Destiny 2: Lightfall Review - Het begin van het einde

vrijdag, 10 maart 2023 om 15:00
lightfall strand compressed 10f1678196694
Met Destiny 2: Lightfall wordt het begin van het einde voor het verhaal van Destiny ingeluid. Na de uitstekende uitbreiding van vorig jaar, The Witch Queen, zijn de verwachtingen hoog voor de nieuwste uitbreiding. Of Destiny 2: Lightfall de verwachtingen ook waar weet te maken, lees je in deze review!
Vorig jaar wist Bungie het verhaal van Destiny 2 naar een nieuw niveau te tillen met de uitbreiding The Witch Queen. Dit jaar hebben we natuurlijk weer een nieuwe uitbreiding gekregen en voor de lancering kregen we de boodschap dat dit het begin van het einde zou zijn. In Destiny 2: Lightfall komen we dan ook eindelijk oog in oog te staan met de grote schurk van het Destiny-universum: The Witness.
Zodra de campagne van Destiny 2: Lightfall begint, zie je gelijk hoe The Witness de aanval opent op de Traveller en hoe de Guardians, die de Traveller met man en macht verdedigen, compleet weggevaagd worden. Dit begin lijkt gelijk de toon te zetten voor de rest van de uitbreiding, maar niks is minder waar. Al gauw ga je op een los avontuur om The Veil te vinden. Wat het is weet je niet, maar het is het enige wat The Witness kan stoppen.
2023 lightfall launch presskit cinematics compressed 013f1678197543

Geweldige campagne, slecht verhaal

Nou denk je misschien dat je er tijdens de campagne achter gaat komen wat The Veil nou daadwerkelijk is, maar dat is niet zo. Iedereen die je tegenkomt lijkt het perfect te weten, maar er wordt nooit uitgelegd wat The Veil is en hoe het The Witness kan stoppen. Het mysterie achter The Veil heeft een uitermate frustrerende werking, want dit is niet het moment om meer vragen te stellen. Bij het begin van het einde verwacht je wat meer antwoorden te krijgen over hoe je het ultieme kwaad kan verslaan.
Daarbij moet wel gezegd worden dat de campagne verder briljant is. Dat lijkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar Bungie heeft een schitterende nieuwe wereld neergezet met veel spannende momenten die je op het puntje van je stoel houden. Daarom is het misschien wel een stuk pijnlijker dat het vertellen van het overkoepelende verhaal zo slecht uit de verf komt.
Tijdens de campagne ben je ook vooral bezig met het leren van de nieuwe subclass in de game genaamd Strand. Hierdoor krijg je een campagne die heel erg geïnspireerd lijkt door actiefilms uit de jaren '80, inclusief gave training montage. Hoe gaaf de campagne in Destiny 2: Lightfall ook is, op het eind blijf je toch vooral met een onvoldaan gevoel zitten door de vele onbeantwoorde vragen die er zijn.

Springplank voor de rest van het jaar

Bungie vertelt de laatste jaren veel van het verhaal via seizoenscontent. Ieder jaar heeft vier seizoenen en daarin wordt het verhaal uitgewerkt richting de volgende grote uitbreiding. Destiny 2: Lightfall voelt vooral als een springplank naar de seizoenscontent voor de rest van het jaar. Het eerste seizoen is met de lancering van Lightfall ook gelijk van start gegaan en vertelt gelijk een intrigerend verhaal.
Lightfall geeft genoeg nieuwe haakjes voor seizoenscontent met verschillende personages die belangrijke momenten meemaken. Ook een van de nieuwe personages, Nimbus, zal in de toekomst waarschijnlijk een groot aandeel hebben. Het jammere is wel dat Nimbus aan het begin van de campagne vooral vervelend is. De jonge Cloud Strider, beschermers van de nieuwe stad Neomuna, zit namelijk heel veel 'grapjes' te maken.
Wetende dat het hele universum op het spel staat, zorgen die grapjes van Nimbus vooral voor irritatie. Tegen het einde wordt Nimbus wel wat beter als personage en zeker in de missies na de normale campagne zie je dat Nimbus echt een diepere laag heeft. Toch waren wat meer antwoorden op de grote vragen wat fijner geweest, maar door het jaar heen zullen we ongetwijfeld veel antwoorden krijgen.
2023 lightfall launch presskit characters nimbus compressed 001f1678199499

Slingeren als Spider-Man

Met Destiny 2: Lightfall komt, zoals eerder genoemd, ook een nieuwe subclass tevoorschijn. Op Neptunus, in de verloren stad Neomuna, maak je kennis met Strand. Een duistere kracht die aan de touwtjes van het leven lijkt te trekken. Strand verschilt aanzienlijk van de andere subclasses in Destiny 2, doordat het je onder andere een volledig nieuwe manier geeft om door omgevingen te bewegen.
Strand geeft je namelijk de mogelijkheid om een soort van grappling hook te gebruiken. Hierdoor kan je door de stad slingeren alsof je Spider-Man bent, terwijl je vijanden om je heen het leven zuur maakt. Verder zijn de nieuwe supers van Strand ook heel gaaf om te gebruiken en zijn er veel mogelijkheden om complexe builds te maken nadat je de campagne hebt afgerond.
De nieuwe stad, Neomuna, is ook geweldig vormgegeven zodat je het maximale kan halen uit de nieuwe subclass. Wederom is het dus wel jammer dat Strand een groot deel van de campagne opslokt, maar de nieuwe mogelijkheden die het geeft zijn fantastisch.
lightfall strand compressed 38f1678198718

Vriendelijker voor beginners

De nieuwe uitbreiding komt ook met een grote update die Destiny 2 toegankelijker moet maken voor nieuwe spelers. Destiny 2 bestaat namelijk al een tijdje en voor zogeheten New Lights kan het dus best overweldigend zijn om het universum van Destiny in te stappen. Bungie heeft daarom een mooie checklist bedacht waardoor spelers door het behalen van doelstellingen hun rang kunnen verbeteren.
In de open wereld kan je ook zien wat de rang is van andere spelers en op die manier is het dus ook makkelijker gemaakt om nieuwe spelers te vinden om te helpen. Daarnaast heeft Bungie ook een nieuw systeem in Destiny 2 geplaatst waarmee je heel snel van loadout kan wisselen. Sommige wapens en uitrusting lenen zich namelijk beter voor verschillende activiteiten en het is fijn dat je niet meer constant alles moet verwisselen om te optimaliseren.
Ook is de gameplay nog nooit zo goed geweest in Destiny als dat het nu is. Alles in de game voelt ontzettend fijn aan en Strand voegt zich daar moeiteloos tussen. Bungie heeft in dat opzicht eindelijk een mooie balans gevonden tussen toegankelijkheid voor beginners, maar ook de nodige complexiteit voor echte veteranen van de franchise.

Destiny 2: Lightfall Review - Veel vragen, geen antwoorden

Onderaan de streep is Destiny 2: Lightfall echt weer een briljante uitbreiding uit de koker van Bungie. Het voornaamste minpunt is dat het verhaal vooral veel mysteries voor je neus knalt en absoluut geen uitleg geeft over wat er nou aan de hand is. Het is een beetje teleurstellend na het uitstekende verhaal van The Witch Queen. Zelfs al is de campagne verder wel heel tof.
Verder is de game wel beter dan ooit tevoren en is dit weer een geweldig moment om in Destiny 2 te duiken. Neomuna is namelijk een schitterende stad om te verkennen en Strand is een ontzettend fijne subclass om te gebruiken terwijl je door de stad heen gaat. Het zal interessant zijn om te zien waar Bungie het verhaal van Destiny 2 in het komende jaar naartoe trekt, maar met Lightfall is de eerste trap gegeven.