Crash Bandicoot 4: It’s About Time Review (PS5) – Een upgrade met kanttekeningen

vrijdag, 19 maart 2021 om 18:00
crash bandicoot 4 screenshot 06 en 15jun20f1616073656
Crash Bandicoot is alweer even terug met een nieuw avontuur op de PlayStation 4. Het laatste avontuur met het buideldier voelde als een klassieker, maar dan vers van de pers. De PS5-upgrade van de game voelt niet zo verfrissend aan, want echt veel verbeteringen komen er niet voorbij.

Crash is back!

Crash Bandicoot is maar een druk baasje. Niet alleen in zijn doen en laten is hij een behoorlijke herrieschopper, maar hij heeft het ook steeds maar weer druk met het redden van de wereld en vooral zichzelf. Dr. Neo Cortex en Dr. N. Tropy zijn namelijk in Crash Bandicoot 4: It’s About Time weer op jacht naar het buideldier en proberen dit keer de geschiedenis te veranderen, zodat Crash en zijn vrienden nooit geboren worden.
De game combineert toffe platformactie zoals we van Crash games gewend zijn met hilarische humor en een bizar hoge moeilijkheidsgraad. Hier en daar schort het nog wat aan de game, maar niemand is perfect en dus ook Crash Bandicoot niet. Toch gaf Kevin de game in zijn review een dikke 8.5. Maar hoe staat het ervoor als de game een upgrade krijgt naar de PlayStation 5 en Xbox Series X?
crash bandicoot 4f1602610957

Grafisch minimaal opgepoetst

Sinds kort is de game namelijk voorzien van een next-gen sausje dat ontwikkelaar Toys for Bob speciaal in elkaar geknutseld heeft voor de nieuwe consoles van Microsoft en Sony. Tijd om de proef op de som te nemen en het avontuur opnieuw te doorlopen met een loep in de hand. De game heeft voor zijn komst naar de PS5 en Xbox Series X even in de wasstraat gestaan. Omdat de game er al gelikt uitzag is er voor een kort programma gekozen dat alles op je scherm in 4K voorbij laat komen. De schaduwen en kleuren komen in deze versie dus wat beter tot hun recht, maar echt heel groot zijn de verschillen met de vorige versie niet.
Verder zorgt de upgrade er ook voor dat je voortaan op 60 frames per seconde speelt. Dit zorgt ervoor dat het zeker niet meer aan de game kan liggen als je voor de honderdste keer in een gat dondert, want Crash glijdt nu heerlijk soepel over je scherm.
crash bandicoot 4 screenshot 07 en 15jun20f1616073894

Geen hele grote veranderingen

Meteen als je gaat spelen is er één ander groot verschil merkbaar tussen de PS4- en Xbox One-versie van de game en de Xbox Series X- en PS5-versie. Er is namelijk een mes gezet in de laadtijden, mede dankzij de kracht van de nieuwe consoles. Waar Crash Bandicoot 4 eerder nog even opstarttijd nodig had en tussen de levels ( en continues) door dik en halve minuut aan het laden was, is dat nu luttele seconden. Een flinke sprong vooruit dus, die ervoor zorgt dat je lekker door kunt spelen!
Op andere gebieden biedt de game jammer genoeg wat teleurstellingen. Zo maakt Crash Bandicoot 4 bijna geen gebruik van de DualSense controller. Zo nu en dan worden de Adaptive Triggers ingezet als je als Tawna en Dingodile speelt, maar de haptic feedback optie wordt nergens echt goed benut. Er had hier veel meer gebruik van gemaakt kunnen worden, maar nu is er jammer genoeg een plank misgeslagen.
Verder biedt deze nieuwe versie ook geen extra levels, pakjes of collectibles om te verzamelen, maar we hebben het wel over een gratis upgrade die je krijgt als je de Xbox One- of PS5- versie van de game aangeschaft hebt.
crash bandicoot 4 screenshot 01 en 15jun20f1616073916

Ouderwets moeilijk, maar iets makkelijker gemaakt

Voor echte Crash Bandicoot fanaten biedt de PlayStation 5-versie wel nog een mooie feature. De Activity Cards van de game laten je namelijk zien hoe ver je verwijderd bent van die felbegeerde 106 procent, die je kunt halen door alle Flash Back tapes, gems en andere collectibles in de game te verzamelen. Wat deze kaarten niet doen is je daadwerkelijk helpen bij het vinden van de locatie van deze dingen, dus daarvoor moet je zelf als een malle aan de slag. Één ding is zeker: de game is en blijft lekker uitdagend, al schommelt de moeilijkheidsgraad hier en daar een beetje.
crash bandicoot 4 screenshot 05 en 15jun20f1616073942

Crash Bandicoot 4: It’s About Time Review (PS5) – Had een grotere upgrade mogen zijn

De upgrade die Crash 4 meegekregen heeft voor de nieuwe consoles is gratis, dus klagen mogen we niet. Toch heerst het gevoel dat hier mee in gezeten had, vooral op de PlayStation 5 met alle nieuwe DualSense features. De game maakt er wel gebruik van, maar alles behalve optimaal. Verder is het avontuur exact hetzelfde dan op de Xbox One en PS4, maar dan wel met een wat strakker jasje, iets vloeiendere gameplay en, als belangrijkste upgrade, ontzettend korte laadtijden!