Dungeon Hearts (iOS) Review

zaterdag, 06 april 2013 om 16:30
Veel mensen kunnen zich wel vinden in verschillende genres. Het zijn altijd bepaalde elementen hieruit die aantrekkingskracht hebben, zoals het levelsysteem van een role-playing game of de verslavende factor van een puzzelgame. Wat gebeurt er als je juist die factoren met elkaar combineert? Juist, dan krijg je Dungeon Hearts, een puzzelgame met elementen van een RPG. Een leuke combinatie, maar is deze ook succesvol?
In Dungeon Hearts volg je vier helden die de strijd aan gaan met de Duistere. Ze hebben allemaal zo hun eigen manier om dit te doen. Brand is een vechter die de vijand met een zwaard te lijf gaat, August is een heler die zijn teamgenoten op de been houdt, Jin is een magiër die geobsedeerd achter een mysterie aan zit en Telina is een boogschutter die vijanden van afstand aanvalt en de laatste van haar stam is.

Een beetje vreemd...

Deze vier helden moeten het dus opnemen tegen de Duistere krachten en moeten hiervoor 23 levels doorkruisen waarin iedere keer een vijand huist. Het spel begint met level 23 en dit nummer zal langzaam teruglopen naar 1, waar uiteindelijk het ultieme gevecht los moet barsten. Echter is er nog wel wat werk aan de winkel voordat je daar bent.
De vijanden moeten namelijk per level verslagen worden voordat je verder kunt en daarvoor zal je moeten knokken. Op dit punt komt het puzzelelement van de game naar voren, want vechten doe je door drie gekleurde bollen, die op de Fatestream – een soort notenbalk van vier regels die de bollen aanvoert – bij elkaar te zetten en deze met een aanraking te veranderen in een rune. Als je deze vervolgens aanraakt, zal het personage van die kleur de vijand aanvallen.
Door verschillende runen te maken en deze in een serie te zetten zijn combo’s te vormen waardoor de vijand exponentieel meer schade oploopt door jouw aanvallen. De vijand kan echter ook zelf aanvallen. Dit gebeurt als je een rune met een schedeltje erop niet weg weet te spelen. Het karakter dat deze rune raakt, zal schade oplopen. Gelukkig zijn de aanvalsrunen van een vijand altijd wel op een bepaalde manier weg te spelen. Het level is afgelopen als de vijand verslagen is of als de personages dood zijn. In dat laatste geval moet je weer helemaal van voor of aan beginnen, wat stiekem nog best frustrerend kan worden na een tijdje proberen.

...Maar wel verslavend

De game wordt namelijk best wel snel moeilijker en dan komen er ook nog eens speciale runen voorbij, die weer op een andere manier weggespeeld dienen te worden of weer andere effecten hebben. Ook zal de Fatestream in ieder level dat je vordert sneller worden, waardoor het tempo van het spel opgevoerd wordt.
Omdat het spel gebruik maakt van verslavende puzzelelementen blijf je het spelen, maar er is meer dan dat in de game verwerkt. Er is namelijk ook nog een RPG-element in de game terug te vinden en deze zit aan het einde van ieder level. Dan is het namelijk tijd om via de Fatestream zo veel mogelijk ervaringsbollen te combineren, waardoor je karakters in level stijgen. Er zullen dan speciale aanvallen vrijgespeeld worden en de karakters worden wat sterker in het algemeen. Helaas reset je level weer zodra alle karakters dood zijn.

Grafisch een kleine teleurstelling

Hoe dan ook, de game is bijzonder toegankelijk en speelt lekker weg. Je zult je qua gameplay dan ook uren met de game kunnen vermaken. Maar hoe zit het met de grafische kant van het spel? Die zit helaas niet zo goed in elkaar. De stijl van de game is verder prima, maar als je naar sommige vijanden en omgevingen kijkt, zie je dat er veel meer uit te halen viel. Als er dus een tikkeltje meer aandacht aan besteed was, zou het prima zijn, maar nu is het gewoon een gemiste kans.
De soundtrack die de game kent is daarentegen weer wel van torenhoge kwaliteit. Zodra het spel begint zorgt deze ervoor dat je het gevoel krijgt op een episch avontuur te zijn, terwijl je bijvoorbeeld een stuiterend konijn aan het inmaken bent, en dit gevoel blijft het hele spel plakken.

Zeker een kans waard

Dungeon Hearts is een game waar je aan begint en die de vervolgens niet snel meer neerlegt. De combinatie van de puzzel- en RPG-elementen is goed gevonden en de manier waarop de game wegspeelt is heerlijk. Het spel stijgt snel in moeilijkheidsgraad en heeft een verslavende factor. De grafische kant van het spel zorgt wel voor het groot minpunt en dat is een gemiste kans. Aan het einde van de rit is het echter nog steeds een spel dat je geprobeerd moet hebben.
Prijs: € 2,69