Disney Magical World Review

donderdag, 16 oktober 2014 om 00:01
Games maken die uitsluitend voor kinderen bedoeld zijn, is makkelijker gezegd dan gedaan. De spanningsboog van kinderen is namelijk laag, dus een game moet én aantrekkelijk genoeg zijn én niet te makkelijke of te moeilijke gameplay behelzen. Daarnaast moet ook een grote broer er lol mee kunnen hebben. Disney Magical World gaat voor de gulden middenweg.
Zoals de titel al suggereert stappen spelers in de wondere wereld van Disney. Net als in Kingdom Hearts ontmoet je legio aan bekende Disney-figuren en ga je met hen in tal van werelden op stap. Waar laatstgenoemde titel een verhalende rpg is, is Disney Magical World eerder te vergelijken met de kleurrijke simulator Animal Crossing. Ook hier maak je een personage aan, kun je deze versieren met allerlei kekke accessoires, kun je tal van minigames spelen en zijn er zaken die onderhouden moeten worden.
Na het maken van je Mii-personage, kom je per vliegtuig aan in Castleton, een soort Disneyland waar Mickey met zijn wijf Minnie over het koninkrijk regeert. Hij geeft je al snel de opdracht om kennis te maken met andere Disney-figuren, en zo ontmoet je binnen enkele minuten al bekende karakters als Donald Duck, Goofy en Pluto, allen ingesproken door de originele stemacteurs. We razen in hoog tempo door het sterrenteam van Disney, maar helaas betekent dit geen succes voor de intro. Deze wordt geteisterd door oersaaie opdrachten. Een paar uur lang.
Veel Disney-vrienden in Disney Magical World

Bedenkelijk niveau

In Castleton hebben veel personages namelijk je hulp nodig. Het voltooien van quests is noodzakelijk, omdat je hierbij stickers vrijspeelt die nodig zijn om andere gebieden te ontgrendelen. Denk daarbij aan het vinden van twee blaadjes bij een boom, of aan het vangen van vissen bij een meer. Probleem bij de verzamelopdrachten is dat er vaak te weinig objecten in de wereld te vinden zijn. Oplossing is om een huis binnen te stappen of om simpelweg naar een ander gebied te gaan, maar dit vertraagt het spel zo erg dat je dit niet lang volhoudt.
Sowieso zijn de opdrachten van een bedenkelijk niveau. We kunnen ons niet voorstellen dat kinderen hier voldoening uit zullen halen. Weet je je door de trage intro te worstelen, dan wordt Magical World een stuk beter. Je bezoekt verschillende werelden en krijgt ook veel meer mogelijkheden, zoals het beheren van een café.

Deze minigame is goed te vergelijken met spelletjes op Facebook, alleen dan zonder microtransacties. Voorwerpen die je in de verschillende Disney-werelen vindt kun je gebruiken om je café op te leuken. Bezoekers kunnen verzoekjes indienen en als jij als eigenaar die inwilligt, krijg je ervoor in de plaats weer nieuwe kleren en voorwerpen om je personage mee aan te kleden.
Donald Duck is erbij in Disney Magical World

Bijzonder slechte framerate

Weer verderop in de game ontvouwt Disney Magical World zich meer als een actieavonturengame, waarin je op monsters kunt jagen. Helaas blijft dit beperkt tot het stelselmatig drukken op de A-knop en is het in geen elk geval te vergelijken met het dynamische vechtsysteem dat Kingdom Hearts biedt. Als je het trucje eenmaal doorhebt, kun je de vijanden op een simpele manier voor de gek houden. Ze volgen continu eenzelfde patroon waardoor je ook hier snel de aandacht verliest. Maar we kunnen ons voorstellen dat kinderen hier wel hun heil in kunnen vinden, al is het maar om lekker op die knoppen te rammen.
In de wereld van Winnie the Pooh treedt de vergelijkenis met Animal Crossing nog meer naar de voorgrond. Je kunt hier een tuin onderhouden door zaadjes te planten en gewassen te verbouwen. Ook hier geldt weer: even is het leuk - en wie wil nou niet de honingbeer een helpende hand bieden - maar na verloop van tijd slaat de verveling toe. Zelfs de vrolijkste Disney-figuren – die er voor een 3DS-titel bijzonder gedetailleerd uitzien – weten Disney Magical World niet spannender te maken. Dat enkele werelden en vooral de gevechten geteisterd worden door een bijzonder slechte framerate, maakt alles nog een stuk pijnlijker.
Rest nog de vermelding van de multiplayermodus van Disney Magical World, voor zover je dat kunt noemen. Zo kun je andere cafés van online vrienden of zelfs van onbekenden bezoeken. Je ontgrendelt hiermee opnieuw enkele cosmetische voorwerpen voor je eigen café en voor jezelf. Toegegeven, de titel geeft je genoeg mogelijkheden voor customization en bevat sowieso een flinke lading content, alleen is het jammer dat de makers zijn vergeten om de game van wat diepgang of diversiteit te voorzien.
Disney Magical World

Een wondere wereld vol gebreken

De magische wereld van Disney Magical World is in al zijn vrolijkheid en charme geen wereld waar je urenlang met plezier kunt rondbanjeren. Aan de hoeveelheid opties en opdrachten ligt het niet, probleem ligt volkomen bij het gebrek aan diepgang en aan gelaagdheid. Een game moet - ook voor kinderen – verder gaan dan het verzamelen van plantjes en het aantrekken van een roze jurk. Daar waren de makers van Animal Crossing zich wél van bewust.
Cijfer: 5