Drive to Survive seizoen 3 Review – Een welkom kijkje achter de schermen bij de Formule 1!

maandag, 22 maart 2021 om 14:00
9f1630053662
Twee succesvolle seizoenen tekende Netflix al af met Drive to Survive, alvorens ook de Formule 1-documentaire de gevolgen van COVID-19 ondervond. Zou er überhaupt worden geracet in 2021 en zo ja, zou Netflix wederom mee mogen lopen met alle teams op de grid? Het antwoord op die beide vragen is gelukkig ‘ja’, waardoor er nipt voor aanvang van het 2021-seizoen tien gloednieuwe afleveringen op de streamingdienst staan. In onze Drive to Survive seizoen 3 review lees je waarom ook deze editie een must-watch is voor elke F1-fanaat!

Abrupte pauze

Op het moment dat de wereld de gevolgen begint te ondervinden van de uitbraak van COVID-19 aan het begin van 2020, lijkt de Formule 1 vooralsnog veilig. De wintertests worden afgerond en ook de GP van Australië lijkt gewoon door te gaan, totdat de eerste positieve test binnenkomt bij het F1-team van McLaren. Wat nu? Een abrupte einde wordt gebracht aan het raceweekend en daarna blijft het stil. Niemand weet precies hoe nu verder.
In Drive to Survive seizoen 3 wordt er direct ingezoomd op de wereld-veranderende gebeurtenis en de stappen die vervolgens worden gezet. Niet tot in de fijnste details (de kant van Liberty Media en de bergen die voormalig CEO Chase Carey heeft verzet wordt onbelicht gelaten), maar het is een mooie introductie voor de rest van het seizoen. Hoe belangrijk en drastisch de gevolgen van de uitbraak ook zijn, het draait immers maar om één ding: racen!
drive to survive seizoen 3 review pic 2f1616255066

Vertrouwd format

Met de ervaring van de twee voorgaande seizoenen op zak, werkt Netflix ook in seizoen 3 een prima format af: in een X-aantal afleveringen (negen als je de introductie-episode niet meetelt) worden verschillende gebeurtenissen aangehaald, coureurs gevolgd of teams onder de loep genomen. In sommige gevallen begint dat vertrouwde wel een beetje uit te werken, aangezien Netflix wederom inhaakt op de ‘clowns’ uit de wereld der Formule 1: Daniel Ricciardo en Guenther Steiner zijn de iconen van de serie en komen zodoende wederom aan voldoende airtime terwijl er wederom andere interessante personen buiten beschouwing worden gelaten.
Dat gezegd hebbende: het 2020-seizoen kende de nodige interessante gebeurtenissen waar Netflix gelukkig wél op inhaakt. Te denken valt aan de interne coureursproblemen van Red Bull Racing (oké, ook dat komt elk seizoen terug, maar dat ligt meer aan de keuzes van het team), het volgen van Valtteri Bottas tijdens zijn rebelse periode in Rusland, de twijfelachtige legitimiteit van de Racing Point en natuurlijk de dip van Ferrari. Helaas kiest Netflix ervoor om over dat laatste onderwerp geen échte deep-dive te doen. Waarschijnlijk omdat Ferrari ook dat dicteert (zoals al jaren gebeurt met interviews, vragen moeten vooraf worden goedgekeurd), maar het had wel nét even wat kritischer gemogen.
10f1616255114

Focus op het ‘midfield’

Wat ook opvalt is dat seizoen 3 erg in het teken staat van het middenveld op de grid: McLaren, Renault en Racing Point zijn de drie teams die de meeste airtime krijgen. Niets mis mee als je kijkt naar hoe interessant die strijd was het afgelopen jaar, maar je vraagt je af of er geen ander onderwerp was om aan te snijden. Ook probeert Netflix wederom bepaalde zaken nét even wat meer aan te dikken om het spectaculairder te laten lijken dan daadwerkelijk het geval was. Natuurlijk, dat hoort bij een sensationele serie, maar het voelt een beetje neppig als je de daadwerkelijke ontwikkelingen hebt gevolgd.
Gezien het verloop van het 2020-seizoen en de actie die plaatsvond achter de twee topteams (Red Bull Racing en Mercedes) is het verder een logische keuze dat er meer wordt gekeken naar die smaakmakers. Het meenemen van informatie verstrekt in eerdere afleveringen of seizoenen (het Racing Point brake-duct-drama bijvoorbeeld) verweeft andere afleveringen ook nét even wat beter. Zodoende krijg je meer het idee dat er een rode draad door de afleveringen loopt in plaats van op zichzelf staande onderdelen.
7f1616255138

De échte fan weet wel beter

Wat na twee seizoenen wel beter had gekund en misschien wel gemoeten, is het correct presenteren van bepaalde zaken op de tijdlijn. Beelden van totaal andere momenten van een race (of boordradio’s of zelfs andere races) om een punt te maken is slechts een beetje storend, maar doen alsof iets op een ander moment pas plaatsvond kan écht niet. En dan hebben we het natuurlijk over het DAS-systeem van Mercedes.
In de tweede aflevering van seizoen 3 wordt gedaan alsof de Zilveren Pijlen tijdens de eerste échte race van het seizoen (in Oostenrijk) plots met het nieuwe stuursysteem zijn gaan rijden. Ook de voice-over (“Dit hebben we nog niet eerder gezien”) doet vermoeden dat het pas tijdens dat raceweekend is gebracht. Elke kijker van de koningsklasse weet dat dit onjuist is.
De voice-over komt van gedurende de wintertests in Barcelona, waar het systeem van Mercedes ook ‘in het wild’ werd gezien. Iets dat mogelijk werd gemaakt omdat er eindelijk series werk was gemaakt om de wintertests uit de zenden op het videoplatform van de Formule 1. Mogelijk dat Netflix daar niet aanwezig was, maar het is op zijn zachts gezegd onjuist om te doen alsof Mercedes na een lange ingelaste pauze plots met het systeem komt. Voor de neutrale kijker had het niets uitgemaakt, voor de vaste kijker een punt van frustratie.
5f1616255164

Uitkijken naar knallend 2021

Het feit dat het Netflix is gelukt om in deze bizarre omstandigheden en uitermate kort seizoen toch met tien vermakelijke afleveringen te komen (een echte kippenvel-episode is nummer 9, maar ook de Bottas-special is een hoogtepunt), is een pluim waard. De dienst valt misschien terug op dezelfde personen en teams, maar dat waren dan ook wel de namen waar vaak wat over te zeggen viel in 2020. Daarnaast moet Netflix maar net aanwezig zijn op het moment dat er wat gebeurt (het raceweekend in Turkije was een mooie aflevering geweest), wat ook niet te voorspellen valt.
Nu de wereld weer richting het normale gaat (of het nieuwe normaal) en we na de wintertests van dit seizoen toch reden hebben tot denken aan een spannend gevecht in de top, is het uitkijken naar 2021. Seizoen 4 kan zoals het er nu naar uit ziet rekenen op 23 races om afleveringen uit te maken, wat er beduidend meer zijn dan afgelopen jaar. Nu alleen hopen dat er wat andere smaakmakers naar voren treden in de komende maanden om voor wat afwisseling te zorgen!
2f1627300690

Drive to Survive seizoen 3 – Lessen te leren, maar format houdt prima stand

Dit seizoen van Drive to Survive kende iets minder sappige (of spraakmakende) onthullingen dan voorheen en toch minstens één storende verkeerde framing van gebeurtenissen. Ondanks dat zijn de tien afleveringen die op Netflix staan een welkom zoethoudertje net voordat het 2021-seizoen losbarst.
1f1628767859