De Sims 3 Review

woensdag, 30 maart 2011 om 18:56
Sinds de lancering van de 3DS zijn er twee simulatie games beschikbaar: Nintendogs + Cats en De Sims 3. Waar de ene game zich bezig houdt met huisdieren, moet je in de andere met ‘echte’ mensen aan de slag. Maar hoe goed pakt de game precies uit op de 3DS?
De Sims franchise gaat al heel wat jaartjes mee en kent ongekende populariteit. Welke game voor welk platform ook verschijnt, een hit wordt het toch wel, als het om verkoopcijfers gaat tenmiste. De Sims 3 verscheen vorig jaar al op de PC en diverse consoles. Maar wordt er snel geld verdiend door de game te porten naar de 3DS of is het ook nog een beetje leuk? Dat is de grote vraag.

Sim aanmaken en huis kopen
Zodra je De Sims 3 opstart moet je eerst een personage aanmaken. Hoe je dit doet, bepaal je helemaal zelf. Als je creatieve geest je in de steek laat, kun je een willekeurige Sim laten maken. Leuker is natuurlijk om een persoonlijk tintje te geven aan een karakter en zelf de regisseur te spelen. Zo kun je alles zelf bepalen: sekse, kleding, karaktereigenschappen etc. Leuk is ook om een foto van iemand of jezelf te nemen en dan aan de hand daarvan een personage te maken. Zodra je dit gedaan hebt, koop je een huisje voor je Sim. Je beschikt over een beperkt startkapitaal waarvan je de woning kunt kopen.
De Sims 3 Screenshot 168112 De Sims 3 Screenshot 168111 De Sims 3 Screenshot 168107

Veel mogelijkheden
Dit gedaan te hebben, kan het feest beginnen in het stadje River’s Bend. De grote kracht van de Sims franchise is dat je zelf bepaalt wat je in de game met je personage (s) doet. Wil je ze kwaadaardig laten zijn, of juist aardig, het kan. Wil je ze laten sporten, iemand masseren, gewoon slapen, het kan. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk, conform de realiteit met soms een hilarische inslag. Het is maar net wat voor draai je precies aan de game geeft.

Hoewel je dus vrij bent om te gaan en staan waar je wilt, is het niet dat De Sims 3 geen structuur kent. Zo kent de game een aantal opties waar je het beste rekening mee kunt houden, want op die manier blijft de game leuk. Ook voor de lange termijn, want het leuke is namelijk dat je De Sims 3 nooit kunt uitspelen, je kunt dus eindeloos doorgaan.

Werken en geld verdienen
Waar je rekening mee moet houden zijn een aantal dingen. Zo is een Sim eigenlijk net een mens en veel mensen horen in het echte leven gewoon te werken. Dit betekent dan ook dat je al vrij snel in de game op zoek gaat naar werk. Dit is namelijk de manier om geld te verdienen, want in de game heb je weer geld nodig voor allerlei zaken. Je kunt bijvoorbeeld je hele huis, het interrrieur en je tuin indelen zoals jij dat wilt. Maar voor al die spullen en opties heb je wel geld nodig.

Je hebt tien verschillende mogelijkheden om een carrière te maken die leuk uiteen lopen. Zo kun je kiezen voor bijvoorbeeld het criminele circuit , maar ook voor de professionele sport, wetenschap of muziek. Hoe goed je presteert is afhankelijk van een aantal factoren, namelijk hoe goed het humeur van je Sim is of, of deze goed is uitgerust, of hij/zij voldoende heeft gegeten en of je genoeg plezier hebt gehad in de laatste 24 uur.
De Sims 3 Screenshot 164718 De Sims 3 Screenshot 164722 De Sims 3 Screenshot 164720
Groot gemis
Dat is nogal wat. Hoewel je hier geen rekening mee hoeft te houden, is het wel handig. Want anders word je ontslagen, verdien je geen geld en kun je dus geen geld uitgeven. Net als in het echt zullen we maar zeggen. Helaas komt hier wel een vervelend aspect aan het licht. De Sims 3 is dus geport, maar helaas is één belangrijk functie niet meegenomen naar Nintendo’s handheld. En dat zijn de uitermate handige balkjes die de voortang van je Sim weergeven.

Waar je normaal gesproken letterlijk in je scherm kon aflezen hoeveel honger je Sim had, hoe het met de hygiëne was gesteld, de entertainment en meer, moet je dat nu maar zelf op de gok invullen. Nu komt er slechts een tekst in beeld te staan dat je Sim bijna sterft van de honger of verveeld raakt. Het is erg vervelend dat je zelf dit dus niet in de hand hebt, ja deels, maar dan dus op de gok.
De Sims 3 Screenshot 164723 De Sims 3 Screenshot 164725 De Sims 3 Screenshot 164724
Klein priegelig menu
Erg jammer. Het menu is daarbij ook niet alles. Hoewel het handiger werken is met het menu dan op de console, blijft het de best optie om de Sims 3 op een PC te spelen als het gaat om een stukje gemak. Je moet je voorstellen dat het er als volgt uitziet: op je bovenste scherm zie je alle actie gebeuren en op je onderste, het touchscreen, staan alle opties en moet je alles aanklikken met de stylus. Je Sim heeft alledaagse wensen waar je rekening mee moet houden, bijvoorbeeld even met een andere Sim socializen, want daarvoor krijg je weer Karma-punten die erg belangrijk zijn. Ook is het zo dat je rekening moet houden met de vaardigheden van je Sim. Kortom, allerlei dingetjes waar je op moet letten en die je af moet lezen in een menu en daar dan dingen in moet aanvinken.

Het grootste probleem is dat het menu erg klein is. Alle opties en knopjes zitten zo dicht op elkaar dat je er niet meteen wijs uit wordt. Zeker voor nieuwkomers in het genre is de game niet meteen toegankelijk, ook al is er een soort van tutorial. Uiteindelijk kom je er wel en zeker met het bijgeleverde boekje van de game lukt het wel, maar het vergt dus even tijd en inspanning. En dan nog geldt: als je het door hebt, het menu blijft klein en het blijft dus priegelig werk om de Sims 3 op een handheld te spelen. Ideaal is het niet.

Niet mooi
Waarom zou je De Sims 3 dan spelen op een handheld en niet gewoon op een PC? De grootste reden zou natuurlijk moeten zijn door het vernieuwde 3D-effect van Nintendo. Helaas moet dan gezegd worden dat De Sims 3 toch wel een van de games van de line-up is die het slechtst uit de bus komt wat betreft dit effect. Sowieso presteert het op grafisch vlak onder de maat, maar qua 3D wordt het absoluut niet naar een hoger niveau getild. Soms zie je een beetje diepte en daar is dan alles wel meegezegd. Nee, geen baanbrekende dingen of Wow-effect. Jammer als je bedenkt dat de andere simulatiegame, Nintendogs + Cats er gewoon wel mooi uitziet en door 3D de diertjes ook meer tot leven komen.

Laten liggen
Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat we onszelf even achter de oren krabben, want waarom is deze game nu precies uitgebracht op de 3DS? Ok, het is leuk, als je eindeloos onderweg wat te doen wilt hebben. Hoewel, eindeloos kan al niet, want de accu van de 3DS gaat maar kort mee. Voor slechts paar uur is het aardig, maar niet meer dan dat, want er schort teveel aan. Op de tast moet je maar kijken hoe het gesteld is met je Sim, de handige overzichtsbalkjes zijn verdwenen, op één humeurbalk na. En op grafisch en 3D-vlak is het al helemaal één grote deceptie. Dat maakt de Sims 3 enkel leuk om hilarische dingen te doen zoals twee homo’s aanmaken die daarna met elkaar gaan zoenen of om je Sim te zien overgeven nadat die een slecht bereide maaltijd heeft gemaakt. Ons advies: ga dat dan lekker op de PC doen en begin vooral niet aan deze game op de 3DS!
Cijfer: 5