Darq Ultimate Edition Review - Verborgen horror pareltje

zaterdag, 10 december 2022 om 15:00
darqce series x 002 2022 12 07 101820f1670409667
Er is een nieuwe horrorgame op de markt waar je misschien nog nooit van gehoord hebt: Darq. Sla deze titel op in je geheugen, want dit is er zo eentje die thuishoort in de categorie ‘verborgen parels’. Maak kennis met hoofdpersoon Lloyd in deze Darq Ultimate Edition review.
Lloyd is een wat vreemde jongen. Hij is zo wit als printpapier en zijn hoofd heeft de vorm van een alien die je kan verwachten in een gek sciencefictionverhaal. Al geldt hier duidelijk één regel: don’t judge a book by it’s cover. Want zoals zal blijken is Lloyd zelf, net als jij, een stuk banger voor zijn omgeving dan dat je voor hem moet zijn. Er is namelijk iets vreemds aan de hand, al heb je geen idee wat dit precies is. Het enige wat jij weet is dat je in een ruimte belandt met een bed.
Als je gaat slapen, blijk je in een nieuwe puzzelgedeelte te zitten – in totaal kent de game zes levels- en verder weet je dat de omgevingen steeds draaien. Steeds als jij op een knop drukt verandert de omgeving naar links, verder naar links en dus op de kop en hetzelfde voor de andere kant. Je kan ruimtes dus steeds 360 graden draaien.

Hoe eng is Darq precies?

En dat moet je. Want al snel blijkt dat je diverse tandwielen tegenkomt of juist moet zieken, terwijl je geen idee hebt waarom. Daarmee wordt meteen de sfeer ook gezet van deze game. Alles is mysterieus en eigenaardig. Je weet niet waar je bent, waarom je daar bent, waarom alles draait en waar je precies heen moet, laat staan wat je gaat ontdekken. Ergens denk je nog: hé dit lijkt misschien een heel klein beetje op Tim Burton of misschien Little Nightmares, want er wordt nergens gesproken en alles is vaag en zelfs ook wel een beetje creepy. Een beetje suspense als horror.
Toch vergis je je. De kracht van Darq zit hem erin dat de game steeds iets enger wordt. Als je in het begin denkt dat je niets engs zult tegenkomen en dus niet met een ‘echte’ horrorgame te maken hebt, ben je halverwege ineens puzzels aan het oplossen waarbij je meerdere afgehakte handen nodig hebt. Omdat alles totaal geen realistisch uiterlijk heeft, maar meer cartoon, komt Darq in eerste instantie niet heel eng over. En toch is dat het wel. Afgehakte handen bijvoorbeeld zijn geen goed teken! En als je soms wat vage figuren zit rondlopen denk je al snel, wat gebeurt hier?
darqce series x 006

Geen gebrek aan creativiteit

Zo suddert de game een beetje door en verlies je jezelf in een toffe game met heel wat gave puzzels. Maar Darq is een soort van tikkende tijdbom, zonder dat je het doorhebt. De tijd tikt en naarmate dat je progressie boekt wordt de game enger. Ineens komen daar tegen het einde aan jumpscares! De eerste zie je niet eens aankomen, waardoor je misschien wel schrikt. Of heel erg zelfs. Há! Hier heeft Darq je goed te pakken en weet je zelfs enorm te verrassen. Die game met dat bleke jongetje was helemaal niet zo eng toch? Toch wel.
Het mooie is dat na die ene jumpscare de game steeds meer horror wordt. Geweldig! Darq is een uiterst sfeervolle game van begin tot einde waarbij naast de sfeer de puzzels er flink uitspringen. Hoewel de levels niet zo heel lang zijn en je na zo’n twee a drie uur wel klaar, kent elk level een eigen unieke puzzel. Zo is één puzzel; heel gaaf waarbij je alle kamers steeds allerlei kanten op moet draaien, een puzzel dus op de kop doorloopt én je tegen de tijd moet vechten. Ook het tof hoe de puzzels uitgewerkt zijn qua creativiteit. Dat blijkt meteen al aan het begin van de game als je een horloge oppakt, denkt dat je daar niets mee kunt, maar blijkt dat als je dat ergens neerlegt deze groter zal worden en min of meer als brug zal dienen zodat jij verder kunt lopen op een stuk waar een gat zat. Ja, Darq heeft totaal geen gebrek aan creativiteit.
darqce series x 004
Daarnaast is de game ook nog eens spotgoedkoop, slechts dertig euro. Natuurlijk is de game kort en is het een korte ervaring. Maar het is wel een mooie ervaring. Bovendien kent de game nog twee extra hoofdstukken en ook comic. En dat is precies wat je kunt lezen, sterker nog, wat we aanraden te lezen want dan zal alles wat je gespeeld hebt op z’n plek vallen. Doe het dus ook vooral nadat je de game uitgespeeld hebt en niet daarvoor. Dat maakt de ervaring een stuk specialer!

Darq Review - Een absolute aanrader!

Kent de game dan geen minpunten? Weinig. Als is er één jumpscare die gekoppeld is aan een puzzel met tijd en als je dat niet in één keer goed doet, krijg je de jumpscare steeds weer terug. Je raadt het al: de kans is klein dat je dit in één keer goed doet en dus zul je deze vervelende jumpscare vaker dan eens te zien krijgen. Los daarvan is dit een verborgen pareltje.
Dus ben jij op zoek naar een psychologischje horrorgame waarvan de eerste helft vooral tof is en niet eng? Koop dan Darq.