DOOM Eternal Review - Hel op Aarde, maar dan leuk!

dinsdag, 17 maart 2020 om 15:00
doom eternal artf1584443208
Na het succes van de terugkeer van DOOM in 2016 kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Toen DOOM Eternal werd aangekondigd was de hype al groot, maar maakt de game het nu ook echt waar? Je leest het in deze review van DOOM Eternal.
Zodra je de campaign opstart word je meteen naar binnen gezogen. De game begint meteen met een hele toffe openingsscène waarin je de DOOM Slayer met ijzeren wil zijn shotgun ziet laden, om vervolgens door een portaal te stappen richting Aarde. De scene weet gelijk de toon te zetten voor de eerste missie en zelfs de rest van de game: je bent op jacht. De prooi waar je op jaagt is niet standaard, het zijn demonen uit de Hel en de personen die met de demonen samenwerken. Spelers van de vorige game zal het gelijk opvallen in het eerste level, het pistooltje met oneindige munitie is weg. Er is gekozen om volledig te gaan voor beperkte munitie. Iets wat, vooral in de latere delen van de game, leidt tot spannende momenten.
DOOM Eternal bouwt in het begin heel rustig je zelfvertrouwen op om je vervolgens in moordende demonenhordes te gooien. Hoe verder je komt, des te meer je moet gaan nadenken over hoe je de confrontatie aangaat. DOOM Eternal legt namelijk wat meer de nadruk op denken in plaats van gewoon doen. Alle demonen hebben zo hun zwaktes en dus zal je constant na moeten denken over welk wapen je op welk moment in het gevecht gaat gebruiken. Een andere mogelijkheid is dat je gewoon zonder munitie komt te zitten. Gelukkig zijn er genoeg manieren om snel je wapens aan te vullen. Zo krijg je al heel gauw toegang tot de kettingzaag. Net zoals in de vorige game levert een kill met de kettingzaag munitie op.
20200316194801 1f1584385104

Fortress of DOOM

In DOOM Eternal heb je een Main Hub waar je tussen missies door terugkomt. Het biedt een andere ervaring dan de vorige game, waar alle levels elkaar opvolgden. In het Fortress of DOOM kan je best veel doen. Met Sentinel Batteries kan je upgrades ontgrendelen, maar je kan de batterijen ook gebruiken om nieuwe outfits te ontgrendelen om je Slayer mee te personaliseren. Ook kan je in de Fortress of DOOM het Ripatorium vinden. Dit is een demonengevangenis die je vrijwillig kan betreden om je rip and tear skills te verbeteren. Het biedt je de mogelijkheid om een beetje te experimenteren met nieuwe runes of om wapens te testen die je normaal eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt.
Verder kan je alle dingen bekijken die je in DOOM Eternal hebt verzameld en er is heel veel te verzamelen. In ieder level kun je wel een paar geheime ruimtes vinden waar spullen verborgen liggen. Zo kan je LP's vinden met bekende soundtracks, vervolgens kan je ze dan luisteren in het Fortress of DOOM. Daarnaast kan je ook upgrades, speelgoedfiguren en cheat codes vinden. Nou zie ik je fronsen bij cheat codes. Geen zorgen, je kan ze alleen gebruiken als je een level opnieuw wil spelen. Het is een aanrader, want zoveel plezier zal je zelden beleven. Vooral omdat je alle verzamelde cheat codes in één keer kan activeren. Zo kan je ervoor kiezen om een permanente Overdrive pickup te combineren met een permanente Berserk pickup: plezier gegarandeerd. Het voegt een nieuwe laag toe aan een game die uit zichzelf al heel stevig staat.
20200316195255 1f1584386539

Dit keer wél een duidelijk verhaal

Waar de vorige DOOM de plank een beetje mis sloeg, is dat je heel erg op zoek moest gaan naar het verhaal. Deze keer is dat net wat anders. Het verhaal is veel duidelijker, langer en ook interessanter. De meeste achtergrondinformatie moet je nog steeds in de levels vinden en dan vervolgens lezen in je codex. Dat is best jammer, maar best begrijpelijk als je ziet hoeveel diepgang er is toegevoegd aan het verhaal. DOOM Eternal biedt je enorm veel mogelijkheden om je meer te verdiepen in de lore van de wereld. Gelukkig is het verhaal niet het enige wat ze verbeterd hebben aan DOOM Eternal.
De vorige DOOM kreeg namelijk ook nog wel eens kritiek voor het zijn van een horde mode met een verhaaltje. DOOM Eternal doet het net wat beter door je soms ook te confronteren met je vrienden uit de onderwereld wanneer het even wat rustiger is. Soms gooien ze ook nog een hele sterke tegenstander naar je toe, wat in sommige gevallen kan leiden tot flinke paniek. Zoals eerder vermeld heb je namelijk geen wapen met oneindige munitie meer om op terug te vallen, dus soms kom je even zonder munitie te zitten. Gelukkig spawnen er altijd wel zwakke demonen die je makkelijk met je kettingzaag uit de weg kan ruimen om je munitie weer aan te vullen, maar als je in een smal gangetje aan het vechten bent heb je weinig bewegingsruimte.
20200316195319 1f1584387561

Het verleden in een nieuw jasje

DOOM Eternal betuigt ook een eerbetoon aan de DOOM games van weleer. Zo kun je dus LP's vinden met eerdere soundtracks, maar dat is niet het enige. Er is bijvoorbeeld een modus waarbij je jouw wapen in het midden van het scherm plaatst, zoals het ook bij de eerste DOOM games was. Het voelt een beetje gimmicky, maar het is een leuke toevoeging voor de mensen die nog warme gevoelens dragen voor de originele games. Ook kan je in de levels extra levens vinden. Je kan ze herkennen aan het groene helmpje met de kenmerkende '1up' tekst erboven. De extra levens komen handig van pas in de bossfights, want ze zijn namelijk een stuk lastiger dan in de vorige game. Het is niet meer een geval van hersenloos kogels pompen in een boss, ze vereisen nu daadwerkelijk een gerichte aanpak. Dit zet dus weer de lijn voort van eerst nadenken voordat je schiet.
Dat betekent niet dat DOOM Eternal perfect is. De game heeft namelijk last van een paar vervelende, geforceerde platformsecties. Nou is het niet heel erg, maar het kan wel enorm frustrerend zijn als je een extra leven kwijtraakt doordat een sprong net niet goed wil lukken. De meeste frustratie in DOOM Eternal komt dan ook voort uit deze secties. Gelukkig ligt de nadruk van de game niet op het platformen, maar op het vechten met demonen. De puzzelsecties die je tegenkomt zijn ook niet bijzonder uitdagend, maar net zoals met het platformen ligt de nadruk daar niet op. Toch maakt het de game net wat meer een klusje om doorheen te werken. Dat is dus niet het gevoel dat je wil hebben bij een game als DOOM Eternal.
doom eternal 02f1578385740

DOOM Eternal Review - Knallen op de limiet

Het gevoel dat id Software echt heeft gekeken naar wat de eerste DOOM games goed maakte is fijn. Ze hebben met DOOM Eternal een game neergezet die niet alleen goed is voor de huidige standaard van games, maar ook heel respectvol terugblikt op wat het verleden juist zo goed maakte. De combinatie hiervan zorgt voor een succesformule waar we hopelijk meer van gaan zien in de toekomst. Er zijn meer manieren dan ooit tevoren om het leger van de mortally challenged mee te lijf te gaan.
Natuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, zoals de platform- en puzzelsecties, maar dat mag de pret niet drukken. DOOM Eternal is volgestampt met content. Van collectibles tot aan master levels, je blijft wel even zoet met de game. Als je volledig door de singleplayer heen bent, staat er ook nog een multiplayermode genaamd Battle Mode op je te wachten. Kortom, DOOM Eternal is een aanrader voor iedereen die op zijn tijd behoefte heeft aan puur plezier in shootervorm.