Dead or Alive 5 Last Round Review - Een zwakke heruitgave

Review
vrijdag, 27 februari 2015 om 10:41
xgn google image
Na bijna drie jaar sluit studio Koei het boek dat Dead or Alive 5 heet. Alle downloadbare content is gebundeld in een definitieve versie die de toepasselijke naam ‘Last Round’ draagt. Niet onbelangrijk: de Japanse studio brengt dit pakket naar de nieuwste spelcomputers. Hoeveel meerwaarde biedt Dead or Alive 5: Last Round ten opzichte van het origineel?
Dead or Alive 5 groeide uit tot één van de betere delen in de langlopende vechtspellenreeks. Helaas kreeg de fighter vanwege de focus op foute siliconetieten en de weinig verhullende kleding nooit de erkenning die het eigenlijk verdiende. Ook door de slechte marketing in Europa geraakte de game hier niet op de radar. Onterecht, de kleurrijke presentatie en het immer ingenieuze vechtsysteem bombardeerden Dead or Alive 5 tot één van de meest indrukwekkende fighters van 2012.

Gaat niet verder dan zweetdruppels

Critici vielen bij Dead or Alive 5 wel over één ding: het gebrek aan content. Koei deed nog verwoede pogingen om de game van nieuw elan te voorzien, maar slaagde daar niet in. Met de Xbox One en PS4 beide op de markt probeert de studio het nog een laatste keer. Met beloofde opgepoetste visuals, zestig beelden per seconde en extra content moet Dead or Alive 5: Last Round de ultieme Dead or Alive-ervaring opleveren. En dat alles in 1080p.
Met de overgang van de last-gen naar de Xbox One zijn de verwachtingen over het visuele plaatje natuurlijk hooggespannen. Deze verwachtingen lost Last Round helaas niet in: de game oogt nagenoeg hetzelfde als drie jaar geleden. Dat is niet per se erg, daar Dead or Alive 5 er met zijn fraaie kleurenpalet en extreem gepolijste karaktermodellen er al fantastisch uitzag. Op de Xbox One zien we een paar verbeteringen, zoals zweetdruppels die bij worstelaars realistisch worden weergegeven en stukjes vuil die op kledij blijven zitten. Verder dan dat gaat het helaas niet.
dead or alive 5 last round <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201502/t/dead-or-alive-5-last-round.jpg" />

'Steen, papier, schaar'

Aan het vechtsysteem, in Dead or Alive bekend als een potje ‘steen, papier, schaar’, is niets veranderd. Grepen winnen het nog altijd van verdedigen en counteren, net als verdedigen en counteren het van aanvallende combo’s winnen en aanvallende combo’s grepen weer de baas zijn. Dit resulteert opnieuw in fraaie schaakspellen die zich in hoog tempo afspelen. Wie bang is dat de lat te hoog ligt, geen nood: Dead or Alive 5 blijft heel toegankelijk voor beginnende spelers. In beginsel kun je heel ver komen door simpelweg op wat knoppen te rammen.
Tegen de betere spelers zul je het daar alleen niet ver mee schoppen. Goed timen is de sleutel tot de overwinnng. Doe je dat niet, krijg je al snel een vuist of voet in je gezicht. Door veel te trainen en alle aanvallen van de personages uit je hoofd te leren, kun je een gevecht volledig domineren. Het vechtsysteem is zodoende opnieuw dé hoofdreden om voor deze Dead or Alive 5 te gaan. Voor het oppervlakkige verhaal, waarin meer dan zeventig gevechten aan elkaar gekoppeld worden door intens zwakke tussenfilmpjes, hoef je het opnieuw niet te doen.
dead or alive 5 last round review

Weinig verhullende kledij

Tot zover weinig nieuws onder de zon. Dat verandert als je een blik werpt op het vechtersensemble. Last Round introduceert twee ‘nieuwe’ personages in de vorm van Raidou, de schurk uit de originele Dead or Alive die tot leven is gewekt als een robotron, en de knappe jongedame Honoka, die net als zijn vrouwelijke collega’s in weinig verhullende kledij rondhuppelt. Twee karakteristieke vechters die perfect in de geest van Dead or Alive passen, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we voor een ‘definitieve versie’ wel iets meer hadden verwacht.
Hetzelfde gaat op voor de vechtarena’s. Last Round verwelkomt twee nieuwe, of beter gezegd twee oude bekenden: ‘Crimson’ uit de tweede Dead or Alive en ‘Danger Zone’, het gebied van Kasumi in de eerste Dead or Alive. Enerzijds een feest der herkenning, anderzijds maakt Koei het er zich op deze manier wel erg makkelijk vanaf. De studio beloofde veel nieuwe content in de definitieve Dead or Alive 5, maar maakt die belofte eigenlijk alleen waar als het gaat om de hoeveelheid kostuums.
Je voelt je als koper helemaal genaaid als je naar de agenda van Koei kijkt: twee downloadbare pakketten zitten al voor Last Round in de pijplijn. Die ‘definitieve’ versie is dus eigenlijk verre van definitief. Hiermee rijst de vraag op of dat er in de toekomst weer een andere winkelversie van Dead or Alive 5 in de rekken verschijnt.
dead or alive 5 last round review

Dead or Alive 5 Last Round - Een zwakke heruitgave

Het kloppend hart van Dead or Alive 5, het toegankelijke en spectaculaire vechtsysteem, staat na drie jaar nog altijd als een huis. Xbox One-bezitters die op zoek zijn naar een strakke 3D-fighter, hoeven met Dead or Alive 5: Last Round niet verder te kijken. Kijken we naar de (beloofde) verbeteringen en toevoegingen, dan kunnen we niet anders constateren dat het een uitermate zwakke heruitgave betreft. Dead or Alive 5: Last Round is daarmee alleen interessant als je het origineel nog niet hebt gespeeld, want voor de grafische verbeteringen hoef je ook weinig wereldschokkends te verwachten.
Cijfer: 6.5