke wapens je het beste liggen, kun je allemaal zien in Battlelog. Dit is een dienst waar je eigenlijk alle denkbare statistieken van je Battlefield 3 carrière kunt terugvinden. Voor Battlelog hoef je niet je console op te starten, je kunt het namelijk heel goed gebruiken via de website
battlelog.battlefield.com. Daar log je in met je EA-account en vervolgens kun je alles terugvinden. Je rang staat er, je benodigde punten voor het bereiken van de volgende rang, je totale speeltijd, je speeltijd per klasse, je nauwkeurigheid, je winst/verlies ratio, je
kill/death ratio, je onderscheidingen, je favoriete wapens en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De ervaring leert dat het erg leuk is om op z’n tijd die statistieken eens te bekijken. Zo leer je als het ware kennen wat voor soort speler je zelf bent. Bovendien is Battlelog, in tegenstelling tot
Call of Duty Elite, volledig gratis.
Soms wat houterig en spastisch
Goed, na al dat gepraat over de verschillende modi komen we nu aan bij de gameplaytechnische aspecten van Battlefield 3. En we zeggen het maar meteen: directe concurrent Call of Duty speelt net wat lekkerder, net wat vloeiender. Hier en daar doet je soldaatje in Battlefield 3 niet helemaal wat jij wilt. Het wil weleens voorkomen dat hij uit het niets een spastische beweging maakt of dat je, terwijl je al aan het richten bent, langzaam nog naar links of rechts blijft bewegen. Daarnaast voelt de besturing soms wat houterig aan. In de campaign bijvoorbeeld komen een aantal momenten voorbij waarin je in een soort worstelpartij met een plots opgedoken vijand terechtkomt. Op je scherm verschijnen dan instructies over welke knop je moet indrukken om je vijand te slaan of te schoppen, of iets dergelijks. Wanneer je die knop dan niet exact op het juiste moment indrukt, mislukt je actie en word je gedood. Je moet dan voor zoiets onbenulligs terug naar je vorige checkpoint. Dit is heel frustrerend. Ten opzichte van Bad Company 2 is er overigens toch wel een goede verbetering aangebracht. De scope van een sniper beweegt nu op en neer. In Bad Company 2 stond deze nog helemaal stil, wat niet erg realistisch is.

De gameplay met de voertuigen is dan wel weer heerlijk. De vliegende voertuigen hebben een geavanceerde besturing, maar wanneer je deze eenmaal doorhebt, geniet je enorm van het feit dat je daar hoog bovenin de lucht hangt met een jet of helikopter. Je kunt dan prachtig de map observeren en op zoek gaan naar vijanden. In de campaign is dat niet zo moeilijk want de artifcial intelligence van je tegenstanders is niet helemaal goed uitgewerkt. Wanneer je achter je beschutting vandaan komt om iemand af te knallen, krijg je alle tijd om de vijand te spotten, aan te leggen en te schieten. Verwacht niet dat je vijanden hals over kop op zoek gaan naar dekking. Vaak blijven ze gewoon midden op een open stuk staan, alsof ze zichzelf graag beschikbaar stellen als schietschijf.
Nieuwe engine, inclusief gebreken
Los van de AI is het echter al heel snel duidelijk dat DICE bij de ontwikkeling van Battlefield 3 heeft gestreefd naar op en top realisme. De splinternieuwe Frostbite 2 engine speelt hier een grote rol in. Je kunt gerust stellen dat Battlefield 3 grafisch gezien de beste shooter is die op dit moment verkrijgbaar is. Dit uit zich onder andere in eerder genoemde prachtige omgevingen in multiplayermappen, maar ook in de adembenemende explosies. Zo voelt het bijvoorbeeld geweldig om in de missie 'Thunder Run' met een tank een benzinestation te mogen opblazen. Je geniet gewoon van die enorme knal en prachtige rookwolken. Het haarscherpe geluid daarbij maakt deze grootse ontploffingen tot een filmische ervaring. Het geluid is overigens in de gehele game heel mooi uitgewerkt. In vergelijking met andere first-person shooters is Battlefield 3 de overduidelijke koning qua geluidseffecten. Niet alleen de explosies, maar ook gewoon het heerlijke 'rakketak'-geluid tijdens het schieten en het geluid wanneer de kogels langs je oren suizen, dragen daar aan bij.

Dus Frostbite 2 is perfect? Nee, absoluut niet! DICE had er wellicht goed aan gedaan Battlefield 3 wat later uit te brengen, om de nieuwe engine écht af te maken. Noem ons mierenneukers, maar het voelt aan alsof de engine nog in de generale repetitie zit. Af en toe merk je dat de texturen nog niet helemaal zijn geladen wanneer je net een nieuw gebied betreedt. Verder zul je vooral de campaign niet doorkomen zonder een enkele bug tegen het lijf te lopen. Wij kregen onder andere te maken met teammaten zonder benen, zwemmende soldaten in een kurkdroge parkeergarage in Parijs en maten die door hekken liepen, terwijl wij zelf helemaal om moesten lopen om bij hen te komen.
Belofte maakt schuld!
Maar wat meteen in het oog springt is dat de destructie in Battlefield 3 slechts beperkt is. DICE en EA hebben maandenlang opgeschept over dat je heel veel kapot kunt maken in Battlefield 3. In de praktijk is dit echter heel inconsequent gedaan. Het kan zomaar voorkomen dat je een bepaalde muur helemaal met de grond gelijk kunt maken, terwijl exact zo’n zelfde muur aan de andere kant van een gebouw er nog geen krasje aan overhoudt wanneer je er zwaar geschut op loslaat. Daarmee maken EA en DICE hun beloften dus niet helemaal waar. Gelukkig vallen deze verschijnselen vooral op in de campaign en veel minder in de multiplayer, waarvan wij veronderstellen dat jullie die toch het meest zullen spelen.
Houdt je wel even zoet! Met Battlefield 3 zet DICE grote stappen ten opzichte van de vorige telg uit de
Battlefield franchise. De
campaign is geweldig, de multiplayer is nog beter dan de geprezen multiplayer uit Bad Company 2 en de Frostbite 2
engine maakt de hele game grafisch tien keer mooier dan een willekeurige andere shooter. Dit bevordert het totaalplaatje dat realisme heet. Weliswaar kent de nieuwe Frostbite
engine nog wat gebreken en niet de minste, maar alles tegen elkaar afgewogen blijft Battlefield 3 een heerlijke game waarvan de multiplayer je nog wel even bezig zal houden.
Cijfer: 8.8