De eerste informatie

Preview
donderdag, 02 maart 2006 om 17:29
xgn google image
Bioshock is de opvolger van de PC game System Shock, een game die het FPS en RPG genre combineerde en als eerste gebruik maakte van een grote free-roaming wereld.
Bioshock speelt zich af in de jaren '60. Je begint het verhaal in de oceaan. Je wordt omringd door resten van een vliegtuig en dode personen. De developer, Irrational, geeft geen enkele verklaring voor de gebeurtenis. Er zijn geen filmpjes of iets dergelijks, je moet het als speler allemaal zelf uitzoeken.
In de verte is een vuurtoren. Natuurlijk begin je daarheen te zwemmen. Als je daar aankomt ontdek je in het gebouw een lift naar een onderwater wereld, genaamd Rapture. Deze stad was tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog gebouwd om 's werelds slimste mensen, atleten en kunstenaars onder te brengen in vrede en voorspoed. Klinkt perfect, maar er is iets vreselijk mis gegaan.
Wetenschappers in Rapture hebben een nieuw wezen ontdekt met sterke genetische krachten. Door het DNA ervan (wat Adam genoemd werd) te nemen en die in de bewoners van Rapture te pompen maakten ze zichzelf intelligenter, sneller en sterker. Adam veroorzaakte ook mutanten, maar ondanks dit werd het al snel als het waardevolste materiaal in Rapture gezien. Het veroorzaakte een breuk in de bevolking, en twee groepen stonden tegenover elkaar.
De oorlog die volgde veroorzaakte dood en verwoesting in Raptore. De mutanten (die er natuurlijk niet zo lekker uitzagen) verstopten zich in de schaduwen en zochten wanhopig naar elk beetje Adam DNA dat ze konden opsporen. Welkom, tot de wereld van Rapture.
Bioshock wordt vanuit de eerste persoon gespeeld. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt, en je kan vrienden en vijanden maken, terwijl je de geheimen rondom Rapture ontrafeld. Tijdens het spel wordt je gedwongen om zelf ook het Adam DNA te gebruiken en zo verbeter je je vaardigheden. Je kan je in verschillende richtingen specialiseren, zoals bijvoorbeeld vuurwapens of hand-to-hand combat. Je kan je snelheid verbeteren, jezelf sterker maken en leniger. De keuze is aan de speler.
Irrational's President Ken Levine zei het volgende over het spel:
“The next generation is really about choice, and emergence, and continuous experience. It’s not about individual levels. In the same way GTA first brought the notion to the consoles, the next-generation is about expanding it and making it richer.”
De developer wil je de keuze laten maken op elk gebied, hoe je je vijand uitschakelt, met wie je een alliantie vormt, en nog veel meer.
Het Adam DNA moet natuurlijk door jou verzameld worden. Dit gebeurt door Gatherers om te brengen. Gatherers zijn kinderen die het DNA van dode mensen kan opnemen in hun lichaam en het vervolgens verwerken voor hun meesters. Als je zo'n Gatherer ombrengt heb je toegang tot een verse lading Adam, wat je weer kan verkopen of zelf gebruiken. Helaas klinkt het simpeler dan dat het is. Elke Gatherer wordt namelijk verdedigd door een Protector, een persoon die is volgepompt met Adam DNA en zo vreselijk sterk is. Daarnaast hebben deze beschermers ook een flink arsenaal aan vuurwapens. Als je ook maar een beetje agresief doet tegen een Gatherer komen de Protectors in actie en kan je je klaar maken voor een goed gevecht. Je kan natuurlijk hulp zoeken bij de bevolking om de Protector uit te schakelen, maar dit zal wel wat tijd en vaardigheid vereisen.
Kortom, de game zal vol zitten met keuzes. Bioshock kan weleens de ultieme free-roaming game worden, waarin je de wereld van Rapture in je eigen tempo ontdekt, en je karakter helemaal kan uitbouwen tot wat jij wilt. Daarnaast ziet het spel er natuurlijk vreselijk goed uit. De stad Rapture is helemaal in de stijl van de jaren '40 gebouwt en dit zie je ook. Ook de sfeer lijkt gigantisch goed neergezet te worden, echt een paradijs dat verloren gaat, met wanhopige bewoners.Bioshock met ergens begin 2007 uitkomen, maar deze datum kan natuurlijk nog veranderen.