Dragons vs. Unicorns Review

donderdag, 13 december 2012 om 18:00
In de App Store zijn er veel gratis spellen te downloaden. Veel hiervan zijn volgens het free-to-play model en daarbij hoort Dragons vs. Unicorns, die nu voor iOS uit is gekomen, ook. Deze tower defense game draait om het beschermen van 'eenhoornbaby's' en lijkt heel schattig, maar wij keken verder om erachter te komen of dit niet stiekem een draak van een game is.
In de wereld van Winkeros is het hommeles. Een boosaardige draak heeft besloten dat hij de macht over de wereld wil en kan daar wel wat magische kracht bij gebruiken. Toevallig hebben Chibicorns, de baby’s van een eenhoorn, deze kracht. Natuurlijk weet de draak dit en hij is er dan ook op uit om deze wezentjes te stelen. Jij, als eenhoorn, laat dit niet op je zitten en gaat de strijd aan met de draak en zijn kornuiten.
Kruistocht door Winkeros
Je zult echter wel de wereld van Winkeros moeten doorkruisen om bij de boosaardige draak te komen en dat betekent dat je ook te maken krijgt met het leger van de draak. Terwijl je je in deze tower defense game een weg baant richting de draak, kom je namelijk in meerdere delen van de wereld terecht.
Ieder deel van de wereld bestaat weer uit meerdere levels waar je eigenlijk steeds hetzelfde trucje uit moet halen. Het speelveld is aan de linkerkant namelijk bezet met vier Chibicorn eieren en een torentje waar een eenhoorn op een torentje zit. Voor dat torentje zit een egeltje en dat is jouw wapen tegen de vijanden die op je af komen.
Door simpelweg lijnen te tekenen, zal je het egeltje op pad sturen om als een cirkelzaag door de vijanden, die vanuit de rechterkant het veld op komen lopen, dood te maken voordat ze jouw eieren verwoesten. Doordat de vijanden steeds in beweging zijn, kan het een uitdaging zijn om het juiste pad te tekenen.
Uitdaging genoeg, maar steeds hetzelfde
Vanuit de rechterkant van het scherm komen echter niet alleen vijanden het beeld in wandelen. Ook konijntjes zullen voorbij komen die jouw eieren juist uit komen broeden, waardoor je een Chibicorn ter wereld brengt en dat levert natuurlijk punten en extra’s zoals hoefijzers op. De konijnen zullen niet over een rechte lijn naar een ei lopen, maar kriskras over het scherm huppelen, waardoor het lastig kan zijn de verschillende vijanden het hoofd te bieden zonder een konijn mee te pakken.
Om de uitdaging nog wat groter te maken is er meer dan één type vijand. Zo is er bijvoorbeeld een kat met bokshandschoenen aan, een agressieve schildpad en een behekste kikker. Elk van deze vijanden moet je op een andere manier uit de weg ruimen. De kikkers zijn zoals genoemd slechts omhulsels voor twee andere vijanden, de katten gaan in één keer dood als je ze raakt en de schildpadden moet je twee keer raken. Om je door een level heen te knokken moet je alle vijanden dood zien te maken en dat vergt wat aan tactiek en timing. Ook het feit dat er steeds meer vijanden en uiteindelijk zelfs eindbazen ten tonele verschijnen voegen wat toe aan de uitdaging in de game.
Tekenfilmgeweld
De vijanden zien er allemaal leuk uit door de stijl waarin de game gemaakt is. Dit geldt ook voor de levels, alhoewel deze wel wat eentonig overkomen als je wat verder in een stuk van de wereld bent. De schattigheid die van je scherm afspat is echter snel afgelopen als je een vijand vermoordt. Dan zal deze namelijk uit elkaar spatten en in bloederige stukjes op het speelveld terecht komen. Ook de soundtrack maakt de game erg schattig, maar door de moeilijkheidsgraad is dit dus lang niet altijd zo.
De game is wel ergens grappig. Als je al bedenkt dat er katten met bokshandschoenen over het scherm komen wandelen, is dit al enigszins duidelijk, maar zelfs de hoofdpersoon, de eenhoorn in het torentje, in de game ziet er belachelijk uit. Verder in de game krijg je upgrades om je eieren te beschermen. Deze komen in de vorm van een snoepstok of cupcakes, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van een kabouter die vallen voor de vijand graaft.
Extra bescherming is duur
De upgrades moet je wel kopen voordat je deze kunt gebruiken. De upgrades kun je kopen met hoefijzers of cupcakes, afhankelijk van de upgrade. Juist op dit punt lijkt de game een beetje verziekt te worden, want eigenlijk alle upgrades zijn duur. De hoefijzers, die je verdient als je een level haalt, krijg je niet met de vleet en de cupcakes kun je alleen door middel van een microtransactie verwerven. Op zich is dit laatste helemaal niet erg, maar het feit dat je de upgrades op een gegeven moment echt nodig hebt als je geen talloze keren de reeds gehaalde levels opnieuw wil spelen, drukt de pret enorm. Het free-to-play model wat de game hanteert gaat dan ook niet helemaal op, want hoewel je gratis kunt spelen, kun je niet altijd op die manier winnen.
Leuk voor even
Hoewel Dragons vs. Unicorns een free-to-play titel is, wordt je eigenlijk op een gegeven moment gedwongen op te betalen, tenminste als je niet uren achtereen dezelfde levels wil spelen. Het spel heeft een leuke, grappige en schattige stijl met zeer bloederige elementen erin en speelt lekker weg. De diversiteit van de vijanden is prima, maar de eentonigheid in de levels en het feit dat je steeds maar lijntjes zit te tekenen gaat op den duur vervelen.