DriveClub VR Review - In de eerste versnelling

dinsdag, 29 november 2016 om 10:20
Trek je racekleding aan want speciaal voor de PlayStation VR heeft Evolution Studios DriveClub een upgrade gegeven. Vanaf heden voel je je helemaal een echte autocoureur met DriveClub VR. Hoe de game zich manifesteert in virtual reality, lees je in deze DriveClub VR Review.
DriveClub staat inmiddels al ruim twee jaar bekend als de racegame die een ongekende hoeveelheid aan content biedt, gecombineerd met schitterende gameplay en prachtige omgevingen. Dat deze game sinds kort voor een virtual reality omgeving is gebouwd, klinkt daarmee als een hele welkome game voor de PlayStation VR liefhebbers. Zeker als je bedenkt dan Gran Turismo Sport uitgesteld is. In deze DriveClub VR Review kom je erachter wat deze VR-versie allemaal te bieden heeft.
Driveclub VR Review

Meer DriveClub

DriveClub werd twee jaar geleden, niet meer dan terecht, door ons beoordeeld met een 8,5. De game bood raceliefhebbers legio auto's, variërend van kleine koekblikjes tot dure bolides, uiteenlopende parcours in prachtige omgevingen en vele uitdagingen om races spannend te maken en houden.
Al het voornoemde is ook precies wat DriveClub VR jou te bieden heeft, met uitzondering van een punt, waarover later meer. De kenmerkende races bestaan uit wedstrijden, tijdritten, driften en de kunst van het maken van perfecte bochten. Je kiest voor kort eventjes spelen uit een enkele snelle race, of als je lang de tijd hebt uit 'events'.
Deze zijn in vele verschillende moeilijkgraden samengestopt, waarbij de verschillende onderdelen gecombineerd zijn of juist als één geheel samen zijn gevoegd. Door deze evenementen succesvol af te sluiten, verdien je sterren waarmee je nieuwe parcours en uitdagingen vrij kan spelen. Bij ieder tiental aan behaalde sterren zal er een nieuwe wereld voor je open gaan.
Driveclub VR Review 2

Boordevol content

In totaal bevat de game 80 auto's en meer dan 100 verschillende circuits. Deze duizelingwekkende cijfers geven maar aan dat de game andermaal overloopt van content en er voor iedereen wel iets interessants tussen zit. Zo heb je de kans om je Volkswagen Golf mee te nemen naar de straten van Japan, of juist één van de sportauto's naar Canada.
Net als in DriveClub is het nu mogelijk om alle auto's van binnen en buiten eens grondig te bekijken, net alsof je bij de plaatselijke autodealer bent. In combinatie met de VR-bril geeft dat je het gevoel alsof je daadwerkelijk in de auto zit, net als wanneer je de auto mee de weg op neemt. Iets wat een unieke belevenis geeft en niet eerder voor de PlayStation 4 mogelijk was.
Hiermee legt het een goede basis voor wat racegames in combinatie met de VR-bril in de toekomst zouden moeten worden. Het geeft je namelijk door je 360 graden zicht en je achteruitkijkspiegels wel het idee alsof je daadwerkelijk in de auto zit te scheuren. Hierdoor gebruik je zelfs je spiegels in plaats van op 'rondje' of 'driehoekje' te drukken om achter je te kijken.
Driveclub VR Review 3

"Genieten" van de omgeving

Driveclub VR kent ook enkele nieuwe features, waaronder de 'virtuele passagier' modus. Hiermee kan je vanaf de passagiersstoel de snelle rondetijden die je geklokt hebt nog eens als bijrijder herbeleven. Daarnaast kent DriveClub VR ook een 'cruise control' modus. Heb je helemaal geen zin om te racen, maar wil je liever in je auto toeren terwijl je van de omgeving geniet, dan kies je hier voor.
Maar daarmee belanden we juist op het punt waarin DriveClub VR enigszins verzaakt. Daar waar je bij de originele game geniet van de wonderschone wereld, doe je dat in deze nieuwe virtuele versie niet. Het heeft er alles mee te maken dat de PlayStation VR niet de virtuele wereld op dit hoge niveau weer kan geven. Hierdoor beleef je de race wel van binnen de auto, maar stoor je je vaak aan de kwaliteit als je het idee hebt dat je naar een korrelig bioscoopscherm zit te kijken.
Het verbluffende grafische vermogen waarover gesproken wordt op de PlayStation site valt dus erg tegen. Nu geldt 'de mindere kwaliteit' voor vele VR-games, maar bij andere spellen accepteer je dit gegeven doordat je de game extra intens beleeft. In het geval van DriveClub is het voornamelijk storend en is de intensiteit van de auto daadwerkelijk besturen niet groot genoeg om dit door de vingers te zien.
Driveclub VR Review 5

Nog in de kinderschoenen

Mocht je DriveClub hebben, dan zou je deze eens voor de grap met een VR-bril moeten spelen. Behalve het feit dat het geheel niet in 360 graden is, geeft het je wel een beeld van hoe de game er kwalitatief gezien uit zal zien. Dan kan je namelijk beslissen of je voor 40 euro de volledige game koopt of de ontwikkeling op het racegebied nog even afwacht.
Het is en blijft natuurlijk de eerste echte racegame voor de PlayStation VR. Met dat in het achterhoofd houdend, kan je wel stellen dat het een hele mooie en interessante stap is voor racegames in virtual reality. Wie wil er nou niet het gevoel hebben daadwerkelijk achter het stuur te zitten in een racewagen die niemand die dit leest, kan betalen? Laat staan als Max Verstappen in virtual reality achter het stuur kruipen van een Formule 1 auto.
Driveclub VR Review 4

Interessant, maar nog niet daar

Hoewel DriveClub VR qua kwaliteit bij lange na het niveau van de originele game niet haalt, biedt het wel een eerste, en momenteel enige, vermakelijke racegame voor de PlayStation VR. Wat betreft de content zit het bij DriveClub wederom wel snor. Legio auto's, banen en uitdagingen zorgen ervoor dat je ondanks de kwaliteit voor langere tijd geboeid kunt blijven spelen.
Misschien moeten we DriveClub daarom niet afrekenen op zijn fouten, maar zien als een mooi begin van iets wat elke autoliefhebber straks met zijn VR-bril wil kunnen en dat is genieten van een hele rits auto's terwijl je door de straten of door het platteland van elk denkbaar land of stad cruist. Laat dit een voorbeeld zijn voor alle andere racegames, waar we met smacht op wachten tot deze ook naar virtual reality komen.
DriveClub VR is sinds 13 oktober te verkrijgen voor 40 euro voor de PlayStation 4.