Darksiders II Review

donderdag, 06 december 2012 om 18:30
Op 21 augustus verscheen Darksiders II op de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Inmiddels is het tijd voor Wii U-eigenaren om kennis te maken met hoofdpersoon Death.
Begin 2010 kwam er een verrassende actie-avonturengame uit, getiteld Darksiders. De game ontleent een aantal succesvolle gamemechanieken uit andere games. Zo is er onder meer een beetje gekeken naar The Legend of Zelda en God of War franchises. Hoe dan ook, deel een pakte goed uit. En deel twee eerder dit jaar ook, zo bleek uit de 8,5 uit onze recensie.
Maak kennis met Death
In Darksiders II staat een ander karakter centraal dan in het eerste deel. In Darksiders II hebben we te maken met hoofdpersoon Death. Hij is de meest gevreesde van vier legendarische ruiters. Darksiders is een third-person game die allerlei genres met elkaar combineert. Enerzijds is het een hack and slash avontuur, maar ook zitten er role-playing game elementen in doordat je de gehele game je karakter upgradet. En te allen tijde biedt het spel een combinatie van het verslaan van kleine en grote vijanden en het oplossen van puzzels. Die mix is verslavend en niets voor niets staan deel een twee dan ook als een huis.
Bonus content
Wat betreft de Wii U versie van Darksiders hebben we ten dele te maken met een port. De game is helemaal overgezet naar de Wii U, maar bevat daarnaast bonus content. Zo bevat de eerder verschenen content Argul’s Tomb voor de Wii U een nieuw gebied en nieuwe kerkers om te verkennen. Als tweede is het Death Riders-pakket opgenomen, dat ongeveer twee uur extra aan zijqueesten bevat. Ten derde zitten er extra pantsers en wapens in de game. En tot slot bevat de content Deadly Despair een extra snelheidsboost voor je paard. Geen baanbrekende dingen, maar alle extra’s zorgen wel voor een aangename toevoeging waardoor de Wii U versie ongeveer vijf uur aan extra gameplay bevat.
De besturing
Het belangrijkste is de besturing van Darksiders II. Want hoe is de ervaring van de game op de Wii U? En verschilt die ervaring ten opzichte van de eerder verschenen versie? Darksiders II ondersteunt twee opties. Je kunt de game spelen met de Wii U Pro Controller of met de GamePad. De Wii U Pro Controller laat zich net zo bedienen als een traditionele controller. Het is de GamePad die Nintendo’s nieuwste speelgoed is op de Wii U.
Allereerst is de game speelbaar op enkel de GamePad, het zogeheten Off-TV Play systeem. Dit houdt in dat de tv uit kan staan en je Darksiders II op de GamePad speelt alsof je een handheld in handen hebt. Nintendo doet hier goede zaken mee, want Darksiders II ziet er haarscherp en betoverend uit op de GamePad. De game doet grafisch totaal niet onder voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC-versie.
Het touchscreen
Ten tweede kun je de game gewoon op je televisie spelen en dient het scherm op de GamePad tijdens zo’n speelsessies als extra. Het menu staat dan afgebeeld op het touchscreen. Met een klik op het scherm kun je dan een vaardigheid selecteren of even snel iets uit je inventaris kiezen, zoals in het begin meteen je paard. Die opties zijn handig, maar je merkt aan alles dat je te maken hebt met een game die is overgezet en daardoor simpelweg probeert wat extra’s aan te bieden. Dit merk je ook aan de gyrosensor die soms gebruikt moet worden. Death zal bijvoorbeeld wat partijtjes zwemmen om tot andere gebieden te komen en zo weer wat puzzels op te lossen. Dat zwemmen kun je met de gyrosensor doen wat betekent dat je letterlijk je GamePad kantelt om Death te laten zwemmen. Dit werkt krampachtig en bestuurt niet heel fijn. Ouderwets zwemmen in een game met een controller werkt nog altijd beter.
Voor wie?
De grote vraag is natuurlijk voor wie Darksiders II op de Wii U precies bedoeld is. Een ding is zeker, niet voor mensen die de game eerder al gespeeld hebben op de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. De vernieuwingen en de extra content bieden niet voldoende om daar 55 euro voor neer te leggen. Daarentegen is Darksiders II een fantastische game voor nieuwkomers, voor mensen die net de Wii U hebben aangeschaft. Eerlijk is eerlijk: de game doet totaal niet onder voor de eerder verschenen versies. Grafisch ziet de game er zeer netjes uit. Enkel laadtijden zijn soms wat vervelend en je heb weleens te maken met een bugje of een framedrop; problemen die de eerder verschenen versie ook had.
Launchtitel met uren aan singleplayer content
Al met al is Darksiders II een zeer toffe game op de Wii U. Zeker als je kijkt naar de launchtitels van de Wii U op dit moment, dan is Darksiders II misschien wel de game die in de singleplayer de meeste speeluren weet aan te bieden. Het mooie is bovendien dat de game alles van de eerder verschenen versie bevat en daarnaast nog extra content aanbiedt. Elke liefhebber van hack and slash gecombineerd met wat role-playing game elementen moet Darksiders II in huis halen. Mensen die de game al hebben, kunnen de Wii U versie rustig laten liggen, maar nieuwkomers moeten de game zeker in huis halen. En dan is de Wii U versie een prima optie. De Wii U speelt ook in op hardcore games. Ontmoet en geniet van hoofdpersoon Death!