Dr. Luigi Review

maandag, 27 januari 2014 om 16:30
Wie bij de naam Dr. Luigi denkt aan een game als Dokter Bibber komt bedrogen uit. Het spel heeft weinig te maken met doktertje spelen, een aangepaste Tetris komt eerder in de buurt. Dr. Luigi is een puzzelgame waarin pillen centraal staan - knotsgek!
Doktertje spelen is er dus weinig bij. Het concept is simpel: er worden pillen langzaam naar beneden gegooid - zoals Tetris - en al puzzelend moet de speler die op de juiste plek leggen door ze om te draaien en kleur bij kleur te sorteren. Daarmee vernietig je dan een 'virus' en kun je monsters (dit zijn bacteriën) opruimen. Dat klinkt allemaal spannender dan het is. Want het is enkel een kwestie van blauwe kleuren bij elkaar sorteren zodat de monsters buiten het speelveld verdwijnen, een soort vier op een rij dus.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Dr. Luigi is een tamelijk saaie game. In eerste instantie denk je: 'Wauw wat veel opties voor een puzzelgame.' Daarna ontdek je al snel dat die opties niet zo boeiend zijn en dat is doodzonde.
Dr. Luigi screenshot

Oud en vertrouwd

Dr. Luigi heeft vier verschillende modi om te spelen. Dit zijn Operation L, Virus Buster, Online Battle en Retro Remedy. De liefhebber zal het meteen doorhebben: er zitten wat nieuwe opties tussen. Wees maar niet te blij, want dan zul je van een koude kermis thuiskomen.
Het leukst is het nog altijd oude vertrouwde Retro Remedy, waarin je de kleurrijke pillen op de juiste plaats bij elkaar plaatst en daarmee virussen uitroeit. Je moet je voorstellen dat de verwachtingen voor een Dr. Luigi bij menig Nintendo gamer hoog lag na het betrouwbare en leuke Dr. Mario van vroeger. Toen kwamen de pillen per twee kleuren naar beneden en niet vier, zoals nu gebeurt in menig optie in Dr. Luigi. Daarmee wordt de plank behoorlijk misgeslagen.

Nee, niet leuk

De rest van de modi, al is dat natuurlijk smaakafhankelijk, is dan ook niet zoveel aan. In de Virus Buster modus zit je te geforceerd met de Wii U Gamepad touch controls te frutselen. Leuk om even te checken, maar daarna wil je toch weer terug naar de basis: gewoon knoppen. Want dat is hoe deze puzzelgame vroeger ook gespeeld werd. Het probleem is dat dit geen game is die ontwikkeld is voor een GamePad. We hebben hier te maken met een franchise die al wat jaren meegaat, waar dan opeens vernieuwing in moet worden gestopt. Het pefecte voorbeeld dat dit niet altijd goed uitpakt is dan ook deze game.
Verder is er nog een nieuwe modus Operation L, waarin je pillen in de vorm van een L hebt en opeens twee pillen tegelijk moet neerleggen en die moet wisselen van vorm. Erg chaotisch en ook veel te lastig om echt onder de knie te krijgen. Waarschijnlijk interessanter als de mens met twee paar ogen was geboren in plaats van één. Oké, voor een kwartiertje is het leuk, maar daarna ontdek je dat het de nieuwsgierigheid was die won... en niet de kwaliteit van de modus.
Dr. Luigi screenshot

Online geen groot succes

De online optie is wel leuk, maar je kunt soms wachten tot je een ons weegt voor je een tegenstander te pakken hebt. Na 5 à 10 minuten wachten zal er wel iemand komen, maar dan is de speelplezier deels al bedorven. Dus heel veel meerwaarde is er dan niet. De game kost 15 euro, wat behoorlijk veel is voor een spelletje waarbij slechts één modus leuk is, terwijl je die al kende.

Natuurlijk zijn de muziekjes leuk en aantrekkelijk, zoals het nummer Fever, maar dat mag je van een Nintendo game verwachten. Toch weten ze niet zo iconisch te zijn als die van voorganger Dr. Mario. Wellicht heeft Nintendo de geluiden iets te modern willen maken, of is het toch het melodietje dat niet pakkend genoeg is? Hoe dan ook, de muziek is best leuk, maar weet die hele bekende Dr. Mario-chiptunes niet te evenaren.
Verder zijn de graphics prima verzorgd en de presentatie met Luigi is ook verfrissend. Maar wees eerlijk: wat moet je anders anno 2014? Op dit vlak hanteert Nintendo gewoon de standaard, niet meer en niet minder. En daarmee mág de game simpelweg dan ook geen punten scoren.

Niet de moeite waard

Eigenlijk is de goede aankleding dan ook alleen maar een manier om de waarheid te verhullen, namelijk het feit dat deze puzzelgame behoorlijk de plank misslaat. Houd het vooral bij de oude Dr. Mario. Dat kost je namelijk niet onnodig 15 euro. Die bewaar je dan voor een echte Nintendo topper, zoals het aankomende Donkey Kong Country: Tropical Freeze.
Cijfer: 5