Dead Nation (PS Vita) Review

maandag, 05 mei 2014 om 18:00
Zombies, we worden er tegenwoordig mee doodgegooid. Is dat de reden dat Dead Nation op Vita niet zo succesvol is, of zit daar meer achter?
undefinedDeze top-down shoot ‘em up is oorspronkelijk gemaakt voor de PlayStation 3 door het Finse Housemarque. Die game is al in 2010 verschenen, wanneer zombiegames nog enigszins uniek waren. Inmiddels zijn er zoveel post-apocalyptische virusgames dat het ietwat verbazingwekkend is dat er juist nu wordt gekozen om Dead Nation op Vita uit te brengen.
Aan de andere kant was Dead Nation op de PlayStation 3 erg populair, zoals te lezen in de review van Tom Boshouwers. dus tijd om te onderzoeken of dat op de handheld ook geldt. Aan de game zelf is niet veel veranderd. Je kiest nog steeds een man of vrouw als hoofdpersonage en schiet en hakt jezelf door een wereld heen vol geïnfecteerde wezens die ooit mensen waren. Het zijn er echt een heleboel, dus je moet je ogen voortdurend op het scherm houden.
Dead Nation Vita

Snuffelen in de achterbak

Het feit dat het er zoveel zijn, maakt het mogelijk om multipliers en geld te verdienen waarmee je betere wapens kunt kopen in de ‘kraampjes’ die bij de vele checkpoints klaar staan. Heb je even geen geld meer, dan zou je ook in de achterbak van de vele verlaten auto’s kunnen rondsnuffelen voor meer loot om je wapens te verbeteren. Dat looten is wel lekker en je krijgt er veel de kans voor, daar Dead Nation wel een game is waarin je veel rond loopt te zoeken dus je wandelt voortdurend tegen 'schatten' aan.
In het begin heb je een duidelijk doel om heen te lopen, maar dat is niet altijd even duidelijk aangegeven. Lastig, want het is een duistere wereld die er uiteraard wat rommelig uitziet. Soms zul je daardoor flink de weg kwijt kunnen raken. Dat staat vaak garant voor hordes zombies om af te maken, want er zijn maar weinig rustige gedeeltes te vinden. Deze zombies hebben geen moeite om een klein sprintje te trekken, dus wees gewaarschuwd want ze zijn vlug bij je.
Dead Nation PS3 Port

Directe PS3-port

Verder is de eerdere review van Tom nog steeds van toepassing, want de Vita-port is niet de verbeterde PlayStation 4-, maar de originele PlayStation 3-versie. Spijtig, want alle grote verbeteringen en DLC zijn daardoor niet aan deze Vita-game toegevoegd. Wat verder niet zo lekker werkt, is het feit dat het scherm zo klein is. De zombies zijn kleiner en het is erg moeilijk om heel gericht op ze te schieten. Dat was op de PlayStation 3 ook een uitdaging, maar nu alles er zo pietepeuterig uitziet, is het nog erger. Omdat de speelwereld donker is, is deze game daarnaast bijna onspeelbaar onderweg als de zon ook maar een beetje schijnt.
Zoals aan het begin aangegeven, zijn er op dit moment veel zombie- of post-apocalypsspellen om uit te kiezen. Dead Nation is niet direct een spel dat er heel erg uitspringt. Hoewel de gameplay soepel in elkaar zit en er weinig te klagen valt over fouten, weet Dead Nation niet zodanig indruk te maken dat het spel je echt bijblijft. Een game als Dead Rising 3 doet dat beter, door bijvoorbeeld de toevoeging van samengestelde wapens of de bizarre cutscenes. Dead Nation blijft in dat opzicht wat braaf en daardoor wat beige.

Console > handheld

Dat is een overkomelijk probleem, maar hoe je het ook wendt of keert: als je Dead Nation graag wilt spelen, doe het dan op de PlayStation 3 of 4. Als je dat nog niet hebt gedaan trouwens, want hij zat de afgelopen tijd in het PlayStation Plus-pakket. In de basis is Dead Nation op de Vita best oké, maar het feit dat hij zo veel minder lekker speelbaar is en bepaalde extra’s niet bevat die de PlayStation 4-variant wel heeft, maakt het een gemakkelijke keuze tussen console en handheld.