Dillon's Rolling Adventure Review

zondag, 18 maart 2012 om 16:30
Het Wilde Westen is de laatste jaren weer erg populair in de game-industrie. Ook Dillon's Rolling Adventure grijpt naar dit thema en kwam onlangs letterlijk de eShop binnengerold. Maar wat voor score haalt deze tower defence game?
Sinds de 3DS in de rekken ligt, zijn er eigenlijk nog maar weinig games verschenen in de speciale 3DS eShop. We waren dan ook blij toen Dillon's Rolling Western onlangs verscheen. Deze game laat je rollen, vechten, torens bouwen en nog veel meer. We hebben nog niet zoveel tower defence games gezien op de 3DS. Ontwikkelaar Vanpool wil met deze nieuwe game duidelijk maken dat het genre wel degelijk leeft op de handheld.
screenshot
Varkentjes
Dillon's Rolling Western is een vrij aparte game die zich afspeelt in het Wilde Westen. Dillon, het hoofdpersonage, is een gordeldier die je kunt huren om allerlei vervelende klusjes op te knappen. Hij rolt van het ene dorp naar het andere om de vrede te herstellen. Het avontuur begint wanneer Dillon hoort dat de Scrogs, kleine vrolijke varkentjes, verdwijnen in het holst van de nacht. Al snel ontdekt hij dat vreemde rotsachtige wezens genaamd Grock, de varkens komen stelen. Dillon moet tien dorpen helpen en krijgt per dorp drie dagen en drie nachten de tijd om alles tot een goed einde te brengen.
Dag en nacht
Het spel wordt verdeeld door de dag- en nachtcyclus. Overdag ben je de hele tijd bezig om grondstoffen te verzamelen. Denk hierbij aan goud, bloemen, koolstof, en meer. Je zult dan ook steeds de omgeving rondom het plaatselijke dorp moeten verkennen. Meestal gaat het om een dorre woestijn of een verlaten mijnschacht. Grondstoffen kun je verzamelen door tegen steenhoopjes en andere voorwerpen te slaan of te rollen. Let echter wel op, want af en toe zal een tegenstander opduiken en dan start het gevecht, waarover later meer.
screenshot
Torens bouwen
De verzamelde grondstoffen kun je later in de saloon verkopen. Geld is namelijk alles, want je hebt het broodnodig om de aanvallende Grock te verslaan. Overdag moet je namelijk een krachtige verdediging opbouwen voor de Grock, die 's nachts pas aan de slag gaan. Het is op deze momenten dat Dillon's Rolling Adventure in een tower defence game veranderd.
Je kunt heel wat verschillende torens bouwen. De ene heeft een minigun, de andere een shotgun, kanonnen, en nog veel meer. Het aanbod is groot genoeg en je zult tijdens de bestorming van het dorp ook nog heel de tijd nieuwe torens moeten opstellen. Het is wel vrij vervelend dat je nooit echt weet wanneer de nacht begint. Je hebt geen klok en krijgt enkel af en toe te horen van je hulpje hoe oranje de lucht al is. Hierdoor is het vaak lastig om de beginopstelling van je verdediging te kiezen en uit te voeren.
Rollend door de strijd
's Nachts barst de strijd los en kun je van een afstand kijken hoeveel schade je torens aanrichten. Het kan echter gebeuren dat er tegenstanders tevoorschijn komen waar je niet op had gerekend. In deze situaties kun je snel een andere toren plaatsen. Maar ook dat is vaak nog niet genoeg. Om je torens bij te staan, kun je zelf de strijd aangaan met de Grock door tegen ze aan te rollen. Wanneer je een Grock raakt, start er een mini-gevecht op een kleine map. Op deze map neem je het op tegen enkele Grock door tegen ze aan te rollen, slaan en schoppen. Je kunt ook speciale aanvallen doen en bijvoorbeeld onder de grond rollen om vervolgens als een gek naar boven te springen.
screenshot
Gebrekkige besturing
Tijdens de gevechten werkt de besturing best goed, aangezien je heel wat verschillende aanvallen kunt doen. Overdag is dit echter anders. Overdag zul je vooral rollen en dit doe je door je stylus over het touchpad te glijden om op te laden. Als je loslaat, schiet Dillon weg als een balletje in een flipperkast. Met de circle pad bestuur je zijn verdere richting. Het is echter vervelend om dit voortdurend te doen. Het voelt niet echt soepel aan en daarom ben je ook steeds weer blij als het nacht wordt. De gameplay is daarbij ook erg repetitief aangezien je in tien verschillende dorpen eigenlijk hetzelfde doet. De verschillende soorten vijanden en uitbreidingen voor je torens voegen wel iets toe, maar meer afwisseling was welkom geweest.
Sfeervolle panfluit
Nadat je alle varkentjes van een dorp hebt gered, kun je naar de saloon gaan voor wat kleine zijmissies of om wat leuke spulletjes te kopen voor je torens; upgrades en andere wapens om de Grock mee te bestoken. Het vuren van alle wapens klinkt bovendien erg goed en ook de achtergrondgeluiden passen perfect bij de sfeer. Doorheen het hele spel hoor je panfluiten en klassieke gitaren die de droge woestijn vol cactussen en tegenstanders van extra sfeer voorzien. Ook het 3D-effect is mooi uitgevoerd en dat hadden we nog niet erg vaak gezien bij games uit de eShop.
Hoera voor varkens
Het is leuk om te zien dat ook Nintendo het tower defence genre eens een kans geeft en het resultaat is lang niet slecht. De gameplay is vrij uniek en het verschil tussen dag en nacht is best leuk, ware het niet dat je overdag verveeld zult zijn door de ondermaatse besturing. De besturing is tijdens gevechten dan weer leuker door de vele aanvallen die je kunt doen. Meer afwisseling was welkom, hoewel de verschillende uitbreiding en tegenstanders hun best doen om je geamuseerd te houden. Dillon's Rolling Western is een leuke tower defence game geworden die zeer mooi is in 3D en varkens weer wat extra rust geeft na hun harde toetakeling in Angry Birds.