Dead or Alive 4 Review

maandag, 20 februari 2006 om 11:25
Dead or Alive 4 is de eerste fighting game op de Xbox 360. De Jappaners konden er al wat eerder van genieten, maar de game is inmiddels al een tijdje in Europa te koop. Is het nou wel echt de game die jij zoekt?
27 maart 1998 was de dag waarop de eerste Dead or Alive game in de winkels lag. Het is nu 8 jaar later en er is heel wat met de Dead or Alive serie gebeurd! Toch zien we de tieten weer volop stuiteren en worden er nog altijd rake klappen uitgedeeld!
Dead or Alive heeft altijd al bekend gestaan om zijn prachtige graphics, gevarieerde vechters en het feit dat je iemand door delen van de level kon slaan. Vooral voor de mannen is dit deel een goede verbetering!
Graphics
Dead or Alive 4 is onvoorstelbaar mooi, en hierbij heb ik het voornamelijk over de omgeving. Ook de karakters zitten uiteraard gewoon goed in elkaar en zien er leuk (aantrekkelijk) uit! Hieruit kun je opmaken dat Dead or Alive de mooiste vechtgame van dit moment is, en ook de enige next-gen vechtgame. De karakters hebben een scherp uiterlijk en bewegen natuurgetrouw. Ook de haren en kleding bewegen goed met het karakter mee en zien er flitsend uit. De omgeving is geheel interactief en is er in vergelijking tot vorige delen enorm op vooruitgegaan.
Modes
In Dead or Alive 4 zul je veel verschillende modes tegenkomen. Zo heb je de Time Attack mode, in deze mode is het de bedoeling om binnen een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk tegenstanders te verslaan. Ook is er de Survival mode, hier is het de bedoeling om zo lang mogelijk levend te blijven. Dan hebben we nog de Sparring mode, de Team Battle Mode en de Versus mode, gemaakt voor het multiplayer plezier. Uiteraard is er dan nog de Story Mode, met een verhaal dat zelfs voor de Jappen niet duidelijk is! De tussenfilmpjes zijn grafisch zeer, maar dan ook zeer mooi, maar slaan eigenlijk nergens op. Je hebt net een zware strijd geleverd met je karakter en dan krijg je een eindfilmpje te zien waarin datzelfde karakter een maaltijd klaar maakt. Wat dat er mee te maken heeft, blijft voor iedereen nog een raadsel. De geleerde Donovan heeft van Kasumi’s DNA een vechtende geest gecreëerd. Dit is allemaal een beetje vaag. Dit karakter wordt Alpha-152 genoemd, en is de sterkste tegenstandster in de Story Mode. Door haar lastige tricks en snelle aanvallen kan ze nogal eens wat rake klappen uitdelen.
Live
We hebben nu wat slechte en goede punten van Dead or Alive 4 gezien. Nu gaan we over op de Xbox 360 Live functie van deze game. Dit is een enorm sterk punt van DOA4. De live functie biedt vele mogelijkheden. Zo mag je rondlopen in een interactieve lobby met een karaktertje die je zelf hebt gekozen. En die je kan upgraden of veranderen door naar Zack’s Shop te gaan en dingen uit te zoeken. Om bij Zack wat te kunnen kopen, moet je eerst weer online punten verdienen door te strijden tegen andere mensen. Ondertussen kun je met andere mensen praten in de lobby via je headset, en zul je de slagzin van de host voorbij zien gaan. Ook staan er in sommige lobby’s enorme TV’s waar je kan kijken naar andere wedstrijden die online bezig zijn.
Online zijn er ook weer verschillende modes. Zo kun je gewoon één-tegen-één vechten en natuurlijk ook twee-tegen-twee. Daarnaast is er nu ook de mogelijkheid om Team Battle te doen, hierin vecht jouw clan tegen een andere clan, tot “last man standing”. Bij live valt er ook gamerscore te winnen waardoor de online mode veel mensen nog meer aantrekt. Zo moet je bijvoorbeeld 5,10 of 20 keer achter elkaar winnen om gamerscore te behalen. De Live optie in Dead or Alive 4 is zeer belangrijk en ook leuk. Maar als je geen Live abonnement hebt, kun je je met 2 controllers ook zeker vermaken.
Karakters
Er zitten weer oude bekenden tussen zoals Gen Fu, Hayabusa, Hitomi, Zack en Kasumi. Maar een nieuwe game moet natuurlijk ook vernieuwing brengen, en dat wordt gedaan door een aantal nieuwe karakters, zo heb je Eilliot, La Mariposa, SPARTAN-458 en Kokoro. Er zijn in vergelijking met vorige delen aardig wat karakters. Zo tellen we nu een totaal van 16 Story Mode karakters, en 6 karakters die kunnen worden unlockt. Maar goed, de karakters en hun namen zeggen je toch vrij weinig als je de game niet hebt. Hoewel dat niet veel zal veranderen als je de game wel hebt. Het gaat in Dead or Alive 4 net als in voorgaande delen gewoon weer om het trappen, slaan en combo’s maken. De filmpjes zeggen ons Europeanen toch weinig.
Ik wil toch nog even terugkomen op SPARTAN-458: deze is namelijk regelrecht uit de shooter Halo gelopen. SPARTAN-458 draagt exact hetzelfde pak als Master Chief. Echter is de stem wel erg vervormd, het is namelijk een vrouwen stem geworden. Ook is er in Dead or Alive 4 een Halo level en de Halo achtergrond muziek.
Besturing
Een besturing van een Dead or Alive game moet vrij simpel zijn, voor een leuke gameplay. Dit is ook zeker het geval als je het rustig aan doet en niet voor de punten gaat. Wil je echt heel goed zijn, moet je erg moeilijke combo’s uithalen.
De basic’s zijn vrij simpel. Zo heb je de X knop om je te verdedigen, wat vrijwel nooit werkt als iemand op je door blijft trappen, de A toets om iemand te “grappen”, oppakken dus. En je hebt de B toets om te slaan en de Y toets om te trappen. Met LT en RT in combinatie met de X,Y of de pijltjes/trigger kun je wat leuke combo’s uitvoeren. Als je veel verschillende dingen indrukt, krijg je het na een tijdje wel onder de knie wat nou precies wat is. Maar je moet niet verwachten dat je het dan volledig onder de knie hebt. Er staan tutorials online met honderden verschillende combo’s. Als je echt een pro wilt worden in de Dead or Alive 4 wereld zul je dagen achter elkaar online moeten spelen!
Screenshot ScreenshotScreenshot
Conclusie Niemand zal bezwaar hebben met het slechte en onbegrijpelijke verhaal van Dead or Alive 4, want daar draait het gewoonweg niet om in deze fight game. En ook al zijn de tussenfilmpjes nog zo onbegrijpelijk, ze zijn in ieder geval wel prachtig! De graphics zijn gewoon onvoorstelbaar mooi, en de interactie van de game zit helemaal goed. Je moet niet verwachten dat je bij deze game echt dagen achter elkaar kunt spelen. Maar het is wel een “lange termijn” game, zo zul je na een aantal maanden nog af en toe deze game uit de kast halen om even online te knokken of met je vrienden een potje te vechten. De controls voor het normale werk zijn zeer gemakkelijk wat wel zo lekker is voor beginnelingen.
De babes zijn lekkerder dan ooit, dus iedereen die ook maar een beetje van een uitdaging, vechten of babes houdt, moet nu naar de winkel gaan en deze game halen.