Cris Tales Review - spelen met tijd

Review
zaterdag, 14 augustus 2021 om 13:00
ar5rj1f1628493913
Tijdreizen is iets wat bij velen tot de verbeelding spreekt. Maar wat nu als je niet zelf kan tijdreizen, maar je omgeving naar het verleden of de toekomst kan sturen? Met die gedachte speelt Cris Tales en combineert dat met een traditionele turn-based JRPG.
In Cris Tales ontmoeten we Crisbelle (de eerste van diverse Cris-varianten die we tegen zullen komen). Crisbelle wordt op pad gestuurd om bloemen te plukken als ze een kikker met hoed tegenkomt. Die ontmoeting blijkt niet toevallig, de kikker onthult Cris’ ware aard: ze is een magier die de tijd kan manipuleren. Crisbelle leert dat niet vroeg genoeg, want niet veel later wordt haar dorp aangevallen en in de fik gestoken.
sc6leg1f1628493357

Tijd voor actie!

De gevechten in Crisbelle zijn klassiek turn-based. Dat betekent dat je bovenin de volgorde ziet van wie wanneer een actie uit kan voeren. Die acties zijn divers. Naast de standaard aanval, verdediging, item gebruiken en skills, heeft Crisbelle een extra troef: ze kan de vijanden rechts naar de toekomst sturen en de vijanden links naar het verleden. Dat kan goed uitpakken (vijanden worden oude of juist piepjonge mannetjes), of juist enorm tegen je werken, als vijanden juist opgroeien en in de kracht van hun leven komen!
Het wordt pas echt leuk als je deze tijd-manipulatie leert combineren met de skills van je teamgenoten. Zo heeft Wilhelm diverse vergif-skills. Vergiftigt hij iemand en stuurt Crisbell die persoon vervolgens naar de toekomst, dan zal het gif al die tijd zijn werk doen en enorme schade toebrengen. Hetzelfde geldt voor een water-aanval die na verloop van tijd een bepantsering en schild doen roesten.
Het zorgt ervoor dat de doorgaans wat toch wat saaie turn-based gevechten in halve puzzels veranderen en is een leuke twist. Helaas wordt dit tijd-mechaniek niet echt ten volle gebruikt en is het aantal nieuwe mogelijkheden beperkt. Daar had wat meer ingezeten. Moet je toch terug vallen op standaard aanvallen of verdediging, dan kan je met een goed getimede druk op de knop extra verweren of een dubbele aanval uitvoeren. Het zorgt ervoor dat je tijdens de gevechten niet zomaar onderuitgezakt kan gaan zitten toekijken.
sc6lef1f1628493472

Random gevechten alom!

En gevechten zijn er genoeg. Naast de gevechten die je voorgeschoteld krijgt in de verhaallijn kent Cris Tales ook random encounters. Die zijn enerzijds handig om te levellen en daarmee sterker te worden en meer skills te ontsluiten, anderzijds hinderen ze ook wel als je snel even naar een locatie wil rennen. Gelukkig kan je deze encounters meestal wel ontvluchten als je haast hebt, of als je gezondheid laag is.
Je gezondheid kan je oppeppen bij savepoints die her en der verspreid zijn. Op die plekken kan je je tent opslaan en overnachten. Helaas is er geen tussentijdse opslag mogelijk, dus je moet altijd wachten tot je weer zo’n opslagplek tegenkomt en dan moet je ook nog een reserve-tent hebben. Je hebt dus de optie een overnachtingsplek over te slaan, maar dat is eigenlijk geen reële optie. Liever hadden we gezien dat deze toch wat ouderwetse savegame optie achterwege gelaten was voor een altijd aanwezig opslag-optie.
sc6lei1f1628493629

Dansen op de vulkaan

Crisbelle en haar team worden door een fraai vormgegeven wereld geleid die in prachtige teken/3D stijl vormgegeven is. Het is meestal vrij duidelijk waar je verwacht wordt naar toe te gaan voor je volgende actie en anders zijn de omgevingen niet zodanig uitgebreid dat je de weg echt kwijt kan raken. De omgevingen waar je gedurende het verhaal doorheen geloodst wordt zijn bijzonder gevarieerd, op het bizarre af (een stad in een vulkaan?) en bevat naast de hoofdverhaallijn veel optionele zijmissies die op een subtiele manier invloed hebben op de wereld om je heen.

Cris Tales Review - Jouw tijd waard?

Cris Tales is een RPG die veel kwaliteit bezit in uitvoering en met de tijd-manipulatie een interessante invalshoek introduceert, die helaas niet altijd ten volle benut wordt. Het vasthouden aan oude concepten als save-spots en random encounters is jammer en schaadt de game meer dan het goed doet. Het verhaal en de zij-missies zijn dan weer interessant en brengen je op heel diverse plekken die elk hun eigen puzzels met zich mee brengen. Met deze nieuwe tij gebaseerde invalshoek brengt het spel voldoende vernieuwing om gedurende de speeltijd interessant te blijven, ondanks die paar wat onhandige keuzes.
Cijfer: 7.5

Populair Nieuws