Dead Secret Review - Een diepgaand mysterie

dinsdag, 14 juni 2016 om 14:31
Een gruwelijke moord waarbij er maar een persoon aangewezen is om deze op te lossen, jij natuurlijk! Het is niet alsof iemand anders het zou willen doen, want er zijn toch wel wat rare activiteiten bezig. Of het mysterie bij de keel weet te grijpen lees je hier in de Dead Secret Review.
Als journaliste met een gebroken arm reis je af naar een huis in het middelpunt van een godvergeten gebied, waar niemand in de buurt is om je te redden, mocht er iets fout gaan. Het is je doel om een moordzaak op te lossen, die meer om het lijf heeft dan je zou denken. Al snel blijken er vier verdachten te zijn, waarbij jij de detective uithangt om uit te zoeken wie de moord begaan heeft. Deze zoektocht naar antwoorden vervolgd niet alleen zonder slag of stoot.

Een ongemakkelijke vriend

Dead Secret is het best te beschrijven als een point-and-click thriller met wat fikse horror-elementen en dat levert een verrassende combinatie op. Point-and-click games bevatten normaal gesproken een vrij langzaam tempo, maar bij Dead Secret voelt het toch wel even anders. Je hebt namelijk het gevoel dat iemand je de hele tijd aan het bespieden is en al snel krijg je door dat je inderdaad niet alleen bent. Het constante gevoel van dreigend gevaar houdt je wel scherp!
Het opgejaagde gevoel wordt alleen nog maar versterkt doordat er tussen de statische point-and-click puzzels ook een paar sequenties zitten waarbij je snel moet handelen, anders is het met je personage gedaan. Af en toe een onverwacht moment van paniek houd je altijd op de hoede, waardoor de sfeer ervoor zorgt dat je eigenlijk nooit even kan relaxen. Toch kennen de schrik momenten van de game ook een heel andere kant, eentje die juist rust geeft.
In de game wordt er namelijk gespeeld met het feit wie de echte badguy is. Zo word je opgejaagd door een moordenaar die dus zorgt voor de onverwachte kippenvel momenten, maar maak je ook kennis met een geest die op het eerste oog kwaadaardig lijkt te zijn. Dit schemerende figuur laat je de eerste paar keer nog flink schrikken en doen blijken dat hij inderdaad kwaadaardige bedoelingen heeft, maar na een tijdje lijkt hij alleen een gids te zijn. Het vreemde is dan dat het eerder onrust schept wanneer hij niet in een kamer aanwezig is en dat als voorbode voor iets vreselijks zorgt.
Dead Secret Review moordscene

Graphics zijn verraderlijk

Dat Dead Secret gebrand is op de ervaring en het verhaal zie je terug in de graphics. Die zijn namelijk niet bepaald moeders mooiste, maar passen over het algemeen bij de sfeer die de game moet uitstralen. Verwacht dan ook geen gecompliceerde objecten of baanbrekende structuren, maar gewoon een simpel uitziende game die toch af en toe wel oog voor detail kent.
Voorwerpen waar echt de focus op ligt, zoals schilderijen en puzzel objecten, springen in het oog. Deze zijn prima afgewerkt en verraden al een beetje dat er iets mee aan de hand is. Ook al heeft niet elk van deze voorwerpen een functie, je blijft er keer op keer langs rondzwerven opzoek naar een hint. Het opspeuren van middelen, om progressie te boeken, vereist wel enig oog voor detail.
Ook al zijn de omgevingen niet bepaald groot of uitgebreid en zijn alle objecten vrij rechttoe rechtaan, de game weet zijn puzzels toch nog op een redelijk niveau te brengen. Het zullen nooit enorme hersenbrekers zijn waarbij je uren vastzit, maar langs een paar keer dezelfde ruimte doorlopen opzoek naar logica komt toch meerdere malen voor. Een verrassend gegeven, want de opzich kleine map kent meer connectie met elkaar dan je zou verwachten. Zo los je puzzels op aan het eind van de game met voorwerpen die je aan het begin vond en verzamelbare objecten zitten er genoeg in.
Dead Secret Review kamer

Grijpt je meerdere keren bij de keel

De diepgang van Dead Secret komt geheel tot zijn recht in het steeds uitbreidende verhaal, dat te vergelijken is met een gameversie van een Stephen King boek. Het gehele gebouw is namelijk volgepropt met aanwijzingen, persoonlijke flashbacks en clues waardoor je mening van wie de dader is telkens wordt bijgeschaafd. Een van de sterke punten van de verhaallijn is dan ook dat je ten alle tijden niet zeker weet wie de koelbloedige moordenaar is, want iedereen heeft wel motieven. Ook al zijn sommige notities moeilijk te spotten, de tekst die erop staat is duidelijk en goed te lezen. Hierdoor komen er geen gaten in je verdenkingen door gebrekkige dokter handschriften of te kleine letters.
Lezen ga je in ieder geval een hoop als het aan ontwikkelaar Robot Invader ligt. Het verhaal kent namelijk 5 verschillende soorten eindes waarbij de gameduur van elke playthrough al snel tussen de één en vier uur ligt. Wil je de game zelfs nog intenser beleven, dan heb je ook nog de mogelijkheid om het mysterie geheel in Virtual Reality op te lossen. De prijs van de game valt ook nog enigszins te overzien, 15 euro voor een spel met zo'n 10 uur aan gameplay en VR compatibiliteit is niet bepaald verkeerd.
Dead Secret Review hand

Liever thuisgelaten

Tussen al deze belangrijke positieve punten, zijn er ook een paar minpuntjes te noemen die iets van de magie van de game afdoen. Zo werkt Dead Secret qua sensitiviteit nogal wat stroef, waardoor je niet altijd aanklikt wat je wilt aanklikken. Het komt namelijk wel eens voor dat je in een ladekast met twee laden de onderste probeert te openen, maar de bovenste open schuift, en dat houdt zo'n beetje de hele game aan. Ook is het niet altijd even duidelijk waar je moet klikken als je ergens heen wilt lopen, en moet je een omslachtige route door de kamer volgen om een voorwerp te pakken die vrijwel naast je ligt.
Een tergend kritiekpunt zit er ook in de game, de voice-acting. Zo lijkt je protagonist iets gelijkstemmigs te hebben met de ontwikkelaar Robot Invader. Je journaliste klinkt namelijk als de opgevoerde kookwekker van Bassie en Adriaan, want die blikkerige stem komt al snel de strot uit. Vooral in combinatie met de flashback filmpjes heb je de neiging om het geluid uit te zetten.
Dead Secret Review kelder

Een welkome klopjacht

Robot Invader heeft met Dead Secret een moordend goede game weten af te leveren. Een verrassend diepgaand verhaal die je hersenspinsels van het begin tot het eind aanvullen zorgen voor een constant boeiende thriller, waarbij het geheel van een point-and-click met horror-elementen en prettige mix vormt. Het sfeervolle totaalpakket kent oppoets mogelijkheden maar die zijn te overzien, als er maar wat wordt gedaan aan de stem van je journaliste. Al met al staat Dead Secret als een (spook)huis!