Disney Art Academy Review - Teken je suf

dinsdag, 12 juli 2016 om 13:30
Hoewel tekenen niet het eerste is waar je aan denkt wanneer je een nieuwe Nintendo 2DS of 3DS aanschaft, leek het Nintendo toch een goed idee om mensen in de pen te laten kruipen. Hoe het tekenen van Disney figuren op de handheld van Nintendo gaat, dat lees je in de Disney Art Academy Review.
De Art Academy titels voor de handheld van Nintendo zijn al een redelijke tijd verkrijgbaar. Voorheen kon je bijvoorbeeld al aan de slag met het tekenen van zelfportretten op de 3DS, ook had je met Pokémon Art Academy de mogelijkheid om je favoriete Pokémon na te tekenen. Dit keer is het de beurt aan de Disney figuren en dat lijkt een redelijk logische stap te zijn.

Red het kunstfestival

Zeker wanneer je bedenkt wat Disney eigenlijk is. Het is een animatiestudio en wat is een animatiestudio nou zonder mensen die de animaties ook daadwerkelijk op papier zetten? Om je te voelen als een van die mensen is er dan nu daadwerkelijk een volledige game rondom het tekenen van de Disneyfiguren. En dat tekenen is iets wat verbazingwekkend leuk blijkt te zijn.
Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met de nieuwe Disney Art Academy zul je zien dat het tekenen van een Disneyfiguur lang niet altijd even makkelijk is als het op het eerste gezicht lijkt. Zo wordt je in eerste instantie begroet door een tekenleraar die je ook verwelkomt op het eiland waar een kunstevenement wordt gehouden.
Dat kunstevenement blijkt in gevaar te zijn door een gebrek aan goede artiesten die mooi kunnen tekenen en dat is natuurlijk waar jij als speler om de hoek komt kijken. Hoewel het niet een al te ingewikkeld of episch verhaal is, blijkt dat niet uit te maken wanneer je daadwerkelijk aan de slag gaat met je eerste kunstwerk.
Dat verhaal is wel belangrijk om te spelen wanneer je de mogelijkheid wilt hebben om al je favoriete Disney personages vrij te spelen. Door verder te komen in de lessen speel je de nieuwe figuren vrij en krijg je verschillende templates om de personages na te tekenen.
Disney Art Academy review

Als een echte artiest

Dat natekenen doe je door middel van de Free Paint Modus. Dit is de enige modus buiten het verhaal en de tekenlessen om en laat je zonder instructies van een professor aan de slag gaan met de verschillende Disneyfiguren die je tijdens de lessen hebt weten vrij te spelen. Zeker het gebrek aan instructies zal voor een gevorderde speler een verademing zijn, want op sommige momenten neemt de professor je tijdens de lessen in de verhaalmodus wel heel erg aan het handje mee.
Een leuk verhaal is in principe bijzaak in een spel waar het draait om het tekenen van Disneyfiguren. Wanneer de professor je heeft verwelkomd op het eiland krijg je de keus om te beginnen met de basisbeginselen van Disney Art Academy en mag je aan de slag met het tekenen van Mickey of Minnie mouse. Natuurlijk de twee meest iconische figuren uit het Disney universum.
Het tekenen van Mickey en Minnie is zelfs voor een beginnende kunstenaar een eitje en om je extra goed te laten voelen zijn er nog twee andere leerlingen die het kunstfestival komen redden. Gelukkig heb je als speler altijd nog meer talent dan je twee medeleerlingen en dat blijkt wel wanneer zij hun kunstwerken aan het einde van de les laten zien, die kunstwerken zijn namelijk meestal niet echt om over naar huis te schrijven.
Disney Art Academy review

Steeds moeilijkere personages

Wanneer je klaar bent met het tekenen van de beroemdste Disneypersonages heb je de mogelijkheid om verder aan de slag te gaan met moeilijkere tekeningen. Het tekenen zelf gaat in principe een stuk dieper dan je in eerste instantie zou denken van een spel dat gericht is op kinderen.
Vrijwel alle mogelijkheden die worden gegeven bij een geavanceerd tekenprogramma op de computer heb je tot je beschikking in Disney Art Academy. Van een Airbrush om 3D effecten aan te brengen tot aan een regulier potlood met verschillende diktes, alles is gegeven om jouw tekenkunsten naar een hoger niveau te tillen.
En dat hogere niveau behaal je vanzelf wanneer je verder raakt in het verhaal van Disney Art Academy. Als je denkt dat je het er in eerste instantie behoorlijk goed vanaf hebt gebracht met het tekenen van je favoriete personages als Nemo of Sneeuwwitje. Dan kom je er vanzelf achter dat het tekenen van de nieuwere personages zoals Buzz Lightyear uit Toy Story of Sadness uit Inside Out een heel ander verhaal is.
De game kent dus zeker zijn uitdagingen. Maar wanneer je eenmaal het tekenen en de verschillende gereedschappen in de vingers hebt dan kom je er al snel achter dat het spel niet heel veel meer diepgang biedt dan enkel het tekenen van de verschillende Disney personages. De mensen die voor langere tijd geboeid zijn met Disney Art Academy zullen waarschijnlijk alleen de die hard Disney fans zijn of mensen die graag tekenen.
Disney Art Academy review

Disney Art Academy Review - Tekenen, niets meer, niets minder

Uiteindelijk is het spelen van Disney Art Academy dan ook alleen voor de mensen die op zoek zijn naar een nieuw tijdverdrijf. Wanneer je de titel aanschaft hoef je er dan ook niet meer van te verwachten dan enkel een leuk tekenspelletje met al je favoriete Disneyfiguren. Met dat laatste is overigens niets mis, de game heet immers Disney Art Academy.
De Toolbox is zeer uitgebreid en erg makkelijk in gebruik. Zowel oude als nieuwe Disneyfiguren zijn vertegenwoordigd en het spel heeft zelfs een verhaal. Zij het een zeer matig verhaal, maar het is in ieder geval iets om je te motiveren om alle tekeningen van de verschillende figuren vrij te spelen. Het spel is bedoeld om te tekenen. Niets meer, niets minder. Maar daar is voor de trouwe Disney fan waarschijnlijk helemaal niets mis mee.
Cijfer: 6