Detective Pikachu Returns Review – Het geliefde duo keert terug

zaterdag, 21 oktober 2023 om 10:00
detective pikachu returns headerf1697789477
Na een lange stilte van de eerste Detective Pikachu game (op de 3DS), is het vrolijke duo na enkele lange jaren wachten weer teruggekeerd naar de Switch. Vergezel Tim Goodman met zijn partner Pikachu en los de vele mysteries in Ryme City weer op. Lees meer in deze review van Detective Pikachu Returns.
Laten we maar direct met de deur in huis vallen. Verwacht geen ingewikkelde cases en puzzels zoals andere bekende detective titels van Nintendo, waaronder Ace Attorney of Professor Layton. Wel word je gezellig mee op reis genomen door Ryme City. Bewoond door de vele mensen die samen hand in hand leven met hun Pokémon partner. Eindelijk is de rust teruggekeerd nadat het detective duo de stad heeft gered van de drug R. Nu krijgen ze de tijd om verder op zoek te gaan naar Tim’s vader Harry en alles lijkt natuurlijk goed te gaan, totdat er weer een nieuwe case zich aanbiedt.

Helden van de dag

Net zoals in het origineel, is het aan jou taak de vele problemen op te lossen in Ryme City. Van grote cases tot kleine zijmissies, die je kennis van de Pokémon wereld aan de tand laten voelen. Deze keer word je van een klein introductie-level dieper gegooid in het complot. Wat zou moeten lijken op een feestelijke dag (Friendship Week Ceremony) met een huldiging door de burgemeester Myers, wordt ruw verstoord door een onhandelbare Corviknight.
Mensen en Pokémon slaan in paniek en verscheidene tegenslagen gebeuren door de stad heen. Je krijgt al snel het speursysteem stap-voor-stap uitgelegd. Deze toetsencombinaties zijn erg simpel en hebben meer weg van een ‘point en click adventure’. Ben je al bekend met de Pokémon formule? Dan krijg je ook de kans om deze stap-voor-stap gids over te slaan en zo direct door te gaan naar de actie.
detective pikachu returns 1f1697789661

Test je kennis en kunde

Naast je detective boekje waarin je al je getuigenissen noteert, zou dit geen Pokémon game zijn zonder gebruik te kunnen maken van de diverse Pokémon om je zaken op te lossen. Zonder Pikachu krijg je geen inzicht in wat andere Pokémon hebben gezien en kun je ze zelfs om hulp vragen. Andere mensen horen alleen maar het Pokémon geluid. Zonder Pikachu als tolk heeft Tim ook geen flauw idee.
Je eerste case en introductie is het terug krijgen van Pikachu’s detective pet. Dit is tenslotte een memento dat hij heeft gekregen van Harry. Ondertussen hebben ook andere Pokémon hulp nodig en steken we maar al te graag onze handen uit om ook hen te helpen.
detective pikachu returns 2f1697789740

Geen straf als je een foutieve keuze maakt

Als je eenmaal tot een conclusie moet komen, dan hoef je je geen zorgen te maken. Je wordt niet afgestraft voor verkeerde conclusies en wordt teruggestuurd naar je mogelijkheden, totdat je het juiste antwoord hebt gekozen. Er is geen timer aanwezig en houdt het spel je nogal aan het handje. Dit maakt het natuurlijk erg makkelijk voor de wat jongere spelers onder ons.
Zit je echt vast? Dan kun je het spel vragen om een hint. Neem vooral de tijd om met iedereen te spreken van mens tot Pokémon.
Nu, de fun ligt in het juist expres selecteren van foutieve antwoorden. Sommige ‘conclusies’ zijn zo overduidelijk fout, dat het gewoon te grappig voor woorden is. Ook dan houdt het spel nog steeds je handje vast.
Als volwassene kan dit enige frustratie teweegbrengen of als kenner van het Pokémon universum. Het is mogelijk dat je het antwoord al weet, maar moet je alsnog op onderzoek uit om je bevinding te mogen delen met de rest. Een goede detective heeft tenslotte bewijs nodig voordat je uitspraken gaat maken. Dus dat wordt van je verwacht als detective.
detective pikachu returns 3f1697789934

Pikachu is de ster, de rest is bijzaak

Los van de lange laadtijden tussen de verschillende gebieden, is het jammer dat andere personages en Pokémon als vulling aanvoelen om de stad levendig te doen lijken. Er is duidelijk meer tijd en afwerking besteed aan de hoofdspelers dan andere bewoners van de stad. Hierdoor valt het op dat sommige mensen er nogal uncanny valley uit komen te zien in hun mini portret, wanneer je met ze praat. Voor de Pokémon is dit gevoel gelukkig al een stuk minder.
Ook is de muziek vrij luid in bepaalde scènes. Dit maakt dat je terug gaat naar je audio instellingen. Juist omdat de voice-overs het meest charmerende stuk zijn van het spel. Wie wil nu niet een nuchtere, koffie lurkende Pikachu horen spreken?

Detective Pikachu Returns - Leuk voor de familie

Zoals eerder al aangehaald is er genoeg te zien en te beleven in Ryme City en omgeving. Terwijl het detectivewerk wel erg makkelijk is gemaakt voor volwassenen, is het een perfecte start voor de jonge startende speurneuzen onder ons. Zeker als ze al fan zijn van Pokémon en wel eens wat anders willen dan enkel de eindeloze gevechten.
Ga met z’n allen gezellig op de bank zitten en los de mysteries op. Het zal je zeker voor enkele uurtjes bezighouden en meenemen op een gezellig avontuur met Pikachu. Een lineair spel, maar charmant geschreven.