Dance Party Club Hits Review

donderdag, 27 augustus 2009 om 17:31
We kunnen ons al flink muzikaal uitleven op de consoles door gitaar te spelen, te drummen en door zelfs zingen. De dansgames, die toch echt al veel langer bestaan, lijken echter vergeten te worden. Nu mogen we echter weer op een dansmat zweten met Dance Party Club Hits op de Wii. Heeft de game ons daarentegen wel genoeg pasjes te bieden?
Oeroud idee dat nog steeds werkt
Al op de SNES waren er games, die je met behulp van een mat moest spelen. Deze games zien we nog steeds regelmatig terug in de arcadehallen. Ook in het buitenland doen deze games het nog steeds erg goed. Ontwikkelaar Broadsword Entertainment brengt haar dansgames uit de Dance Party serie nu naar de Wii.
Het principe is erg eenvoudig en iedereen kan er dan ook zo mee aan de slag. De meegeleverde dansmat plug je in de Gamecube controllerpoort die je op de Wii aantreft en deze fungeert vervolgens als controller. Dit werkt verbazingwekkend goed. De mat reageert netjes, als je maar goed op de vlakken gaat staan. Er hoeft dan ook niet extreem hard op de vlakken gesprongen te worden om je pasje uit te voeren, maar je moet wel een beetje ritmegevoel hebben.
Dance Party Club Hits Screenshot 86628 Dance Party Club Hits Screenshot 86632 Dance Party Club Hits Screenshot 86630
Stapsgewijs
De dansmat is voorzien van acht vlakken met daarop pijlen, en daarnaast een plus- en een minknop. De pijlen die op de dansmat staan, zie je ook erg prominent terug op het scherm. Vanuit een centraal punt zullen er, tijdens een nummer, gekleurde pijlen naar de vlakken bewegen, die je op het juiste moment in moet drukken. Als je dit goed doet, zal de pijl groen kleuren. Ben je te vroeg, wordt de pijl geel en als je te laat bent zal deze natuurlijk rood worden. Er zijn ook de zogenaamde ‘Hold Steps’, die je een aantal seconden vast moet houden. Dit terwijl er nog andere pijlen ingedrukt moeten worden met je andere voet.
Als je te makkelijk op een nummer danst, kan je ook verschillende moeilijkheidsgraden instellen: Easy, Medium en Expert. Deze moeilijkheidsgraden bepalen hoeveel pijlen er tijdens een nummer voorbij komen en hoe snel deze pijlen bewegen. Het zweet zal je dan ook uitbreken als je ziet hoeveel pijlen er ineens voorbij komen als je op Expert danst.
Minder goed gevuld
Doordat deze pijlen zo prominent aanwezig zijn op je scherm, valt de achtergrond eigenlijk een beetje in het niets. Dit is ook al te merken tijdens de andere moeilijkheidsgraden, maar tijdens een nummer op Expert heb je echt geen tijd meer voor het dansertje op de achtergrond.
Dance Party Club Hits Screenshot 86635 Dance Party Club Hits Screenshot 86631 Dance Party Club Hits Screenshot 86636
Als je echter eens goed naar dit personage op de achtergrond kijkt, merk je dat het dansje dat deze doet, eigenlijk steeds uit dezelfde bewegingen bestaat. Deze bewegingen lijken gewoon willekeurig op elkaar aangesloten te worden, waardoor er toch steeds een ander dansje ontstaat. Daarnaast staat deze in een lege discotheek te dansen. Het feit dat de dansers zo weinig bewegingen maken en dat ze in een lege discotheek staan is erg jammer.
Net als de opvulling van de discotheek, is het aantal nummers dat de game biedt een beetje teleurstellend. De Dance Dance Revolution games boden vaak een heel scala aan nummers, maar Dance Party Club Hits geeft je slechts keuze uit 15 nummers. Hier zitten dan wel drie bekende nummers bij. Toch is het gebrek aan muziek erg kwalijk in een game die in zijn geheel om muziek draait.
Genoeg modi
Waar de game het aan bezoekers van de digitale discotheek en tracks ontbeekt, maakt deze het een beetje goed met haar verschillende gamemodi. Naast de Solo-modus, waar je in je eentje toch al snel een uurtje staat te dansen, heb je namelijk ook nog een tweetal Versus Modi. De eerste hiervan is de Head to Head modus, waarbij je een vriend of vriendin kan uitdagen om hetzelfde nummers te dansen. In deze modus heb je echter wel twee dansmatten nodig.
De andere Versus modus is de Party modus. Hier kan je met maximaal acht personen strijden om de hoogste score. Je doet dit dan om beurten en degene met de hoogste score wint natuurlijk. Het nadeel van deze modus is dat je hetzelfde nummer wel acht keer aan moet horen.
Als je alleen bent, kan je ook genieten van drie andere modi. De Workout modus is eigenlijk hetzelfde als de Solo modus, met als grote verschil dat je een aantal verbrande calorieën te zien krijgt in plaats van een score. Je kan zelf ook je dansje bepalen in de Choreographer modus. Je kiest dan een van de 15 nummers en bepaalt simpelweg je eigen dansje.
Net niet
Dance Party Club Hits is een erg makkelijk op te pakken game, maar deze is ook net zo snel weer in de kast verdwenen. Dit komt vooral doordat er niet heel veel nummers te spelen zijn. Gelukkig heeft de game wel een aantal verschillende modi, die toch weer voor een half uurtje vermaak zorgen als je vrienden over de vloer hebt. Al met al zal niemand deze game erg lang spelen, doordat de game simpelweg niet genoeg pasjes te bieden heeft.