Disney Afternoon Collection Review - Aan de slag met klassiekers

maandag, 01 mei 2017 om 9:37
Wil je terug naar de tijd van moeilijke platformers en oude beeldbuizen? Capcom heeft de oplossing met de Disney Afternoon Collection. Hierin kun je met zes oude Disney titels uit het NES-tijdperk aan de slag. In de Disney Afternoon Collection review kom je erachter of de games de tand des tijds hebben doorstaan.
Dat Disney tijdloze entertainment kan produceren is bij velen wel bekend. Van de prachtige oude prinsessenverhalen tot de recentere avonturen, jong en oud smullen er nog steeds volop van. In de gamewereld heeft Disney in het verleden ook niet stilgezeten en er zijn op de oudere spelcomputers diverse klassiekers te vinden die vandaag de dag nog steeds door veel fans geprezen worden.
Games uit het tijdperk van het Nintendo Entertainment System, kortgezegd de NES. De spelcomputer heeft destijds voor veel gamers mooie tijden voortgebracht met titels als Ducktales, Chip & Dale Rescue Rangers of Darkwing Duck. Het zijn titels die bij de iets oudere gamer menig nostalgisch gevoel naar boven laat kruipen.
Disney Afternoon Collection Review

Klassiekers terug van weggeweest

En om juist die groep tegemoet te komen, heeft Capcom zes games uit het NES-tijdperk naar de Xbox One en PlayStation 4 gebracht in de vorm van de Disney Afternoon Collection. Zodoende is het mogelijk om terug in de tijd te gaan en te ervaren hoe platformers wegspeelden begin jaren '90. En om alvast kort wat te verklappen: zo makkelijk als games tegenwoordig soms zijn, maakten ontwikkelaars ze vroeger niet.
DuckTales een en twee, beide Chip & Dale Rescue Rangers games, TaleSpin en Darkwing Duck. Dat zijn de zes titels die je met de Disney Afternoon Collection in huis haalt. Dit alles verpakt in een retro voelend, maar modern ogend jasje. Hoewel de games zelf niet zijn veranderd of verbeterd, zorgt de collectie er wel voor dat je ook anno 2017 op een comfortabele manier kunt genieten van de klassiekers.
Alle games zijn nog steeds speelbaar in de originele schermindeling, waarbij de rest van het scherm gevuld wordt met kleurrijke balken. De mogelijkheid om in full-screen te spelen is er ook, maar dit zorgt ervoor dat het beeld enorm uitgerekt wordt. De eerste optie heeft dan ook de voorkeur, simpelweg omdat het de games op die manier eer aan doet.
Disney Afternoon Collection Review

Van Darkwing Duck tot Baloo de Beer

Er zijn zelfs filters beschikbaar om het beeld ietwat te manipuleren. Zo heb je de mogelijkheid om het beeld te transformeren in een variant die lijkt op het beeld van een oude CRT-televisie. Wie hier niet op zit te wachten, hoeft zich niet te bemoeien met de instellingen en kan gelijk in het spektakel duiken.
Want er is nogal wat om uit te kiezen. Hoewel de kwaliteit van de titels verschilt (TaleSpin is een stuk minder indrukwekkend dan Ducktales of Darkwing Duck bijvoorbeeld), is de content in zijn geheel zeker interessant. Scrooge McDuck stuitert er nog altijd vrolijk op los in zijn zoektocht naar schatten om zijn bankrekening nog meer te spekken en Darkwing Duck vecht nog altijd tegen het kwaad in St. Canard.
Met nieuwe modi is het voor fans van het eerste uur ook interessant gemaakt om de games nogmaals te bezoeken. Zo is er een Time Attack-modus waarin je een game zo snel mogelijk uit dient te spelen, terwijl Boss Rush een timer laat lopen terwijl je alle eindbazen uit een game probeert te verslaan. Het zijn leuke extraatjes bovenop de normale games.
Disney Afternoon Collection Review

Nieuwe functies binnen onveranderde gameplay

De gameplay in die titels is gelukkig onveranderd, wat voor de herbeleving alleen maar bevordelijk is. De Disney Afternoon Collection is echt op maat gemaakt voor deze nostalgietripjes. Dit omdat de games na dik 30 jaar natuurlijk niet meer zo gepolijst aanvoelen als de content die tegenwoordig te krijgen is, iets wat door de herinneringen wat wordt verhuld.
Tevens is de jongere medemens natuurlijk helemaal niet gewend aan de hoge moeilijkheidsgraad die je in alle games tegenkomt. Gelukkig komt ontwikkelaar Digital Eclipse deze spelers tegemoet met een aantal moderne hulpmiddelen. Zo hoeven mensen met faalangst niet te treuren. Met de nieuw geïntroduceerde rewind-knop kun je zo tot 30 seconden terugspoelen om jouw fout ongedaan te maken.
Erg handig natuurlijk, maar het voelt soms ook wel een beetje als vals spelen. Eindbazen verslaan wordt hierdoor natuurlijk een stuk makkelijker. Je kunt een tactiek net zo lang aanpassen totdat het wel werkt. Gelukkig hoef je de hele knop niet te gebruiken en kun je het ook op eigen houtje proberen.
Disney Afternoon Collection Review

Een paar technische problemen

Daarnaast is het nu mogelijk om jouw voortgang tussendoor op te slaan. Vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld, maar destijds was een save-knop nergens te bekennen. Het zijn kleine toevoegingen die laten zien dat er met veel liefde aan het project gewerkt is. Die liefde wordt nu dus doorgegeven naar de mensen die de Disney klassiekers een warm hart toedragen.
Zijn er dan helemaal geen kritiekpunten? Hoewel de collectie een prachtige bundel naar de nieuwe systemen brengt, werkt alles niet te allen tijde zoals het zou moeten. Een ietwat instabiele framerate en input van de controller die soms niet wordt opgepikt door de game, zorgen er soms toch voor dat de ervaring wordt verstoord.
Dat laatste kan natuurlijk weer gecorrigeerd worden met de rewind-knop, maar het zou natuurlijk in de eerste plaats niet moeten voorkomen. De framerate is helaas wat minder snel op te lossen, al verschilt het per game hoe erg de verstoring is. Zo lijken vooral de Chip & Dale games eronder te lijden, wat zeer waarschijnlijk door de co-op functie komt. Jazeker, beide games zijn samen met een vriend te spelen!
Disney Afternoon Collection Review

Herinneringen ophalen met Disney

Je kunt het voor lief nemen, maar games die de dertig jaar gepasseerd zijn moeten toch zonder problemen gedraaid kunnen worden op hardware die tig keer zo krachtig is. Het is eigenlijk het enige grote probleem dat in de Disney Afternoon Collection gevonden kan worden. In grote lijnen is de bundel namelijk gewoon steengoed.
De vraag of de collectie ook voor jou een aanrader is, kun je daardoor het beste zelf beantwoorden. Ben je een fan van retro of heb je goede herinneringen aan de Disney-klassiekers die je weer wilt herbeleven? Dan is dit een no-brainer. Ben je geen liefhebber van 8-bit en rare balken om je games, dan kun je de Disney Collection beter laten voor wat het is.