Disney's Planes The Video Game Review

vrijdag, 18 oktober 2013 om 15:00
Toen Disney de film Planes aankondigde, zijn veel mensen de film gaan zien als een derde Cars-film met vliegtuigen in plaats van auto’s. Op zich een goed idee, vooral als de game net zo tof is als die laatste Cars-film. Maar klopt dat ook?
Voertuigen met gezichtjes in een animatiefilm, het concept is natuurlijk precies hetzelfde als Cars. Grappig genoeg is de game dat ook in veel opzichten. Naast de gezichtjes is Planes een game die erg aanvoelt als een racegame. Dat is op zich positief, want menig gamer zal bij een ‘vliegtuiggame’ toch denken aan lastige games zoals Flight Simulator.
Gelukkig is Planes echt een kindergame en dat is dan ook hoe we hem moeten reviewen. Het is dan ook vrij makkelijk om te spelen. Je bent het vliegtuigje Dusty en je doet allemaal losse missies die samen een verhaaltje vormen. Zoals in de meeste games is het niet het verhaal waarvoor je het speelt. Vooral als je jouw 3DS in bijvoorbeeld de trein gebruikt zonder geluid, krijg je weinig van het verhaal mee. Als je ze wilt horen praten, moet je dus je oordopjes indoen want de tekst komt niet vaak in beeld te staan.
Geluid iets te realistisch
Als je het geluid aan hebt staan of oordopjes gebruikt, is het alsnog best lastig om te volgen wat er gezegd wordt. De achtergrondmuziek staat namelijk redelijk hard en het geluid heeft nogal een ruis, waardoor het vaak moeilijk te verstaan is wat je vliegtuigmaatjes je proberen te vertellen. Iedereen die in de buurt van Schiphol woont, weet dat vliegtuigen aardig wat herrie maken. Probeer daar maar eens bovenuit te schreeuwen.
Het is dan ook fijn dat de missies waaruit de game bestaat, wel tekst bevatten om uitleg te geven wat de bedoeling is. Ook zie je tijdens je missie een landkaartje met icoontjes in beeld, dus zelfs als je het even kwijt bent, dan ben je zo weer op de hoogte. Letterlijk en figuurlijk. Er zijn diverse opdrachten te voltooien, waaronder het oprapen van traktoren die je ergens moet neerzetten en het neerschieten van tornado’s.
We hebben al meerdere malen aangegeven dat je puur missies doet en dat doen we omdat het eigenlijk als een grote tutorial voelt. Je begint namelijk met een tutorial, maar de vliegtuigen leggen gedurende de hele game over alle nieuwe elementen precies uit wat je ermee moet doen. Wat zo tof was aan de game van Cars 2, was dat de moeilijkheidsgraad omhoog ging en dat missen we in Planes. Het is een kindergame, maar zelfs voor kinderen zal hij aan de makkelijke kant zijn en blijven.
Je moet er wel wat voor doen
Mocht je geen zin hebben om het verhaaltje te spelen (lees: de missies), dan kun je ook losse races vliegen, losse uitdagingen doen of balonnen laten knallen in losse opdrachtjes. Eigenlijk is Planes een grote verzameling losse opdrachtjes. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal direct speelbaar zijn, integendeel. Je moet opdrachten vrijspelen door een x aantal punten te hebben behaald in andere missies. Dat is op zich goed bedacht, want daardoor zul je nog harder je best doen om in de missies die wel al speelbaar zijn, het zo goed mogelijk te doen.
Zoals je weet is er van Cars zo’n beetje alles te koop: borden, bestek, deurmatten, pyjama’s, noem het maar op. Planes kan natuurlijk net zo’n merchandise-cashcow worden en met dat in het achterhoofd hebbende, kunnen we stellen dat Planes toch een heel geschikte game is geworden. We kunnen ons nog goed herinneren hoe slecht het vliegen werkte in MySims SkyHeroes en dat is in deze game absoluut veel beter.
Bovendien ziet het spel er ook erg mooi uit. De 3D-beelden komen goed over en de scherpe graphics doen ons bijna vergeten hoe vreselijk ouderwets slecht het geluid is. Het is ook niet moeilijk geweest om dit spel heel mooi te maken; Planes is immers een animatiefilm en het landschap verandert niet heel erg tijdens het spelen. Desondanks maakt het de game erg aantrekkelijk, vooral voor kinders die nog lang niet klaar zijn met hun helden uit de film.
Leuk voor de kinderen
Heb je een dochter, zoon, zus, broer, neefje of nichtje dat idolaat is van de film Planes, dan is de videogame van Planes een heel erg goed cadeau. Het spel is niet frustrerend moeilijk, zelfs iets te makkelijk. Toch is het erg leuk om alle missies goed te voltooien en daarmee nieuwe opdrachten vrij te spelen. Hoewel het geen grote moeite lijkt, kennen we genoeg games van animatiefilms die er helemaal niet zo goed uit zien. Gelukkig wordt er in Disney’s Planes The Video Game erg goed gebruikgemaakt van de 3D-mogelijkheden van 3DS, waardoor kinderen in de game nog dichterbij hun filmervaring met Dusty en zijn vriendjes komen.